۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۶۹۹۱۵
براساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، در کمتر از چهار دهه، استفاده از پلاستیک در جهان تقریباً سه برابر افزایش می‌یابد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، فرانس ۲۴ نوشت؛ براساس یافته‌های منتشر شده در روز جمعه، جهانی که به شدت تحت تأثیر آلودگی پلاستیکی قرار گرفته است، در مسیری قرار دارد که در کمتر از چهار دهه، استفاده از پلاستیک در آن تقریباً سه برابر افزایش می‌یابد.

براساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، تولید سالانه پلاستیک‌های مبتنی بر سوخت فسیلی تا سال ۲۰۶۰ به ۱.۲ میلیارد تن و زباله‌ها از یک میلیارد تن فراتر خواهد رفت.

این نهاد متشکل از ۳۸ کشور در گزارشی پیش بینی می‌کند که حتی با اقدامات تهاجمی برای کاهش تقاضا و بهبود کارایی، تولید پلاستیک در کمتر از ۴۰ سال تقریباً دو برابر می‌شود. با این حال، سیاست‌های هماهنگ جهانی می‌تواند سهم زباله‌های پلاستیکی بازیافتی آینده را از ۱۲ به ۴۰ درصد افزایش دهد.

میکروپلاستیک‌ها با نفوذ به دورافتاده‌ترین و بکرترین مناطق سیاره زمین، در داخل ماهی‌ها در عمیق‌ترین شکاف‌های اقیانوس و در داخل یخ قطب شمال کشف شده‌اند. تخمین زده می شود که این زباله‌ها سالانه باعث مرگ بیش از یک میلیون پرنده دریایی و بیش از ۱۰۰ هزار پستاندار دریایی می‌شود.

ماتیاس کورمان، دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی و توسعه گفت: «آلودگی پلاستیک یکی از چالش‌های بزرگ زیست‌محیطی قرن بیست و یکم است که آسیب‌های گسترده‌ای به اکوسیستم‌ها و سلامت انسان وارد می‌کند».

از دهه ۱۹۵۰، تقریباً ۸.۳ میلیارد تن پلاستیک تولید شده است که بیش از ۶۰ درصد آن در محل‌های دفن زباله پرتاب شده، سوزانده شده یا مستقیماً به رودخانه ها و اقیانوس‌ها ریخته شده است.

حدود ۴۶۰ میلیون تن پلاستیک در سال ۲۰۱۹ استفاده شد که دو برابر ۲۰ سال قبل آن است. با توجه به روند فعلی، پیش‌بینی می‌شود که استفاده از پلاستیک در آمریکای شمالی، اروپا و آسیای شرقی تقریباً دو برابر شود. در سایر کشورهای نوظهور و در حال توسعه، پیش بینی می‌شود که رشد آن سه تا پنج برابر و در جنوب صحرای آفریقا بیش از شش برابر شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر