۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷
کد خبر: ۶۹۷۰۸
سرویس اطلاعات خارجی روسیه به شواهدی اشاره کرده که نشان می‌دهند آمریکا در حال آموزش گروهی از اعضای داعش برای انتقال آنها به سوریه است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، سرویس اطلاعات خارجی روسیه معتقد است آمریکا در حال آموزش دادن اعضای سازمان‌های تروریستی برای اعزام آنها به اوکراین است.

طبق گزارش خبرگزاری ایتارتاس، «سرگئی ایوانوف»، رئیس اداره مطبوعات سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) گفته که آمریکا در حال حاضر در حال آموزش دادن ۵۰۰ عضو گروه تروریستی داعش به همین منظور است. 

ایوانوف گفت: «طبق گفته منابع سرویس اطلاعات خارجی، ایالات متحده فعالانه در حال جذب اعضای سازمان‌های تروریستی بین‌المللی از جمله گروه داعش است تا آنها را به عنوان مزدور وارد درگیری‌ها در اوکراین کند.»

ایوانوف یادآوری کرد که سازمان‌های سری آمریکا آوریل ۲۰۲۲ در آزادسازی حدود ۶۰ عضو گروه تروریستی داعش از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه نقش فعالی ایفا کردند. این شبه‌نظامیان سپس برای انجام آموزش‌های لازم جهت انتقال به اوکراین به منطقه «التنف» در سوریه که در نزدیکی مرز عراق و اردن قرار دارد منتقل شدند.

سخنگوی سرویس اطلاعات خارجی روسیه گفت: «طبق گفته منابع SVR پایگاه‌های نظامی فوق‌الذکر و حوالی آن از مدت‌ها پیش به کانون فعالیت تروریست‌ها تبدیل شده و در آنجا تا حدود ۵۰۰ پیکارجوی داعش و سایر گروه‌های افراطی وفادار به واشنگتن در حال آموزش دیدن هستند.»

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر