۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
کد خبر: ۶۵۸۳۷
استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا گفت: اسرائیل از همه جاسوسی می‌کند. حتی باید بگویم اسرائیل برای دستیابی به اهداف خود، از آمریکا نیز جاسوسی می‌کند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، بررسی رسانه‌های مختلفی از جمله واشنگتن پُست،لوموند، گاردین و چند منبع دیگر اخیرا فاش کردند که یک جاسوس‌افزار صهیونیستی به نام پگاسوس به برخی کشورها از جمله عربستان‌سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چند شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده‌است. روزنامه گاردین که مدت‌ها به افشاگری درباره شرکت توسعه‌دهنده جاسو‌س‌افزار پگاسوس پرداخته، در گزارشی فاش کرده‌بود تل‌آویو برای فروش این نرم‌افزار به حکومت سعودی نیز مجوز صادر کرده‌است. در همین رابطه روزنامه جام جم گفت‌وگویی با «شیرین هانتر» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

پگاسوس نخستین همکاری امنیتی ریاض و تل‌آویو نیست

- پیشینه همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی عربستان و اسرائیل به دو دهه قبل می‌رسد. بنابراین پرونده پگاسوس، مصداق نخستین همکاری امنیتی ریاض و تل‌آویو محسوب نمی‌شود.

- درخصوص امارات نیز همین طور است. همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی تل‌آویو و اماراتی‌ها نیز سال‌هاست در جریان بوده و استمرار داشته‌است.

- عربستان و امارات از ظرفیت‌های دستگاه امنیتی اسرائیل (با هدف بهره‌برداری خود) سال‌هاست استفاده می‌کنند.

ترکیه از پرونده خاشقچی استفاده ابزاری می‌کند

- به نظر من، دولت ترکیه از پرونده جمال خاشقچی استفاده ابزاری خود را کرده و خواهد کرد. حتی حمایت ترکیه از فلسطین نیز اقدامی ابزاری برای گسترش نفوذ آنکارا در جهان عرب محسوب‌می‌شود.

 - از سوی دیگر، می‌دانیم همکاری‌های امنیتی ترکیه و اسرائیل نیز سال‌هاست در جریان است.

- افشای نام جمال خاشقچی به عنوان کسی که در زمره لیست شنود و جاسوسی در پرونده پگاسوس بوده‌است، تاثیری در روابط امنیتی آنکارا و تل‌آویو نخواهدداشت. در مقابل، اسرائیل نیز به نوبه خود هم با ترکیه و هم با کردها( کردهای مخالف حکومت ترکیه) وارد معامله و بازی‌می‌شود.

صهیونیست‌ها حتی از آمریکا هم جاسوسی می‌کنند

- دستگاه‌های امنیتی در تل‌آویو می‌خواهند تفکرات و مناسبات رهبران کشورهای مختلف از جمله کشورهای غربی را به صورت مستمر در رصد خود داشته‌باشند.

- هدف از این مساله مشخص است. آنها می‌خواهند در هر نقطه‌ای که نیاز بود، بر سیاست‌ها و رفتارهای سیاستمداران غربی تاثیر بگذارند و حتی در مواردی که می‌بینند اقدامات آنها با آنچه اسرائیل می‌خواهد همسو نیست، آنها را تحت فشار قرار دهند.

- در این خصوص، اسرائیل از همه جاسوسی می‌کند. حتی باید بگویم اسرائیل برای دستیابی به اهداف خود، از آمریکا نیز جاسوسی می‌کند. 

سطح روابط اسرائیل و عربستان، از عادی‌سازی گذشته‌است

- سطح روابط اسرائیل و عربستان، از عادی‌سازی گذشته‌است. ما اکنون شاهد همکاری تل‌آویو با ریاض هستیم.

- زمانی که از لفظ همکاری استفاده می‌کنیم، از سطحی عمیق‌تر از روابط بازیگران سخن می‌گوییم.

تل‌آویو و ریاض منافع منطقه‌ای مشترکی را با یکدیگر تعریف کرده‌اند

- در این میان، روابط تل‌آویو و ریاض صرفا جنبه‌ای اقتصادی ندارد. در این میان، تل‌آویو و ریاض هر دو منافع منطقه‌ای مشترکی را با یکدیگر تعریف کرده‌اند.

- معتقدم پس از مرگ ملک سلمان پادشاه فعلی عربستان، بن‌سلمان سریعا روابط رسمی ریاض و تل‌آویو را برقرار خواهد کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر