۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۶۶۸۷
یکی از نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه علت اجرای عملیات مالی ۱۷ دسامبر علیه دولت اردوغان را ناراحتی آمریکا و اسرائیل و جماعت گولن از روابط تجاری ایران و ترکیه عنوان کرد.
 محمد متین ارنماینده حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در آنکارا، پیرامون عملیات دستگیری عاملان فساد مالی و رشوه و پولشویی بزرگ در ترکیه اظهار داشت این عملیات ریشه در لابی‌های صهیونیستی و نومحافظه کاران آمریکا دارد.

وی علت اصلی آغاز این عملیات مالی علیه دولت اردوغان را ناراحتی آمریکا و اسرائیل از گسترش روابط تجاری و سیاسی ایران و ترکیه دانست و افزود که جماعت اسلامی گولن نیز از این عملیات حمایت کرده است.

عملیات 17 دسامبر، محصول آمریکا و اسرائیل

متین ار تاکید کرد: عملیات مالی موسوم به 17 دسامبر در ترکیه به دلیل ناراحتی لابی‌های صهیونیستی و نومحافظه کاران آمریکا از توسعه روابط تجاری و حتی سیاسی ترکیه با ایران اجرا شد. آنها نمی‌خواهند دیگر کشورها با ایران رابطه داشته باشند. در واقع ناراحتی این عده از ایران اینک تبدیل به ناراحتی از روابط ترکیه با ایران شده است. دلیل اصلی عملیات علیه هالک بانک ترکیه نیز همین است.

ناراحتی گولن از نزدیکی ترکیه به ایران

متین‌ار درباره نقش جماعت اسلامی گولن در این عملیات نیز گفت: جماعت گولن هم از ایران ناراحت است. به یاد دارید وقتی هاکان فیدان به ریاست سرویس اطلاعاتی ترکیه «میت» منصوب شد، برخی محافل در آمریکا و اسرائیل گفتند که فیدان به ایران نزدیک است. یکی از این محافل هم جماعت گولن بود. در واقع محافل آمریکایی و صهیونیستی از نزدیکی فیدان به ایران ناراحت هستند، جماعت گولن هم همینطور.

نماینده حزب عدالت و توسعه ترکیه درباره علت ناراحتی گولن از ایران نیز تصریح کرد: دولت آنکارا نسبت به اسلام نگرشی متفاوت با گولن دارد و معتقد است که ترکیه باید با ایران و کشورهای مشابه ایران رابطه نزدیک داشته باشد، اما معلوم می‌شود که جماعت گولن قادر به هضم این نگرش نیست. دلیل این امر را باید در روابط جماعت گولن با محافل خارجی جستجو کرد. جماعت گولن به نزدیکی با آمریکا و حتی اسرائیل شناخته می‌شود و طبیعی است که از هر چیزی که آنها ناراحت می شوند، این جماعت هم ناراحت شود.

نفوذ گولن در تشکیلات پلیس و قوه قضاییه ترکیه

این نماینده حزب عدالت و توسعه تاکید کرد: اختلاف بین اردوغان و گولن تنها به دلیل مسئله ایران نبوده و گولن در تلاش برای کسب قدرت در درون دولت ترکیه است. گولن از مواضع اردوغان در رابطه با روابط تجاری و سیاسی با ایران نیز ناراحت بود و لذا اقدام به نفوذ در تشکیلات پلیس و قوه قضاییه ترکیه کرد. در اینجا بحث اصلی، نزاع بر سر قدرت است.

وی افزود: گولن در تلاش برای ایجاد دولت در درون دولت است و دعوای امروز در ترکیه همین است. فتح اله گولن مخالف ترکیه‌ای است که با ایران همکاری می‌کند و می‌خواهد ترکیه‌ای بسازد که با آمریکا و اسرائیل همکاری می کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر