۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۶۸۸۰
وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه غربی:
وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه غربی نوشت: ایران و قدرت‌های غربی به توافقی نزدیک شدند که زمینه را برای کاهش تحریم‌های ایران فراهم می‌کند.
به نقل از پایگاه اینترنتی وال استریت ژورنال به قلم "نفتالی بن داوید" نوشت‌: ایران و کشورهای غربی امیدوارند این توافق زمینه را برای دستیابی به توافقی بلند مدت‌تر فراهم کند.

به نوشته این روزنامه،‌ دستیابی به توافق، اقدام ملموس در مورد اجرای توافق بیست و چهارم نوامبر را مشخص می‌کند که برخی تحریم‌های دیرینه غرب بر ضد تهران کاهش می‌دهد. در صورت اجرای توافق موقت، دو طرف دوازده ماه فرصت دارند به توافقی گسترده‌تر و جامع تر دست یابند که آشتی تاریخی بین ایران و غرب خواهد بود.

وال استریت ژورنال نوشت: در عین حال، مقامات دو طرف می‌گویند امیدوارند ظرف شش ماه از زمان دستیابی به توافق موقت، هر چه زودتر به توافق دست یابند. مقامات آمریکایی و اروپایی امیدوارند  اجرای توافق تا پایان این ماه نهایی شود. این نخستین مورد از گرمی رسمی روابط با ایران در چند دهه گذشته خواهد بود. به این شکل، زمان بیشتری نیز برای برگزاری مذاکرات جامع بدست می آید.

یک مقام آشنا با مذاکرات گفت: ما به دستیابی به توافق بسیار نزدیک شده‌ایم. همه دولت‌های دخیل باید در مورد مفاد نهایی توافق کنند. ما هنوز کاملا به این مرحله نرسیده‌ایم ولی خیلی به آن نزدیک هستیم.

این رویداد در پی مذاکرات فشرده میان عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول هماهنگی سیاست خارجی  اتحادیه اروپا در ژنو بدست آمده است.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اشمید و عراقچی در مورد همه موضوعات مربوط، پیشرفت بسیار خوبی بدست آوردند. ما اکنون در مرحله تایید سیاسی دولت‌های مهم در سطح پایتخت‌ها هستیم.

مقامات آمریکایی و اروپایی گفتند یکی از موضوعات در این مذاکرات که نهم دسامبر آغاز شد، توانایی ایران برای غنی سازی اورانیوم است. ایران در هفته‌های اخیر اعلام کرده است به توسعه دستگاه‌های سریعتر سانتریفوژ برای غنی سازی اورانیوم ادامه می‌دهد. 

به نوشته این روزنامه، مقامات آمریکایی روز جمعه به طور دقیق توضیح ندادند مسئله سانتریفوژها چگونه مورد رسیدگی قرار گرفته است. یک مقام مطلع غربی گفت: این مذاکرات تا حدودی به این دلیل طولانی شد که هر دو طرف می‌خواهند در خصوص تفسیر توافق ماه نوامبر نقطه مبهمی باقی نماند و در آینده تنش‌های دیپلماتیک بوجود نیاید. این مقام افزود ایران همچنین خواستار جزئیات بیشتری در مورد نحوه و زمانی است که آمریکا کاهش تحریم‌ها را آغاز می‌کند.

در پایان این گزارش آمده است: کشورهای عضو اتحادیه اروپا بررسی‌ها برای تدوین پیش نویس‌های اقدام قانونی خود را برای لغو تحریم‌ها آغاز کرده‌اند؛ بحث‌هایی که روز دوشنبه ادامه می‌یابد.

در عین حال، اتحادیه اروپا ماه دسامبر اعلام کرد منتظر این تایید می‌ماند که ایران به تعهدات خود در این توافق عمل کرده است بویژه اینکه ایران قول داده است فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را محدود کند و اجازه دهد بازرسی‌های بیشتری از سایت‌های هسته‌ای‌اش از جمله بازرسی های روزانه از برخی مکان‌ها انجام شود. این وضع مستلزم آن است که آژانس بین المللی انرژی اتمی طرح راستی آزمایی خود را به شورای اجرایی برای تایید ارائه دهد. این روندی است که چند روز طول می‌کشد. بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز ممکن است از قبل برای بررسی‌های بیشتر نیاز باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر