۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
کد خبر: ۷۰۷۹۰
استاد بیماری‌های عفونی گفت: افراد مسن بالای ۶۵ سال، خانم‌های باردار و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ ای لازم است در خصوص تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، آمیتیس رمضانی، استاد تمام بیماری‌های عفونی و مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور در برنامه ضربان شبکه سلامت در خصوص بیماری آنفولانزا و راههای انتقال آن پاییز، زمستان و اوایل بهار را زمان شروع آنفولانزا دانست و بیشترین ماههای شیوع آنفولانزا را آذر، دی و بهمن عنوان کرد.

وی گفت: از اواخر شهریور و اوایل مهرماه موارد ابتلا به آنفولانزا مشاهده می‌شود.

استاد تمام بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که چه افرادی ضرورت دارد این واکسن را تزریق کنند، گفت: افراد مسن بالای ۶۵ سال، خانم‌های باردار و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌های لازم است در خصوص تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

وی در پاسخ به اینکه ویروس آنفولانزا با ویروس سرماخوردگی چه تفاوتی دارد،گفت: این ویروس جزو آدنو ویروس‌ها ورینو ویروسها( عاملان سرماخوردگی)نیست بلکه شامل آنفولانزایA،BوC است که بیشترین مشکل انسان با گروههایAوB آنفولانزا است.

رمضانی در پاسخ به سوال مجری برنامه که تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی چیست، گفت: آنفولانزا شدید تر،جدید تر و مهم تر از ویروس‌های سرماخوردگی است. این بیماری بسیار پر سر و صداست و با تب و سردرد شدید بروز می‌کند و تدریجاً بعد از یک هفته تخفیف پیدا می‌کند.

وی گفت: افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند: بیماری قلبی، ریوی،کلیوی، کبدی دیابت و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی مبتلا هستند، به تزریق سالانه واکسن آنفولانزا اهتمام ورزند.

این متخصص عفونی بیان داشت:‌همچنین با توجه به اینکه شکل جدی بیماری آنفولانزا در مادران باردار دیده می‌شود این گروه حتما نیاز به تزریق واکسن آنفولانزا دارند. در بیماران مبتلا به سرطان که از داروهای شیمی درمانی استفاده می‌کنند نیز ضرورت تزریق این واکسن وجود دارد.

این استاد بیماری‌های عفونی در مورد تزریق واکسن آنفولانزا برای کودکان، گفت: تا ۶ ماه اول زندگی کودک، آنتی بادی از طریق مادر تامین شده است و بعد از ۶ماه کودکان مستعد ابتلا به آنفولانزا هستند ونیازمند تزریق واکسن آنفولانزا خواهند بود.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور گفت: ویروس آنفولانزا مانند ویروس کرونا جهش پیدا می‌کند که البته این جهش‌ها مختصر تر از جهش‌های کرونا است. تغییرات خفیفی که با جهش آنفولانزا ایجاد می‌شود با تغییرات صورت گرفته در ساخت واکسن،ایمنی لازم را ایجاد خواهد کرد.

رمضانی گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا و ویروس آنفولانزا از جمله ویروس‌های تنفسی هستند،از این به بعد، علائم کرونا می تواند با علائم آنفولانزا اشتباه شود بنابراین افتراق این دو بیماری به دلیل تفاوت درمان آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی راه انتقال آنفولانزا را دو راه اصلی و فرعی ذکر کرد: راه اصلی انتقال از طریق قطرات و ترشحات تنفسی است و راه غیرمستقیم آن مانند دست دادن با همدیگر و یا دست زدن به اشیای است که قبلاً توسط فرد بیمار آلوده شده است.

رمضانی در پاسخ به این سوال که در صورت ابتلا به آنفولانزا چه کنیم؟»، گفت: افراد سالم در صورت ابتلا, با درمانهای حمایتی استراحت، نوشیدن مایعات گرم، استفاده از مسکن و آنتی هیستامین،بیماری کنترل خواهد شد اما افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند لزوم مراجعه به پزشک با احتمال درمان‌های ضد ویروسی برای کاهش موارد شدید بیماری و فوت،ضرورت دارد.

وی تاکید کرد:کودکان، افراد مسن، خانمهای باردار و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای در خطر هستند؛ به خصوص در مادران باردار مبتلا به آنفولانزا با احتمال مشکل در جنین روبرو خواهیم بود؛ بنابراین تزریق واکسن آنفولانزا به همه مادران باردار توصیه می‌شود.

رمضانی در پاسخ به این سوال که آیا آنفولانزا نیاز به قرنطینه دارد، گفت: تمام ویروس‌های تنفسی نیاز به قرنطینه دارند. ( امیکرون از همه مسری تر است و در حد سرخک سرایت دارد)

استاد بیماری‌های عفونی بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا را از اواخر شهریور تا آبان ماه دانست.

وی گفت:دو هفته پس از تزریق واکسن ایمنی قابل قبول در بدن ایجاد خواهد شد،واکسن آنفولانزا شش الی هشت ماه ایمنی نسبت به بیماری آنفولانزا در بدن ایجاد می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر