۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۶۸۱۱۸
رزمایش ترکیبی پدافند غیرعامل با هدف ارتقای مهارت و توان مدیران و نیرو‌های عملیاتی در مقابله با تهدیدات و خطرات متعدد با حضور جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور، معاون امور زیربنایی، جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی، مدیر کل راه و شهرسازی سازمان، معاون عملیات قرارگاه پدافند شیمیایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیرکل پدافند غیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی برای نخستین بار در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی (ره) برگزار شد.
به گزارش پایداری ملی، عادل دریس مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: سناریوی تهیه شده که با حضور کارشناسان و متخصصان پدافند غیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طراحی و بازبینی شد، عمده حوادث و مخاطراتی که محتمل است فعالیت‌های جاری و چرخه خدمات‌رسانی این مجتمع بزرگ بندری را تهدید کند، از لحاظ امنیتی، زیستی و شیمیایی پیش‌بینی و نقش و وظایف تمامی واحد‌ها و ادارات این اداره کل در مواجهه با این خطرات تبیین شد.

وی افزود: شناسایی عوامل تهدید از طریق پایش مستمر، تشکیل کمیته مدیریت بحران مطابق با چارت ICS (سامانه فرماندهی حادثه)، هدایت واحد‌های عملیاتی، تشکیل کمیته مدیریت شرایط اضطراری از اهم وظایفی هستند که مدیران و رؤسای واحد‌ها و ادارات در جریان برگزاری مانور انجام دادند.

دریس با اشاره به گنجاندن تهدیدات حوزه ریزپرنده، انفجار، مواد سمی و مصدومیت در این رزمایش اضافه کرد: از آنجا که تهدید‌های امنیتی، زیستی، شیمیایی در این رزمایش پیش‌بینی شده بر اثر از تهدیدات زنجیره‌ای از حوادث رخ می‌دهد، همه واحد‌های این اداره کل می‌باید از آمادگی‌های لازم در زمینه نیروی انسانی و تجهیزاتی برخوردار باشند و به ایفای نقش خود بپردازند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، وقوع انفجار در پایانه کالا‌های کانتینری، سقوط کانتینر، سرایت حریق به محوطه‌های اطراف، اختلال در تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری، نشت، گسترش و سرایت مواد سمی، تخلیه ساختمان‌های اداری، حمله خرابکارانه به پست برق و قطع برق، تخلیه اضطراری به منظور جداسازی آلودگی از کالا‌ها با مصرف انسانی را از جمله اهم تهدیدات عنوان کرد.

این مقام مسئول ادامه داد:  در جریان این رزمایش ترکیبی نحوه مقابله با این نوع تهدیدات، کنترل، محدودسازی و خنثی‌سازی آن و یافتن راه‌های پدافندی برای کاستن از شدت خسارت‌ها با مشارکت نیرو‌های عملیاتی در میدان و اشراف و فرماندهی مدیران در اتاق فرماندهی حادثه تمرین و بررسی شد.

در ادامه این رزمایش نمایندگان سازمان پدافند غیرعامل و سازمن بنادر و دریانوردی ضمن بررسی ابعاد این رزمایش بر لزوم ارتقای مهارت و آمادگی همه جانبه علیرغم پیچدگی تهدیدات و خطرات و انتقال دانش و تجربه حاصل از برگزاری آن برای حفظ و ادامه خدمات‌رسانی تأکید کردند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر