۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۶۲۲۷
کتاب «آینده پژوهی تهدیدات، تامین کاهای اساسی در حوزه امنیت غذایی» به قلم دکتر محمد امامی و با حمایت قرارگاه پدافند اقتصادی منتشر شد.
به گزارش پایداری ملی، کتاب «آینده پژوهی تهدیدات، تامین کالاهای اساسی در حوزه پدافند غیرعامل» به قلم دکتر محمد امامی و با حمایت سازمان پدافند غیرعامل کشور منتشر شد.

در این کتاب از همه ظرفیت های روشی برای آینده پژوهی تهدیدات کالاهای اساسی استفاده شده است تا با شناسایی تهدیدات و ارائه هشدارهای پدافندی لازم، مسیر دستیابی به امنیت پایدار غذایی فراهم شود.

معرفی کتاب در حوزه امنیت غذایی

در مقدمه این کتاب می خوانیم، اهمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و پیشرفت های محقق شده این نظام در چهل سال اخیر سبب شده دشمنان قسم خورده اسلام با شیوه های گوناگون به مقابله ی با آن بپردازند.

امروز دشمن به جنگ های هیبریدی و چند لایه روی آورده و در لایه های مختلف سعی در آسیب رسانی به مولفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران دارد. در چنین شرایط پرآشوبی مصون سازی کشور، افزایش قدرت بازدارندگی و آستانه مقاومت ملی اهمیت بسزایی دارد که رسالت بی چون و چرای سازمان پدافند غیرعامل است. این مهم نیز با شناخت آینده و آمادگی برای سناریو های مختلف ممکن می شود امری که آینده پژوهی آن را با تصویر آینده های ممکن، محتمل و مطلوب دست یافتنی می کند.

امنیت غذایی و تامین پایدار غذای مورد نیاز کشور امروزه یکی از وجوه امنیت ملی به شمار می‌‌رود که با توجه به شرایط خاص کشور می‌‌تواند هدف سهل‌‌الوصولی برای دشمن باشد و بدین ترتیب زیرساخت‌‌های حیاتی، حساس و مهم تامین غذا مورد تهدید دشمن واقع شوند. لذا شناسایی این تهدیدات در کنار شناسایی نقاط آسیب‌‌پذیر و مقاوم‌‌سازی آن‌‌ها می‌‌تواند منجر به افزایش پایداری ملی و به تبع آن تقویت امنیت ملی ایران گردد.

کتاب حاضر با نگاهی آینده پژوهانه و بر مبنای پروژه ای نگاشته شده که در قرارگاه اقتصادی سازمان پدافند غیر عامل تعریف و اجرا گردیده بود. در این کتاب از همه ی ظرفیت های روشی برای آینده پژوهی تهدیدات تامین مواد غذایی ایران استفاده شد تا مسیر پایداری ملی و امنیت پایدار غذایی میسر گردد.

باری زیربنای این کتاب، روش سناریونویسی است که از مهمترین روش های آینده پژوهی می باشد و عبارت است از قصه هایی درباره ی جهانی که ممکن است فردا ظهور کند. در این کتاب تهدیداتی که ممکن است در آینده در زمینه ی تامین مواد غذایی با آن ها روبرو شویم تصویرسازی شده است تا با کمک این تصاویر با تغییر زیست بوم فعلی خود آشنایی پیدا کنیم و خود را برای مقابله با تهدیدات آماده سازیم و در این مسیر حداکثر کاهش آسیب پذیری را بدست آوریم. از سوی دیگر با مدد از قصه هایی از آینده هشدارهای پدافندی لازم نیز ارائه گردید.

در این کتاب روش های آینده پژوهی ترکیبی کمی و کیفی، هنجاری و اکتشافی به کار گرفته شد تا با کمک آنها سناریوهایی از آینده ترسیم شود. تهدیدات احصا شده در این پروژه به طور خلاصه شامل تهدیدات نرم، سخت و نیمه سخت در زمینه های اقتصادی، زیستی، فناوری و ... بودند که در گام بعدی پس از رصد و پایش آن ها و اعلام هشدار پدافندی، راهکارهای لازم بر مبنای هر سناریو شکل گرفت و ارائه گردید.

ایام قرنطینه ی کرونایی در اواخر سال گذشته و اوایل امسال بود که پیشنهاد تبدیل پروژه به کتاب حاضر مطرح شد. در طی این مدت و تا امروز بارها مباحث مطرح شده از نو خوانده و مورد بازبینی قرار گرفت. بخش های برای چاپ حذف گردید و بخش هایی نیز به مطالب قبلی اضافه شد. در این بازه ی چند ماهه سعی شد کتاب در چهارچوبی ارائه شود که هم جنبه¬ی مدیریتی داشته باشد و سیاست گذاران و مدیران مرتبط را مخاطب قرار دهد و هم جنبه ی آموزشی و برای علاقه مندان مفاهیم امنیت غذایی و دفاع غیرعامل مناسب باشد و بالاخره برای مخاطب متون غیر تخصصی نیز جذاب و قابل فهم باشد. به همین منظور زیرنویس هایی به بخش هایی از کتاب اضافه شد که مطالب تکمیلی تر در آن ها توضیح داده می شود. همچنین بخشی هم به عنوان پیوست در انتهای کتاب تعبیه گردید در سه قسمت که هم مروری است بر انواع روش های آینده پژوهانه و هم آمار و ارقام مرتبط را به تصویر می¬کشد و در انتها هم واژه¬نامه¬ای تخصصی را در زمینه¬ی امنیت غذایی در اختیار مخاطبان کتاب قرار می دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر