۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۷۰۰۱۷
تغییرات بی‌سابقه آب و هوایی که با گرمای زودهنگام و جنگل سوزی در برخی از کشورهای اروپایی بروز کرده، مقام‌های این قاره را با استیصال مواجه کرده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: فرانسه، اسپانیا و دیگر کشورهای اروپای غربی خود را برای تعطیلات آخر هفته پرآشوبی آماده می کنند که قرار است رکوردها را بشکند و نگرانی هایی را  درمورد آتش سوزی جنگل ها و آثار تغییرات آب و هوایی برانگیخته است.

دما در روز جمعه در بخش هایی از فرانسه به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد (۱۰۴ فارنهایت) رسید.

پیش بینی آب و هوا در  روز شنبه نشان می دهد موج گرما در ماه  ژوئن به اوج خواهد رسید که مطابق با هشدارهای دانشمندان است. این هشدار ها نشان می داد که چنین پدیده هایی به دلیل تغییرات آب و هوایی زودتر از حد معمول رخ خواهند داد.

گزارش های هواشناسی حاکی از این است که دمای هوا از روز یکشنبه اندکی کاهش می یابد و در بخش هایی از فرانسه و سایر نقاط اروپا رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود.

اما پیش‌بینی‌کننده اداره هواشناسی ایالتی فرانسه نشان می دهد که رکوردهای دما در ماه ژوئن در ۱۱ منطقه در روز جمعه شکسته است و ممکن است دمای هوا در روز شنبه در برخی مناطق به ۴۲ درجه سانتیگراد برسد.

بیش از نیمی از ادارات فرانسه تا بعد از ظهر روز جمعه در بالاترین یا دومین سطح هشدار گرما قرار داشتند. به دانش‌آموزان گفته شد که در بخش‌هایی با سطح هشدار «قرمز» در خانه بمانند و وزارت بهداشت خط ویژه موج گرما را فعال کرد.

در فرانسه، تدابیر ویژه‌ای در خانه‌های سالمندان اتخاذ شده است که هنوز خاطره موج گرمای مرگبار سال ۲۰۰۳ را فراموش نکرده است. در این ساختمان ها از آب برای خنک کردن و تهویه مطبوع استفاده می شود.

مقام های منطقه ای در اسپانیا اعلام کردند آتش سوزی جنگل ها در روز جمعه، نزدیک به ۹۰۰۰ هکتار زمین را در شمال غربی منطقه سیرا د لا کولبرا سوزاند و حدود ۲۰۰ نفر را مجبور به ترک خانه های خود کرد. بیش از ۳۰۰۰ نفر از شهربازی «پیو دو فو» ( Puy du Fou ) در مرکز اسپانیا به دلیل آتش سوزی شدید اطراف تخلیه شدند.

آتش نشان ها در حال مبارزه با آتش سوزی در چندین منطقه دیگر از جمله جنگل های کاتالونیا بودند که شرایط آب و هوایی خاموش کردن آتش را پیچیده تر کرد.

دمای هوا روز جمعه در بیشتر مناطق کشور بالای ۳۵ درجه سانتیگراد بود.

چندین شهر در شمال ایتالیا جیره بندی آب را اعلام کرده اند و منطقه لومباردی ممکن است وضعیت اضطراری اعلام کند زیرا خشکسالی بی سابقه برداشت محصول را تهدید می کند.

هواشناسان اعلام کرده اند که بریتانیا  روز جمعه گرم ترین روز سال خود را ثبت کرد و دمای هوا در اوایل بعدازظهر به بیش از ۳۰ درجه سانتی گراد رسید.

این سومین روز متوالی بود که رکوردهای دما در انگلیس شکسته شد گرمای هوا در این کشور در در روز چهارشنبه به بالای  ۲۸ درجه سانتیگراد و در روز پنجشنبه  به ۲۹.۵ درجه سانتیگراد رسید

کارشناسان هشدار داده اند که دمای بالا ناشی از روند نگران کننده تغییرات آب و هوایی است.

کلر نولیس، سخنگوی سازمان جهانی هواشناسی در ژنو گفت: در نتیجه تغییرات آب و هوایی، موج گرما زودتر شروع می شود.

وی افزود: اگر غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو همچنان به افزایش خود ادامه دهد و گرمایش جهانی را نسبت به سطوح پیش از صنعتی به ۲ درجه سانتیگراد برساند، آنچه امروز شاهد آن هستیم متأسفانه پیش‌بینی آینده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر