۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۶۷۱۵
گلن گرینوالد، روزنامه نگار آمریکایی و یکی از افرادی است که به ادوارد اسنودن در افشاگری‌ علیه آژانس امنیت ملی آمریکا کمک کرد، در طول کنفرانسی در هامبورگ آلمان افشاگری‌های بسیاری در خصوص وضعیت سیاسی و روزنامه‌نگاران در غرب صورت داد که بخش بی‌بی‌سی آن، قابل تأمل بود.
هزاران شرکت کننده در سی امین کنگره سالانه هکرهای وابسته به کلوپ کامپیوتری هرج و مرج در هامبورگ  در اتاقی جمع شدند تا به سخنان وکیل 46 ساله‌ای که اکنون به یک مقاله نویس بدل شده در خصوص تجارب مدت زمانی کمتر از هفت ماه که وی با ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی ایالات متحده امریکا همکار بوده، گوش فرا دهند.


افشاگری‌های ادوارد اسنودن درباره کنترل اینترنت و شنود تلفن‌ های همراه توسط آژانس امنیت ملی آمریکا باعث شد که بسیاری از کاربران و کارشناسان اینترنتی بیش از پیش به امنیت و حفظ حریم شخصی در اینترنت بیاندیشند. ابعاد "فاجعه" به حدی گسترده است که حتی هکرها نیز که بخشی از فعالیتشان تجاوز به حریم شخصی دیگران است، خواهان وضع قوانینی شده‌اند که جلوی فعالیت هکرهای وابسته به سازمان‌های اطلاعاتی را بگیرد.

افشاگری های مندرج در این اسناد که توسط اسنودن به گرینوالد و دیگر روزنامه نگاران رسید باعث برانگیخته شدن خشم و تلاش برای اصلاح گسترده عملیات نظارتی و جاسوسی که توسط مقامات NSA و دیگر سازمانهای اطلاعاتی شد. گرینوالد که سخنرانی اش را از راه دور، یعنی از برزیل ارائه می داد، چنین استدلال کرد که رسانه ها در سطح وسیعی نقش اساسی شان که همان دور نگه داشتن دولت از دخالت است، را نقض می‌کنند.

به گزاش خبرگزاری راشا تودی، گرینوالد تصریح نمود، هنگامی که من و همکارانم با اسنودن مشغول به کار بودیم متوجه شدیم که باید به گونه ای متفاوت از طریق فعلی جریان رسانه ها عمل نماییم.


گرینوالد نخستین سخنران همایش هکرها، یکی از افرادی است که به ادوارد اسنودن در افشاگری‌ علیه آژانس امنیت ملی آمریکا کمک کرد. او اسناد مربوط به کنترل تلفن همراه آنگلا مرکل‌، صدراعظم آلمان را در اختیار هفته‌ نامه آلمانی اشپیگل قرار داد.

به گفته گرینوالد، مقصر تنها وضعیت سیاسی موجود نیست بلکه وضعیت روزنامه نگاری فعلی نیز به تخریب واقعیات و همچنین بدتر شدن وضعیت دامن می زند. وی در ادامه سخنانش افزود: " اگر تا به امروز هم از کنترل دولت بر رسانه ها اطمینان نداشتید، دست کم با نگاهی به رسانه ها طی شش ماه گذشته مطمئن شده اید که رسانه ها کاملا در اختیار دولت هستند."

گرینوالد افزود: "ما به درستی می دانستیم که یکی از دشمنان سر سخت ما یعنی سازمان اطلاعاتی ایالات متحده، اجازه افشای اطلاعات واقعی را به رسانه ها نخواهند داد، رسانه های ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در اصل بردگان دولت های خود هستند."

ایالات متحده و بریتانیا هر قدر هم که تظاهر به اهمیت دادن به حقوق بشر بنمایند باز هم قادر نیستند رفتارهای خود را آن طور که باید کنترل نمایند. به گفته گرینوالد، روزنامه نگاران وظیفه دارند دروغ های آشکار مقامات و هر آنچه که غیر از حقیقت است را گزارش نمایند.

***  به سخره گرفته شدن سیاستهای بی بی سی توسط خبرنگاران حقیقت جو

وی در اواسط سخنرانی خود به کنایه ای که اخیرا به خبرگزاری بی بی سی در خصوص لزوم عملکرد رسانه ها در محیطی آرام و عاری از اعمال فشار دولت بر خبرنگاران اشاره کرد و افزود: "مقامات امنیت ملی در آمریکا و بریتانیا به طور مداوم به منظور محافظت از قدرت خود در برابر مردم، خبرنگاران را وادار به  درج هر چه غیر از حقیقت در رسانه ها، می کنند."

وی در مصاحبه اش با بی بی سی به مصاحبه کننده با تندی گفته بود "حتی تصور این حجم از اطلاعات غلطی که در خصوص مقامات ارشد دولت امریکا و بریتانیا به مردم می دهید، برایم مشکل است!"

وی در ادامه اینطور افزوده بود که " شما حتی تلاش هم نمی کنید به مردم این حقیقت را بازگو کنید که گفته های افرادی که به سینه خود مدال می زنند و خود را در امریکا یا بریتانیا ژنرال می نامند در واقع ادعاهایی بی اساس است و هدفشان گمراه کردن ذهن مردم است."

وی در ادامه افزود: "در حقیقت تمام آنچه که در مورد جنگ عراق به مردم گفته شد، توجیحاتی غیر منطقی و دروغ محض بودند، در طول دو سال طی یک جنگ تهاجمی به یک کشور دیگر، 26 میلیون نفر کشته شدند. اما طی این مدت هیچ رسانه ای در امریکا به این حقیقت اشاره هم نکرده است."


***  ادامه حیات نظامهای غربی به دروغهای رسانه ها بسته است

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، گرینوالد گفت: "ایالات متحده و بریتانیا همچنان به تغذیه رسانه ها با دروغهایشان ادامه خواهند داد چرا که به خوبی می دانند برای حفظ نظام خود به پنهان کاری اقدامات رادیکال و فاسدشان نیاز دارند، از همین رو است که خبرچینان و فعالان شفاف سازی را تهدید یا ارعاب می کنند." به عقیده او این دولتها با اعمال شدیدترین مجازات به عنوان یک تاکتیک موثر سعی در جلوگیری از ادامه افشاگری دارند.


به گزارش هافینگتون پست، یکی از سخنرانان برجسته این همایش پس از گرینوالد، جیکوب اپل‌ باوم فعال جامعه دیجیتال و از سرشناس ‌ترین هکرهای آمریکایی بود. او که پس از افشاگر‌ی‌ های اسنودن به آلمان رفته و در برلین زندگی می‌ کند خواهان امنیت بیشتر در اینترنت است. به گزارش خبرگزاری رویترز، اپل‌ باوم گفته است "چرا ما باید رفتارمان را تغییر بدهیم، چرا نباید از حق شهروندی خود در زمینه امنیت حریم شخصی و تبادل آزاد و بی‌ سانسور اطلاعات بهره ببریم؟ ما نباید خودمان را به شرایطی که اکنون به‌ وجود آمده وفق دهیم، بلکه باید دولت کنترل‌ کننده را از بین ببریم."

این هکر آمریکایی خواهان آن است که سیستم ‌های تلفن و ایمیل طوری ایمن شوند که نفوذ در آنها غیر ممکن شود.

به خوبی می دانیم این اصلاحات به همان سرعتی که اسنودن، گرینوالد و دیگر طرفداران حفظ حریم خصوصی آرزویش را دارند محقق نخواهد شد؛ همین اواخر یک قاضی فدرال در نیویورک اعلام کرد این تجسس در حریم خصوصی افراد ناقض قانون اساسی ایالات متحده آمریکا نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر