۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۶۹۵۹۶
اهمیت فضای مجازی و دغدغه‌های حاکم بر این فضا طی سال‌های اخیر در بیانات امام خامنه‌ای بار‌ها شنیده شده است و ایشان در اظهارات متعددی غفلت از آسیب‌های مرتبط با این فضا را گوشزد کرده‌اند و تعابیری راهبردی به کار گرفته‌اند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از دفاع‌پرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی سال‌هاست که دغدغه غفلت از فضای مجازی را مطالبه کرده اند؛ اما اینکه مطالبات ایشان تا چه حد برآورده شده سؤالی است که پاسخ مشخصی ندارد.

ایشان زمانی که مباحث اقتصادی و سیاسی مهمی مطرح است می‌فرمایند من به اندازه مسائل فرهنگی نگران نیستم. من به خاطر نگرانی‌های فرهنگی شب‌ها خواب به چشمم نمی‌آید. بلند می‌شوم و نگران هستم. اهمیت فضای مجازی در نگاه ایشان آنقدر زیاد است که می‌فرمایند اگر امروز رهبر انقلاب نبودم حتما رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم.

امروزه با افزایش ارتباطات از راه دور، افکار عمومی از سطح ملل پا را فراتر گذاشته است؛ به همین منظور موضوع مدنظر با جمع زیادی از انسان‌ها سر و کار دارد و به خاطر ویژگی خاص آن جزء مسائل بحرانی و مهم جامعه است.

در این میان بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد فضای مجازی پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی نشان از اهمیت ویژه به مدیریت فضای مجازی است. ایشان در یکی از بیانات خود در مورد فضای مجازی می‌فرمایند: حوزه فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد.

این فضا مثل یک رودخانه پر از آب و خروشان است که می‌آید و دائماً هم بر آب آن افزوده و خروشان‌تر می‌شود. اگر ما بر این رودخانه تدبیر کنیم و برنامه داشته باشیم، زه کشی کنیم و هدایت کنیم این رودخانه تا به سد بریزد، می‌شود فرصت. اگر رهایش کنیم و برنامه‌ای برای آن نداشته باشیم می‌شود یک تهدید.

امام خامنه‌ای فضای مجازی را یک کارزار فکری و سودمند برمی‌شمرند. ایشان در این باره می‌فرمایند ابزار‌های تسهیل کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید این‌ها را یاد بگیرید، می‌توانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آن‌ها را نمی‌شناسید، برسانید؛ این فرصت فوق العاده‌ای است؛ مبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌هایی کردید؟ 

فضای مجازی فرصتی مناسب برای ترویج معارف اسلامی

رهبر معظم انقلاب فضای مجازی را فرصتی فوق العاده و مناسب برای ترویج معارف اسلامی می‌دانند و بر  تاثیرگذاری آن در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه ملی و بین‌المللی تاکید می‌کنند.

برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشور‌ها در فضای مجازی نکته دیگری است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره می‌کنند و بر شکل‌دهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق مدار و عادلانه و سرمایه‌گذاری در همه ابعاد فضای مجازی (رونق محتوا، خدمات و تجارت) تاکید می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب در شاخص دوم و درباره تهدید‌های فضای مجازی به تحولات پرشتاب عرصه مجازی و لزوم مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه با آن اشاره و ضمن هشدار درباره دنیای روبه رشد و توقف ناپذیر فضای مجازی، بر اهتمام ویژه به سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور  تاکید دارند.

ایشان در این باره به لزوم حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه در فضای مجازی و مقابله مؤثر با نفوذ، دست‌اندازی بیگانگان و تهاجم فرهنگی در این فضا اشاره می‌کنند. ترویج هنجارها، ارزش‌ها و سبک زندگی غیراسلامی و ایرانی در فضای مجازی، رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در فضای مجازی، نبود نظام‌های امنیتی، حقوقی، قضایی و انتظامی مورد نیاز در فضای مجازی و به خطر افتادن ادب، حیا و فرهنگ از دیگر نکاتی است که رهبر معظم انقلاب، مرتبط با تهدید‌های فضای مجازی بر می‌شمرند.

غوغای فضای مجازی و بمباران افکار جوانان محور دیگری است که رهبر معظم انقلاب در زمینه تهدید‌های فضای مجازی بر آن تاکید و در این باره به تهدید‌هایی نظیر دورکردن جوانان از دین، منصرف کردن جوانان از نظام اسلامی، به خدمت گرفتن جوانان در زمینه اهداف خبیث، سوق دادن جوانان به ولنگاری و بیکارگی، کشاندن جوانان به سمت غریزه‌گرایی جنسی افراطی و تلقین پیام یاس و ناامیدی به جوانان اشاره می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب در شاخص سوم نیز  توصیه‌هایی درباره فضای مجازی  که خطاب بیشتر آن‌ها مسئولان نظام اند، مطرح می‌کنند که از جمله آن‌ها  لزوم مدیریت کلان، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های لازم و بهنگام درباره فضای مجازی و لزوم نظارت و رصد کارآمد و روزآمد در فضای مجازی  است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر