۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۷۱۱۰۸
سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در نشست خبری:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه مردم زیرساخت قدرت ملی ایران اسلامی هستند، اظهار داشت: دهه پنجم انقلاب دهه عبور از فتنه‌های بزرگ و دست‌ یافتن به پیروزی‌های عظیم است. امروز صدای ضدانسجام و اتحاد ملی ‌و دمیدن در شیپور اختلاف فقط از حنجره دشمن بیرون می‌آید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پایداری ملی، نشست خبری سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به مناسبت ایام نکوداشت پدافند غیرعامل 1401 با حضور اصحاب رسانه در محل این سازمان برگزار شد.

سردار دکتر غلامرضا جلالی در ابتدای این نشست به اصحاب رسانه و مدعوین این برنامه خیر مقدم گفت و از همراهی و همکاری آنها با سازمان پدافند غیرعامل کشور در یک سال گذشته و نقش ویژه آنها در پاسداست امنیت روانی کشور تقدیر کرد.

وی در ادامه به تبیین برنامه های محوری هفته پدافند غیرعامل پرداخت و توضیح داد: هشتم آبان ماه، سالروز فرمان مقام معظم رهبری برای تشکیل کمیته دائمی پدافند غیرعامل است. این روز در تقویم رسمی کشور نیز با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی بنام روز پدافند غیرعامل نام گذاری شده است. بر همین اساس هرساله ایام نیمه آبان به عنوان هفته پدافند غیرعامل با استفاده از ظرفیت های لشکری و کشوری در چهار سطح ملی، دستگاهی، استانی و شهری برنامه های نکوداشت پدافند غیرعامل با رویکرد تبیینی و ترویجی برگزار می‌شود.

سردار جلالی ادامه داد: برنامه‌های هفته نکوداشت پدافند غیرعامل سال ۱۴۰۱ از ۴ لغایت ۱۱ آبان‌ماه با شعار
"برای مردم؛ پدافند دانش بنیان، حفاظت از زیرساخت‌ها، تداوم کارکردها" برگزار می شود. بر این اساس، شعارهای مناسبتی ایام نکوداشت پدافند غیرعامل سال ۱۴۰۱ به این ترتیب نامگذاری شده است؛ چهارشنبه چهارم آبان‌ماه «پدافند غیرعامل، وظیفه همگانی»، پنجشنبه پنجم آبان‌ماه «پدافند اقتصادی، دانش بنیان، اشتغال آفرین»، جمعه شش آبان‌ماه «جمعیت، محور پدافند غیرعامل»، شنبه هفتم آبان‌ماه «پدافند شهری، شهر پایدار»، یکشنبه هشتم آبان‌ماه «پدافند سایبری، مصونیت زیرساختی»، دوشنبه نهم آبان‌ماه «پدافند غیرعامل، ایران پایدار»، سه‌شنبه دهم آبان‌ماه «پدافند زیستی، سلامت عمومی» و چهارشنبه یازدهم آبان‌ماه «آموزش و فرهنگسازی محور آمادگی ملی.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین در مورد برنامه های محوری و مهم ایام نکوداشت پدافند غیرعامل در سال 1401 نیز گفت: دیدار با مراجع عظام تقلید و ائمه جمعه سراسر کشور، حضور در نمازجمعه به عنوان سخنرانان پیش از دستور، برگزاری همایش ملی پدافند غیرعامل، رزمایش ملی دانش آموزی، رزمایش تست مولد برق اضطراری، رزمایش تست سیگنال رسانی و رزمایش سایبری، همایش های تخصصی در حوزه های پدافد زیستی و سایبری، حمل و نقل ، انرژی، اقتصاد، زنان و حفاظت از زیرساخت‌ها و حفاظت از زیرساخت‌های حوزه نفت و برگزاری نمایشگاه صنایع بومی پدافند غیرعامل از جمله برنامه های محور و مهم ایام نکوداشت 1401 است.

مردم زیرساخت قدرت ملی ایران اسلامی هستند

سردار جلالی در ادامه به تحلیل کلی از شرایط کشور از منظر پدافند غیرعامل پرداخت و توضیح داد: مردم زیرساخت قدرت ملی ایران اسلامی هستند و زیرساخت‌های کشور بستر خدمت به مردم است.

وی با بیان اینکه دهه پنجم انقلاب دهه عبور از فتنه‌های بزرگ و دست‌ یافتن به پیروزی‌های عظیم است، خاطرنشان کرد: امروز صدای ضدانسجام و اتحاد ملی ‌و دمیدن در شیپور اختلاف فقط از حنجره دشمن بیرون می‌آید.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه خط اعتراض اجتماعی از خط اغتشاش و تخریب جداست، متذکر شد: آرایش و جبهه بندی در این حوادث قابل توجه است به طوری که شاهد جبهه تقابل با آمریکا، رژیم صهیونیستی، منافقین و تجزیه طلب‌ها هستیم.

هدف دشمن توسعه خط اعتراض اجتماعی به سمت بحرانهای سیاسی است

به گفته سردار جلالی، هدف دشمن در جنگ ترکیبی توسعه خط اعتراض اجتماعی به سمت بحران‌های سیاسی است.

وی با تاکید بر این اینکه در این میان برخی به غفلت یا به عمد بین مردم خطکشی می‌کنند، خاطرنشان کرد: جامعه ایران فقط یک دوقطبی دارد و آن همه ملت ایران  در برابر همه دشمنان است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه ملت ایران با تمام سلایق، گرایش‌ها، قوم‌ها و قبیله‌ها چهار دهه متوالی است که پاسدار نظام بوده است، متذکر شد: اهمال‌کاری، کج‌فهمی و فقدان نگاه راهبردی در دولت قبل سبب شد. همین امر سبب شد که نظام، برخلاف خواست خود برای حفظ امنیت مردم برخی از خدمات شبکه‌های اجتماعی را قطع کند.

سرزمین فضای مجازی در اشغال ارتشهای سایبری دشمن

سردار جلالی با بیان اینکه بر اثر اهمال راهبردی در دولت گذشته سرزمین فضای مجازی و افکار عمومی کشور با هزینه از جیب مردم ایران در اشغال ارتش‌های سایبری دشمن قرار گرفت، تصریح کرد: آقایانی که برای اینستاگرام و تلگرام فرش قرمز پهن کرده‌ بودند باید امروز پاسخگوی ضرر و زیان مردمی باشند که بخشی از کسب و کارشان در این فضا از دست رفت.

وی با طرح این سوال که کدام مسئولی همه کاربران فعال فضای مجازی خود را به سمت شبکه‌ای سوق می‌دهد که از اساس با مردم ایران و قهرمانان این ملت دشمنی دارد، بیان داشت: خطرات و تبعات دوگانه اینستا – امنیت از روز اول برای بسیاری از دلسوزان کشور آشکار بود اما برخی برای بازی‌های سیاسی خود مردم را روانه اینستا کردند.

سردار جلالی با بیان اینکه پلتفرم های شبکه های اجتماعی در حالی تصاویر سردار دلها و قهرمان ملی ملت ایران را سانسور می‌کردند که آموزش ساخت کوکتل مولوتف و تخریب گری در آن آزاد است، گفت: این سند و نشانه‌ای آشکار از خصومت این شبکه ها با ملت ایران است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه چه کسی باور دارد مدافعین حقوق زنان در خیابان چادر از سر یک زن مسلمان ایرانی می کشد، افزود: دشمنان سودای لیبی‌سازی و سوریه‌سازی ایران را در سر داشتند اما این پروژه آنها به شکست انجامید

عرصه جنگ نوین، فکر، ذهن و باور و رفتار مردم به ويژه جوانان و زنان است

سردار جلالی در ادامه به تبیین موضوعات جنگ شناختی پرداخت و توضیح داد: در حال حاضر شاهد بسیج همه ظرفیت‌های رسانه‌ای دشمنان کشور هستیم که هدف آنها فروپاشی و براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ذهن و باور مردم است.

وی با بیان اینکه عرصه این جنگ نوین، فکر، ذهن و باور و رفتار مردم به ويژه جوانان و زنان که روحیه حساس‌تری دارند، نسبت به جهت دهی و تغییر نظام محاسبات مردم علیه انقلاب اسلامی هشدار داد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه دشمن یک اصل دینی به نام حجاب اسلامی را دستاویز اقدامات خصمانه خود قرار داده است، گفت: بهره‌برداری از خطاهای احتمالی و ممکن الوقوع کشور و تمرکز بر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم دشمن، جنیه های دیگری است که جبهه استکبار برای اقدامات خود در جنگ شناختی به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه هراس امروز دشمن از آن است که مردم واقعیت‌ها را بفهمند، بیان داشت: فضای مجازی آمریکاپایه مملو از داده‌های تسلیح شده علیه امید به فردا و ایران قوی است. این در حالیست که وقتی صدای شکستن تحریم‌های اقتصادی به گوش می‌رسد چاره‌ای جز هوچی گری برای دشمن باقی نمی ماند.

به گفته سردار جلالی بخشی از این دشمنی‌ها با هدف انحراف افکار عمومی از توفیقات نظام جمهوری اسلامی در فضای اقتصادی مانند عضویت در سازمان همکاری شانگهای و شکستن فشار همه جانبه حداکثری علیه ملت ایران است. 

انتشار خبرهای خوب و حتی خاکستری از ایران، خط قرمز رسانههای بیگانه است

سردار جلالی با بیان اینکه انتشار خبرهای خوب و حتی خاکستری از ایران، خط قرمز رسانه‌های بیگانه است، تصریح کرد: راهبرد دشمن این است که هیچ تصویر صحیحی از ایران قوی و رو به جلو نباید نه تنها به جهان بلکه حتی به مردم منتقل شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه دشمن بیش از اغتشاش در میدان به دنبال اغتشاش در ذهن و افکار عمومی است، متذکر شد:  افکار عمومی کشور دارایی حیاتی و ملی است و ملت و نظام اسلامی مظلومانه در برابر تروریسم رسانه‌ای محور شرارت آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه ایستاده‌اند.

سردار جلالی در بخش دیگری از اظهارات خود به تبیین موضوعات ویژه حوزه پدافند غیرعامل پرداخت و توضیح داد: براساس ماده ۲۴ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری، تقویت زیرساخت‌ها و بهینه‌سازی ساز و کارهای عمومی و دستگاهی برای مصون‌سازی و ارتقاء تاب‌آوری در قبال تهدیدات، به ویژه تهدیدات سایبری، زیستی، شیمیایی و پروتویی با اولویت پدافند غیرعامل، باید در دستور قرار گیرد.

فرصت بازسازی ساختار دفاع نوین با همراهی و مشارکت دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه فرصت بازسازی ساختار دفاع نوین با توجه به همراهی، مشارکت و همدلی در دولت سیزدهم میسر شد اظهار داشت: امیدواریم با تصویب قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور، شاهد تقویت ضوابط و الزامات در دستگاه‌های اجرایی باشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به ناکامی بخش عمده‌ای از حملات سایبری زیرساختی، خاطرنشان کرد: هرجا از ضوابط پدافند غیرعامل عدول شده است ضربه خورده ایم.

تبیین نظامی آمادگی ملی در برابر تهدیدات نوین

سردار جلالی با اشاره به تبیین نظامی آمادگی ملی در برابر تهدیدات نوین در بخش های سایبری، زیستی، زیرساخت‌ها، رزمایش ها گفت: اهمیت رزمایش ها با هدف کنترل و کسب آمادگی‌ها از این روست که حفظ پایداری و تداوم کارکردهای زیرساختهای کشور در ارائه خدمات به مردم، خط قرمز ماست. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به مهاجرت طرح‌های فنی زیرساخت‌ها از پیوست به ذات طرح‌ها از اتخاذ راهبرد طراحی ذاتا امن در زیرساخت‌های دارای مخاطرات بالا خبر داد.

وی همچنین در مورد برنامه ملی حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی با تقسیم کار ملی نیز اظهار داشت: حفاظت از زیرساخت‌­های حیاتی ملی برای ایجاد جامعه‌ای امن، ایمن و مقاوم در برابر مخاطرات طبیعی و انسانی امری ضروری است. 

اتخاذ راهبرد دانش بنیان بینرشتهای در لبه دانش در حوزه پدافند غیرعامل

سردار جلالی همچنین به اتخاذ راهبرد دانش بنیان بین‌رشته‌ای در لبه دانش در حوزه پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: با بررسی مسائل و مشکلات و تهدیدهای کشور در قالب برنامه های پدافند غیرعامل ما می توانیم علاوه بر موفقیت در برابر تهدیدهای دشمنان، میانبری به لبه دانش دنیا بزنیم و در حوزه های مختلف به قطب های علمی دنیا تبدیل شویم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین به اجرای برنامه ملی شهر آماده، پایدار، زیرساخت و مردم آماده و پایدار اشاره کرد و متذکر شد: بومی‌ و امن سازی زیرساخت‌های هوشمند از جمله شهرهای هوشمند و تعیین ضوابط و راهبردهای هوشمندسازی با توجه به معیارهای پدافند غیرعامل از دیگر برنامه هایی است که سازمان پدافند غیرعامل کشور در دستور کار قرار داده است.

اتمام طرح جامع پدافند غیرعامل در 29 استان

سردار جلالی در این نشست چند خبر خوب نیز داشت از جمله تصویب و ابلاغ برنامه راهبردی حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور، اتمام مطالعات تخصصی پدافند غیرعامل 20 شهر بالای 200 هزار نفر جمعی، اتمام طرح جامع 29 استان و تبدیل آنها به برنامه اجرایی سالانه و تنظیم قریب به 51 هزار میلیارد تومان موافقت‌نامه اجرایی برنامه‌های پدافند غیرعامل با دستگاه‌های اجرایی، استانی و شهری.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین با بیان اینکه با حملات سایبری بی شماری مواجه شدیم و دشمن تلاش بسیاری برای حمله به زیرساختهای حیاتی کشور داشت، توضیح داد: در همین زمینه، شاهد خنثی‌سازی حدود 120 حمله Ddos سایبری به زیرساخت‌های کشور بودیم و نشان دادیم تصور دشمن از آسیب پذیری های سایبری ما غلط است.

راهبری و حمایت از تولید 8 سامانه راهبردی دفاع سایبری

وی همچنین از راهبری و حمایت از تولید 8 سامانه راهبردی دفاع سایبری توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور خبر داد و توضیح داد: سامانه جلوگیری و کاهش حملات منع سرویس توزیع شده در مقیاس ملی DDOS mitigation یکی از این سامانه هاست. این سامانه باعث خودکفایی کشور و ممانعت از خروج ترافیک ارتباطی و ارز میشه و قدرت پدافند سایبری و استقلال فضای سایبری رو ارتقا میده. از طرفی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و استفاده از فناوریهای پیچیده توانایی شناسایی و کاهش حملات منع سرویس توزیه شده را دارد که برای زیرساخت های ملی بطور اخص شرکت ارتباطات زیرساخت، مخابرات ایران، اپراتورهای تلفن همراه، شبکه های وزارت نفت و نیرو و ... کاربرد فراوان دارد.

سردار جلالی همچنین به معرفی سامانه سامانه SCADA- EMS پرداخت و توضیح داد: ارتقای سامانه اسکادا با اضافه شدن ویژگی های امنیت و پاسخ دهی به نیاز صنعت برق در حوزه دیسپچینگ های ملی و منطقه ای و جلوگیری از خروج ارز و تسلط بیگانگان به شبکه های حیاتی صنعت برق و گاز از جمله ظرفیت های این سامانه است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: پلتفرم جامع مرکز عملیات امنیت(SOC) به همراه سامانه مدیریت مخاطرات نیز سامانه دیگری است که قابلیت این سامانه، رصد، پایش، تشخیص و هشدار حملات سایبری به زیرساخت های ملی و امکان رصد زیرساخت ها از یک مکان به جای نصب تعداد زیادی سامانه در قالب ارائه راهکارهای خدمات امنیت و پدافند سایبری کشور است. در این راهکار زیرساخت ها بصورت حوزه ای و نه جزیره ای رصد و پایش کامل می‌شوند.

مرورگر بومی نیز دیگر سامانه ای بود که سردار جلالی در معرفی آن توضیح داد: مرورگر یا بروزر بومی قابل استفاده در زیرساخت های حیاتی سایبری و شبکه ملی اطلاعات است که بی نیازی کشور به مرورگرهای خارج پایه و ممانعت از خروج ترافیک و ارز را به ارمغان خواهد آورد.

وی همچنین با اشاره به سامانه های مراقبتی تهدیدات درون زا و کنترل اقدامات داخل سازمانی موسوم به سامانه PAM گفت: نظارت و کنترل بر دسترسي‌های راه دور کاربران مجاز و پيمانکاران به تجهيزات مستقر در مراکز داده و منابع حساس شبکه سازمان اعم از سرورها، تجهيزات شبکه ای و امنيتی از نگرانيهای جدی مديران سازمانی محسوب می گردد که با این سامانه این نگرانی ها برطرف خواهد شد.

سردار جلالی در معرفی سامانه شناسایی و پاسخ به تهدیدات نقاط انتهایی ( EDR) نیز گفت: این سامانه بصورت عامل نرم افزاری در سطح میزبانهای حساس شبکه سازمانها نظير سرورها، نصب و راه اندازی شده و رفتارهای پرمخاطره امنیتی سطح میزبان را استخراج نموده و جهت تحلیل و همبستگی با سایر رویدادهای شبکه، به سامانه مرکزی SIEM منتقل می کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به ایجاد بستر امن ارتباطی برای ارتقای امنیت و پدافند سایبری لایه ارتباطی زیرساخت های کشور با استفاده از فناوری های TDM نیز گفت:  نورونتا (Neuronta) یک شبکه امن اختصاصی غیراشتراکی با استفاده از تکنولوژی تقسیم زمانی (TDM) است. این محصول ایجاد یک شبکه اختصاصی بوسیله یک یا چند لینک ارتباطی نقطه به نقطه (PTP) یا نقطه به چند نقطه (PTMP) است که ارتباط نقطه مرکزی مشترک را بر بستر شبکه TDM با دیگر نقطه یا نقاط مشترک برقرار می‌سازد.

سردار جلالی همچنین با اشاره به سامانه مدیریت اطلاعات و رخدادهای امنیتی صنعتی (ICS SIEM) به عنوان اولین محصول رصد،پایش، تشخیص و هشدار تهدیدات و حملات سایبری در حوزه سیستمهای کنترل صنعتی و مورد استفاده در مرکز عملیات امنیت(SOC صنعتی) نیز گفت: در گذشته یک سامانه بومی در حوزه پدافند سایبری و امنیت سایبری نداشتیم. ولی امروز بخش عمده تجهیزات ما در این حوزه بومی است. با همین سامانه ها توانستیم 90 درصد تهدیدات را پاسخ دهیم و پایداری سیستم ها را با این محصولات که تولید شرکت‌های دانش بنیان است، تضمین کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر