۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۵۶۸۴
سردار جلالی در کمیته پدافند غیرعامل بنیاد مستضعفان
سردار دکتر غلامرضا جلالی با بیان اینکه نیازمند سامانه زنده و پویای پدافند غیرعامل هستیم از برگزاری 4 هزار رزمایش ارتقای آمادگی در کشور خبر داد.
به گزارش پایداری ملی و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پدافند غیرعامل کشور، جلسه کمیته پدافند غیرعامل بنیاد مستضعفان، با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و مهندس پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان و جمعی از مدیران و مسئولان هردو سازمان برگزار شد.

سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این جلسه با بیان اینکه، مبدع و مطالبه‌گر اصلی مباحث مربوط به پدافند غیرعامل در کشور، رهبر معظم انقلاب هستند، اظهار داشت: هر روز که می‌گذرد بر اهمیت پدافند غیرعامل افزوده می‌شود. این اتفاق به دو دلیل رخ داده است. نخست افزایش سطح دشمنی دشمنان و دلیل دوم افزایش و توسعه داشته‌ها و دارایی‌های ماست.

وی با بیان اینکه در پدافند غیرعامل ما با چند مولفه اصلی و اساسی روبه‌رو هستیم، توضیح داد: دارایی‌ها و زیرساخت‌ها، آسیب‌پذیری‌ها، تهدیدات و اثر تهدید بر آسیب‌پذیری و پیامدهای احتمالی ناشی از آن، مولفه اصلی و اساسی پدافند غیرعامل هستند.

به گفته سردار جلالی در حوزه دارایی‌ها و زیرساخت‌ها، به دلیل تحول فناورانه، در حال تغییر جنس دارایی‌هایمان هستیم. پول نمونه بارز این مسئله است که زمانی، به صورت کاغذی و فیزیکی بود که در حال تبدیل شدن به یک دارایی دیجیتال است. مسلما صیانت از این دارایی، الزامات خاص خود را دارد. 

رفع آسیب پذیری‌ها نیازمند راهبردهای نوین است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بر این نکته تاکید کرد که همزمان با رشد و توسعه فناوری، ما با تهدیداتی مواجهیم که در ذات فناوری نهادینه شده است بنابراین باید راه اشراف دشمن از این طریق را مسدود کرد. 

سردار جلالی با بیان اینکه متاسفانه نظام قانونگذاری کشور ما متناسب با سرعت فناوری شکل نگرفته و شاهد یک عقب‌افتادگی در این زمینه هستیم، متذکر شد: رفع آسیب‌پذیری‌ها نیازمند راهبردهای نوین و به‎روز است و روش‌های قدیمی دیگر در برابر تهدیدات نوین و پیچیده پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه نکته دیگر توجه به آسیب‌پذیری هاست، توضیح داد: منظور از آسیب‌پذیری‌ها، ضعف‌ها و مشکلات داخلی است که اتفاقا دشمن هم تهدیداتش را از طریق همین آسیب‌پذیری‌ها عملیاتی می‌کند.  

وی با بیان اینکه تهدیدات در دو حوزه طبیعی و انسان‌ساخت تقسیم‌بندی می‌شوند، افزود: در حوزه تهدیدات طبیعی، مانند سیل، زلزله و ... ماهیت تهدید همواره ثابت است ولی در تهدیدات عامدانه به دلیل وجود دو مولفه فناوری و انسان که هر دو پویا و سیال هستند جنس تهدیدات هم به شدت در حال تغییر است و ضروری است که پدافند غیرعامل متناسب با این سطح تغییر، به روز باشد.

نیازمند سامانه زنده و پویای پدافند غیرعامل هستیم

سردار جلالی با بیان اینکه در مواجهه با تهدیدات، نیازمند سامانه زنده و پویای پدافند غیرعامل هستیم، خاطرنشان کرد: سازمان پدافند غیرعامل کشور در این حوزه در 10 گرایش تخصصی، رویکردهای مبتنی بر پدافند غیرعامل را طراحی کرده و تلاش دارد اشراف زیرساختی دشمن را به حداقل ممکن برساند.

وی با بیان اینکه انتظار سازمان پدافند غیرعامل کشور از بنیاد مستضعفان به عنوان یک نهاد زیرمجموعه دفتر مقام معظم رهبری این است که متفاوت از سایر دستگاه اجرایی و دولتی در عمل به الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل اقدام کند، تصریح کرد: امسال یکی از مهمترین ماموریت‌های ما درحوزه زیرساخت‌های حیاتی این است که اجازه ندهیم از فناوری‌های وابسته به دشمن به ویژه آمریکایی در زیرساختهای حیاتی استفاده شود.

حاکمیت تفکر استراتژیک پدافند غیرعامل در بنیاد مستضعفان

سردار جلالی پیشنهاد داد با توجه به گستره فعالیت‌های بنیاد مستضعفان، این بنیاد شرکت‌هایی را در زمینه مشاوره در حوزه‌های مربوط به پدافند غیرعامل تاسیس کند که متولی نهادینه‌سازی الزامات پدافند غیرعامل هم در شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد باشد و هم بتواند به سایر سازمان‌ها و شرکت‌های خدمت‌رسانی کند. 

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، با توجه به گستره فعالیت بنیاد مستضعفان، باید پدافند غیرعامل به عنوان یک تفکر استراتژیک در این نهاد و زیرمجموعه‌های آن مطرح شده و در دستور کار قرار گیرد.

ورود بنیاد مستضعفان به عرصه تولید محصولات راهبردی پدافند غیرعامل

سردار جلالی بنیاد مستضعفان را یک نهاد انقلابی با رسالتی انقلابی عنوان و پیشنهاد کرد؛ بنیاد مستضعفان به عرصه تولید محصولات راهبردی پدافند غیرعامل با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ورود کند.

به گفته سردار جلالی ما در حال حاضر قریب به 250 محصول راهبردی در سبد محصولات پدافند سایبری داریم که این تعداد باید توسعه پیدا کند. برای نمونه سازمان پدافند غیرعامل کشور با همکاری صنایع داخلی، توانسته است سامانه‌های اسکادای بومی را طراحی کند که از کیفیت به مراتب بیشتری از نمونه خارجی آن برخوردار است. 

وی با اشاره به اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور با ساماندهی و ساختارسازی قرارگاه و نظامات عملیاتی، توانسته‌ است ساختار منسجمی را در زمینه دفاع غیرعامل تشکیل دهد، توضیح داد: نتیجه این ساختار منسجم، تدوین، تصویب و ابلاغ «نظام عملیاتی آمادگی و رزمایش‌ها در دستگاه های اجرایی»، «نظام عملیاتی پدافند سایبری» و «نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور» است. 

به گفته سردار جلالی، سازمان پدافند غیرعامل کشور تا سال گذشته نزدیک به 4 هزار رزمایش را در حوزه‌های مختلف برگزار کرده است که هدف آن ارتقای آمادگی‌ و تاب‌آوری در زیرساخت‌ها است.

فتاح: «پدافند غیرعامل» هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است

سید پرویز فتاح نیز در این جلسه اظهار کرد: درک اهمیت موضوع پدافند غیرعامل از آن روست که روز به روز بر تهدیدات احتمالی و مخاطرات ناشی از آن افزوده می‌شود و اقدامات پدافند غیرعامل در واقع می‌تواند ما را در برابر مخاطرات احتمالی بیمه کند.

فتاح با بیان اینکه بنیاد مستضعفان یک نهاد انقلابی و برخاسته از متن انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: این شرایط هم زمینه‌ساز فرصت‌هاست و هم تهدیدها. به ویژه آنکه بدلیل حرکت بنیاد مستضعفان در راستای انقلاب و در تراز انقلاب اسلامی، دشمنان تمرکز جدی بر فعالیت‌های آن دارند.

وی گفت: حجم تحریم‌های اقتصادی دشمنان علیه بنیاد مستضعفان بیانگر فعالیت‌های مثبت و سازنده در راستای خدمت‌رسانی به مردم است.

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: بر همین اساس باید مراقبت کنیم تا این دشمنی‌ها وقفه‌ای در استمرار مسیر پیشرفت و توسعه کشور ایجاد نکند.

فتاح با بیان اینکه عرصه فعالیت و خدمت‌رسانی بنیاد مستضعفان بسیار وسیع و گسترده است، اضافه کرد: نهادینه‌سازی نظامات پدافند غیرعامل یک ضرورت بوده و برای رسیدن به این مقصود نیازمند اقدامات بنیادین هستیم. لذا لازم است یک نگاه استراتژیک مبتنی بر پدافند غیرعامل در بنیاد مستضعفان شکل بگیرد تا رعایت اصول، ضوابط و معیارهای پدافند غیرعامل به اصول پایه‌ای و نهادین در مجموعه بنیاد تبدیل شود.

وی خطاب به مدیران بنیاد مستضعفان حاضر در جلسه گفت: پدافند غیرعامل در واقع نه یک هزینه، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری در مسیر رشد و پایداری محسوب می‌شود چراکه اگر امروز برای ارتقای پایداری و تاب‌آوری یک زیرساخت یا صنعت هزینه کنیم، فردا در صورت وقوع یک حادثه یا رخداد، شاهد کمترین میزان خسارت خواهیم بود.





گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر