۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۶۷۵۶۳
گزارشی از سفر سه روزه سردار رحیمی به استان خوزستان
سردار رسول رحیمی؛ معاون امور استانها سازمان پدافند غیر عامل کشور در سفری سه روز به استان خوزستان، از برخی تاسیسات زیرساختی این استان بازدید و در چند جلسه شورای پدافند غیر عامل در این استان شرکت کرد.

تشکیل جلسه شورای پدافند غیر عامل شهرستان ایذه

به گزارش پایداری ملی، این جلسه با حضور سردار رسول رحیمی؛ معاون امور استانها سازمان پدافند غیر عامل کشور، آقای فیوضی؛ مدیرکل پدافند غیر عامل استان خوزستان، مهندس نبوتی فرماندار شهرستان ایذه و روسای دستگاه های اجرایی شهرستانی برگزار شد.

اجرایی شدن آزاد راه اهواز- ایذه- اصفهان یکی از مهم‌ترین اقدامات پدافند غیر عامل خوزستان

در این جلسه فرماندار اجرایی شدن آزاد راه اهواز- ایذه- اصفهان را یکی از مهم‌ترین اقدامات پدافند غیر عامل دانست. که میتواند در شرایط اضطراری مثل سیل ویرانگر سال ۹۸ که مسیر ترانزیت اهواز - اندیمشک - خرم آباد مسدود شد جایگزینی مناسب برای ارتباط با مرکز باشد. همچنین انتقال بار از بنادر مهم امام خمینی و ماهشهر به صنایع بزرگ مرکز کشور از این مسیر بسیار کم هزینه‌تر است. ساخت راه آهن-ایذه-اصفهان نیز از دیگر موارد مهم در حوزه پدافند غیر عامل استان خوزستان دانست.

بازدید از دو زیر ساخت حیاتی استان خوزستان استان خوزستان 

مجتمع بندری امام خمینی به عنوان مهمترین و بزرگترین بندر ورودی غلات ایران به عنوان یکی از زیرساخت‌های حیاتی استان شناخته می‌شود در جلسه شورای پدافند این زیرساخت که با حضور سردار رحیمی، مدیر مجتمع بندری امام خمینی، مدیرکل پدافند غیرعامل استان، مسئول پدافند غیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی استان خوزستان و سایر مسئولین حوزه پدافند غیر عامل این مجتمع برگزار گردید مدیر مجتمع در این نشست ضمن ارائه گزارشی جامع از عملکرد و نحوه کارکرد دستگاه های مختلف در اداره بندر ، به بیان مشکلات مجتمع در حوزه پدافند غیر عامل پرداخت. 
از جمله مهم ترین مشکلات این مجتمع عدم هماهنگی دستگاه های مختلف جهت تخلیه سریع بار از انبارهای بندر می باشد. همچنین بدلیل عدم توسعه زیر ساخت های جاده ای و راه آهن، شاهد انتقال کند مایحتاج مردم از انبارهای بندر امام خمینی به سطح کشور هستیم.

وی افزود: قطعا احداث آزاد راه بختیاری( اهواز- ایذه- اصفهان) سرعت انتقال مواد اولیه مورد نیاز صنایع واقع در مرکز کشور را افزایش چشمگیری خواهد داد.

سردار رحیمی نیز در این نشست بندر امام خمینی را خط اول جهاد اقتصادی دانست و ضمن تقدیر از مسئولین و کارکنان مجموعه، بر اهتمام بیشتر آنها در رعایت الزامات پدافند غیر عامل تاکید کردند. همچنین با اشاره به مطالعات پدافند غیرعامل بندر امام و شناسایی آسیب ها و نقاط ضعف مخصوصا در حوزه پدافند سایبری خواستار هوشیاری بیش از پیش مدیریت پدافند غیر عامل مجموعه شد. در پایان این نشست بازدید میدانی از اسکله غلات و اسکله کانتینری بعمل آمد.

بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برنامه دیگر روز دوم سفر سردار رحیمی استان خوزستان بود. این نشست به همت فرماندهی ارشد منطقه پتروشیمی و با حضور سردار رحیمی معاون امور استان های سازمان پدافند غیرعامل کشور، مدیرکل پدافند غیرعامل استان خوزستان، مدیریت پدافند غیرعامل و HSE منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و روسای پدافند غیر عامل و HSE شرکت های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برگزار شد.

 مدیر پدافند غیرعامل و HSE منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در این جلسه گزارشی از عملکرد فرماندهی ارشد منطقه پتروشیمی در خصوص دوره‌های برگزار شده برای مدیران ستادی و ارشد پدافند غیرعامل شرکت‌های مستقر، از ایجاد اتاق مانیتورینگ مخصوص فرماندهی حوادث خبر داد.

همچنین سطح بندی حوادث و مدیریت این حوادث از دیگر مواردی بود که مدیریت پدافند غیرعامل و HSE در منطقه ویژه اقتصادی به آن اشاره کرد.

 سردار رحیمی در این نشست با تشکر از فرماندهی ارشد منطقه ساختار فرماندهی حوادث که در منطقه شکل گرفته است را به عنوان یک الگوی مناسب برای سایر زون‌های نفتی مستقردر در سطح کشور دانست.
وی همچنین بر برگزاری رزمایش مصوب سازمان پدافند غیرعامل کشور در تاریخ مقرر تاکید کرد.

بازدید از مرکز ایمن‌سازی و مقاوم سازی تاسیسات صنعتی خوزستان

بازدید از مرکز ایمن سازی و مقاوم سازی تاسیسات صنعتی خوزستان اولین برنامه روز سوم سفر سردار رحیمی به استان خوزستان بود. این مرکز که به همت شرکت دانش بنیان پردازش صنعت جنوب  راه اندازی شده است، قابلیت آموزش کارکنان و دست اندر کاران حوزه صنعت در استان خوزستان و استانهای مجاور را دارد.

