۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۶۸۵۴۶
حسام الدین مدنی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی گفت: امروط حدود ۴۰ شرکت در حوزه بیوتک فعالیت ‌می‌کنند که بیش از ۲۸ محصول را در این حوزه تولید کرده اند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، حسام الدین مدنی عضو شورا و رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران در مراسم افتتاحیه دومین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی ایران بایو گفت: حدود ۴۰ شرکت فعال در حوزه بیوتک در کشور فعالیت می‌کنند پیش از نیمی از این شرکت‌ها در دوران معاونت دکتر سورنا ستاری تاسیس شده است.

وی درخصوص صرفه جویی ارزی شرکت‌های فعال در حوزه بیوتکنولوژی گفت: این شرکت‌ها حدود ۱.۸ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در سال دارند و در ۱۰ سال گذشته محصولات بیوتکنولوژی حدود ۸ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی داشته‌ایم.

وی در ادامه افزود:اکنون ۲۸ محصول بایوتک در کشور تولید می‌شود که ۱۵ محصول در حال تحقیق و توسعه و ۲ محصول در فاز مطالعات بالینی قرار دارند. در سال گذشته واکسن‌ها و داروهای جدیدی را داشتیم که برای مبارزه با بیماری کرونا وارد بازار شده اند. واکسن اسپایکوژن، آنفولانزا و واکسن HPV و واکسن جدید اسپوتنیک شرکت اکتور است که بزودی وارد بازار خواهد شد. این‌ها محصولاتی است که در دو سال گذشته در حوزه بایوتک تولید شده است.

مدنی با ارائه آمار صادرات محصولات بیوتکنولوژی ایران گفت:سال ۹۹ حدود ۷۳ میلیون دلار صادرات داروی کشور بوده است که نیمی از آن محصولات بیوتکنولوژی است.۶ مورد انتقال تکنولوژی به کشورهای اطراف در حوزه بیوتکنولوژی داشتیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران درخصوص رتبه ایران درحوزه تولید محصولات بیوتکنولوژی گفت: امروز رتبه ایران در سطح تولید محصولات بیوتک در قاره آسیا در سطح اول قرار دارد و حتی در چین و هند هم چنین تنوعی در تولید محصولات بیوتک نداریم و از نظر توانمندی فناوری در رتبه سوم هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر