طبق آپدیت آیین نامه اجرایی اتحادیه اروپا،گوگل، فیس بوک، توئیتر و دیگر شرکت های فناوری باید اقداماتی برای مقابله با دیپ فیلک و حساب های کاربری جعلی در پلتفرم شان انجام دهند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر ، پیش بینی می شود کمیسیون اتحادیه اروپا آیین نامه به روزرسانی شده درباره اخبار جعلی را به عنوان بخشی از اقدامات خود برای مقابله با این پدیده، روز پنج شنبه اعلام کند.
این اقدام در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان یک رویه داوطلبانه اعلام شد و اکنون به یک قانون تبدیل می شود و مسئولیت اجرای آن بر عهده رگولاتورها و امضا کنندگان قانون است.
قانون به روزرسانی شده مواردی مانند دیپ فیک و حساب های جعلی را کنترل می کند.
در سند مربوط به این دستورالعمل آمده است: امضا کنندگان باید با توجه به جدیدترین شواهد در مورد رفتارها و تاکتیک ها، تکنیک ها و رویه های (TTP) عوامل مخرب در خصوص هر فعالیتی برای دستکاری واقعیت در سرویس های شان سیاست های شفافی در پیش بگیرند و اجرا کنند.
محتواهای دیپ فیک در حقیقت نوعی جعل محتوای فراواقعی است که با روش های کامپیوتری ایجاد می شود و به خصوص هنگام استفاده در بستر سیاسی، نگرانی های زیادی را به وجود می آورد.
این دستورالعمل همچنین به قوانین سختگیرانه جدید اتحادیه اروپا به نام «قانون سرویس های دیجیتال» مرتبط است که در اوایل سال جاری مورد توافق ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار گرفت و بخشی از آن به مقابله با اخبار جعلی پرداخته است.
براساس قانون سرویس های دیجیتال، شرکت هایی که نتوانند مسئولیت های خود براساس این قوانین را انجام دهند با جریمه هایی تا ۶ درصد درآمد سالانه شان در سراسر جهان روبرو می شوند. شرکت ها پس از امضای دستورالعمل ۶ ماه فرصت دارند تا اقدامات لازم را اجرا کنند.
امضاکنندگان قانون باید اقداماتی برای مقابله با تبلیغاتی در پیش گیرند که حاوی اخبار جعلی هستند و شفافیت بیشتری درباره تبلیغات سیاسی فراهم کنند.
تیری برتون کمیسیونر اروپا در امور داخلی در این باره می گوید: قانون سرویس های دیجیتال زیرساخت حقوقی برای دستورالعمل مقابله با اخبار جعلی فراهم می کند که شامل تحریم هایی بازدارنده است.