اهمیت حفاظت از تاسیسات حیاتی خوزستان

دکتر صادق خلیلیان در  نشستی با حضور سردار رسول رحیمی معاون سازمان پدافند غیر عامل  کشور خوزستان را استانی راهبردی عنوان کرد که نقش تعیین کننده در اقتصاد ملی و در ابعاد مختلف دارد.

وی با تاکید بر این که ۴۰ درصد منابع کشور از خوزستان تامین می شود  یادآور شد که این استان پس از تهران رتبه دوم تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.

خلیلیان  با اشاره به استراتژیک بودن موقعیت استان خوزستان و برخورداری این استان از منابع مهم انرژی و مرزهای زمینی و دریایی بیان کرد:  وقتی دشمن قصد حمله به کشور را داشت حمله خود را از خوزستان آغاز کرد چراکه می‌دانست خوزستان شاهرگ حیاتی کشور است  اما با مقاومت و جدیت حضرت امام خمینی (ره)، نیروهای مردمی، سپاه، ارتش ، بسیج و شهدایی که تقدیم کشور شد دشمن به بیرون رانده شد.

وی بیان کرد: پس از جنگ تحمیلی به رغم اقدامات زیادی که انجام شد  اما مشکلات بسیاری نیز پابرجا ماند.

استاندار خوزستان بهبود شرایط اقتصادی را یک اولویت مهم در پدافند غیرعامل عنوان کرد و گفت: یکی از راه های مقابله با تهدیدات مسیر اقتصادی است

وی در ادامه این نشست بر اهمیت حفاظت از تاسیسات حیاتی در استان تاکید کرد.

خلیلیان افزود: اقدامات در زمینه پدافند غیر عامل در استان خوزستان باید به گونه‌ای سازماندهی شوند که علاوه بر عزم و اراده استانی، اراده ملی را نیز داشته باشد  تا بتوانیم ایمنی را در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی ، امنیتی، و…. ایجاد کنیم.

پیگیری طرح جامع پدافند غیرعامل استان خوزستان

همچنین سردار رحیمی در این نشست بر  پیگیری طرح جامع پدافند غیرعامل استان تاکید کرد.
سردار رحیمی معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور، ضمن تشریح طرح جامع پدافند غیرعامل استان خوزستان و با ذکر این نکته که در استان خوزستان حدود چندین زیرساخت حیاتی وجود دارد رعایت الزامات و قوانین پدافند غیرعامل متناسب با سطح ابلاغی از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور را باعث مصون سازی زیرساخت های موجود دانست.
وی همچنین با توجه به ابلاغ برنامه های سال ۱۴۰۰ اهتمام ویژه استاندار برای اجرایی کردن این برنامه ها و پیش بینی برنامه های مورد نیاز دستگاه ها در حوزه پدافند غیرعامل برای سال ۱۴۰۱ را مورد تاکید قرار داد. 
برگزاری مرتب جلسات شورای پدافند غیرعامل استان بصورت فصلی با حضور استاندار یا جانشین ایشان نیز از دیگر موارد مورد تاکید سردار رحیمی بود.

اهدای حکم فرماندهی شورای پدافند غیرعامل استان خوزستان

همچنین در این دیدار حکم فرماندهی شورای پدافند غیرعامل استان با امضای رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و کمیته دائمی پدافند غیرعامل سرلشکر محمد باقری به استاندار خوزستان تقدیم شد.

شرکت در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان آخرین برنامه سفر سه روزه سردار رحیمی به استان خوزستان بود 
این جلسه با حضور سردار رحیمی معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور، دکتر حیاتی معاون سیاسی امنیتی استانداری خوزستان، مدیرکل پدافند غیرعامل استان و سایر روسای دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان در محل استانداری خوزستان برگزار شد.

تاکید بر اجرای برنامه‌های پدافند غیرعامل دستگاه‌ها اجرایی در سال 1401

سردار رحیمی در این جلسه ضمن ارائه مطالبی در خصوص طرح جامع پدافند غیرعامل استان و تشریح موارد بیان شده در این طرح گفت: برش‌های مورد نیاز دستگاه های اجرایی توسط اداره کل پدافند غیر عامل تهیه شده و هر دستگاه متناسب با عملکردی که دارد باید این برش ها را دریافت و نسبت به اجرایی کردن آنها اهتمام ویژه به کار برد. 

اجرایی شدن برنامه‌های مصوب سال ۱۴۰۰ و پیش‌بینی برنامه‌های مورد نیاز هر دستگاه در حوزه پدافند غیرعامل برای سال ۱۴۰۱ از دیگر موارد بیان شده در این جلسه بود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان نیز گزارشی در مورد میزان اجرایی شدن برنامه‌های ابلاغی سال ۱۴۰۰ ارائه کرد.

معاون سیاسی استانداری خوزستان نیز ضمن تشکر از اهتمام سازمان پدافند غیرعامل کشور، جایگاه استان خوزستان در کشور را بی نظیر دانست و از مدیران و مسئولان دستگاههای اجرایی خواست تا با اجرایی کردن قوانین و مقررات پدافند غیرعامل به ویژه در حوزه سایبری از اتفاقات مشابه در حوزه صنعت نفت جلوگیری به عمل آید.

در پایان این جلسه اعضای شورای پدافند غیر عامل از امکانات و توانایی‌ها پرتابل شرکت زیرساخت استان خوزستان در حوزه مقابله با تهدیدات الکترونیک و سایبری دیدن کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر