۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۶۹۶۸۷
سازمان ملل هشدار داد کمبود غذا به دلیل حمله روسیه به اوکراین به این معنا خواهد بود که ذخایر غلات و ذرت در سال ۲۰۲۳ تمام خواهد شد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، تارنمای مجله آمریکایی فورچون با هشدار درباره مواجهه جهان درباره کمبود غذا نوشت: بیش از سه ماه جنگ و موانع صادراتی تولیدات غذایی اوکراین را از جهان دور نگه داشته و سازمان ملل هشدار می دهد که همه ما یعنی همه جهان ممکن است با کمبود غذا مواجه شود.

قبل از حمله روسیه به اوکراین، این کشور یکی از تامین کننده محصولات اصلی از جمله، ذرت،   گندم و جو  در بازارهای جهانی بود. تولیدات کشاورزی اولین منبع درامدی صادراتی اوکراین را تشکیل می دهد و حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می شد.

اما جنگ و موانع در شهرهای بندری اوکراین زنجیره تامین جهانی غذا برای این محصولات را متوقف کرده است و سازمان امنیت غذایی و گرسنگی سازمان ملل متحد هشدار می دهد که در صورت باقی ماندن در این وضعیت، بحران غذایی رخ خواهد داد.

دیوید بیزلی مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا به تازگی گفت: در سال ۲۰۲۳ با مشکل کمبود غذا مواجه خواهیم شد.

حدود ۲۵ میلیون تن غلات در بنادر بزرگی مانند اودسا منتظر حمل به بازارهای بین المللی هستند اما به دلیل محاصره دریای سیاه از سوی روسیه نمی تواند از اوکراین خارج شود.

شارل میشل در دیدار اخیر خود از بندر اودسا در توئیتی نوشت: من سیلوهایی پر از غلات، گندم و ذرت را دیدم که آماده صادرات هستند. این محصولات غذایی که به شدت به آنها نیاز هست، به دلیل جنگ روسیه و محاصره بنادر دریای سیاه سرگردان شده است.

محاصره بنادر اوکراین در یک دوره نامشخص در هر کشوری از جهان تاثیر گذار خواهد بود اما برخی از کشورها بیش از دیگران به واردات غذا نیاز دارند و با خطر کمبود فاجعه بار غذا مواجه اند.

بیزلی در سخنرانی روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ هشدار داد که چندین کشور در شمال و شرق آفریقا و خاورمیانه به دلیل جنگ اوکراین در آینده نزدیک با مسائل مربوط با امنیت غذایی بزرگی روبرو خواهند شد.

سازمان غیردولتی بین المللی دیده بان حقوق بشر، اعلام کرده قبل از جنگ چندین کشور - از جمله تانزانیا، اوگاندا، سودان و کامرون - برای دستکم نیمی از واردات گندم به اوکراین و روسیه متکی بودند. اگر محصولات غذایی در اوکراین گیر کند، این کشورها ابتدا و سخت ترین ضربه را از کمبود مواد غذایی خواهند دید.

بیزلی هشدار داد که کاهش صادرات غذا از اوکراین به ناامنی غذایی که در جهان وجود داشته و ناشی از عواملی مانند همه گیری کرونا، بحران آب و هوایی و خشکسالی بوده دامن خواهد زد و بیش از همه در مناطق آسیب پذیر جهان  تاثیرگذار خواهد بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر