۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۶۵۴۷۱
با حضور معاون امور استان های سازمان پدافند غیرعامل کشور انجام شد؛
طرح جامع پدافند غیرعامل خراسان رضوی با حضور سردار رسول رحیمی، معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور در مشهد رونمایی شد.
به گزارش پایداری ملی، سند جامع پدافند غیرعامل استان خراسان رضوی در جلسه شورای پدافند غیرعامل این استان با حضور سردار رسول رحیمی، معاون امور استان های سازمان پدافند غیرعامل کشور و معاون اداره کل مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور رونمایی شد.

رحیمی در این مراسم گفت: سند جامع پدافندغیرعامل استان مطابق برنامه مصون سازی و کاهش آسیب پذیریها در خراسان رضوی به اجرا در خواهد آمد و امیدواریم خراسان رضوی در پیشبرد این سند پیشتاز باشد.

وی ادامه داد: این سند مهم می تواند راهبردی برای کاهش هزینه ها و افزایش تاب آوری ها در راستای حفظ سرمایه های استان بر اساس معیارها و ضوابط پدافند غیرعامل باشد.

معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر لزوم اجرایی نمودن برنامه های خروجی مطالعات موصوف و همچنین برنامه های سال 1400 در حوزه پدافند غیرعامل گفت: همه دستگاه‌های استانی باید قبل از این نسبت به شناسایی و احصای تهدیدات زیرساخت‌های خود در قالب این سند اقدام می کردند و اکنون نیز حفاظت از این زیرساختها در قالب این طرح بصورت یکپارچه و جامع اجرا خواهد شد.

رحیمی افزود: اهداف کلی پدافند غیرعامل شامل حفظ جان انسانها و کاهش تلفات انسانی، کاهش آسیب پذیری و پایدارسازی زیرساختها در برابر تهدیدات، حفظ سرمایه های زیرساختی و فیزیکی و همچنین حفظ و تداوم کارکردها در زیرساختهای حیاتی، حساس و مهم است.

اجرای پدافند غیرعامل ضامن ایجاد امنیت در استان

محمد علی نبی پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار داشت: معتقدیم در قالب این سند جامع باید برشهای دستگاهی برای هر بخش تهیه شود تا نهادهای مختلف پای کار بیایند و بتوانند ۱۲ برنامه از این سند جامع را طی سال جاری در استان اجرا کنند.

وی ادامه داد: باید برش شهرستانی در این طرح تهیه شود و فرمانداران طرح های ریزتر و عمیق تر را احصا کرده و در نهایت برشهای شهرستانی را به کار گیرند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی تشکیل کمیته های تخصصی را موثر دانست و گفت: پیگیری مصوبات ستاد پدافند غیرعامل و برخورد با افرادی که در اجرای مصوبات کوتاهی می کنند ابزار مدیریتی و ضمانت اجرای این طرح است.

نبی پور با بیان این که طرح جامع پدافند غیرعامل استان آمادگی بیشتری به ما در برابر تهدیدات می دهد افزود: با نفود فناوری در لایه های زندگی قدرت مانور و رفاه افزایش یافته اما آسیب پذیری ما دو چندان شده است.

وی ادامه داد:به طور مثال چند ساعت قطع جریان برق و انرژی می تواند به زندگی ما به شدت آسیب برساند کما این که در جهان امروز قطع برق یک تهدید امنیتی برای هر کشور محسوب می شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: اگر تهدیدهای سخت در جامعه کم شده اما تهدیدها در جاهایی که جنگی در کار نیست اثر گذارتر و سخت تر شده است و امروزه مدیریت سیاسی بسیاری از کشورها با دخالت در زیرساختهای نرم دچار تغییر شده است.

نبی پور افزود: اهمیت و با ارزش بودن پدافند غیرعامل زمانی عینیت پیدا می کند که بتوانیم احصا کنیم چه زیرساختها و دارایی های داریم چنانچه در حال حاضر خراسان رضوی یک مرکز حیاتی و ۱۴ مرکز حساس دارد و آسیب دیدن این دارایی ها تبعات و اتقاقات فاجعه باری به همراه خواهد داشت.

وی اجرای پدافند غیرعامل را ضامن ایجاد امنیت در استان عنوان کرد و ادامه داد: رسانه باید حساسیت مردمی را در حوزه پدافند غیرعامل فعال کند، وقتی می گوییم مباحث پدافند غیرعامل را مردم محور کنیم تا مردم به عنوان مثال در انجام امور شخصی نظیر ساخت بنا ضوابط پدافند غیرعامل را مدنظر قرار دهند لازم است مباحث مرتبط با پدافند از پوسته سخت امنیتی خارج شود و سپس حساسیت موضوع برای مردم تبیین شود.

نبی پور افزود: با توجه به اجرایی شدن طرح جامع پدافند غیرعامل در خراسان رضوی، لازم است توسط مرکز و تهران پیش بینی هزینه ها در استان در چارچوب طرح های پدافند غیرعامل مورد توجه قرار گیرد.

جواد نجفی، مدیر کل پدافند غیرعامل خراسان رضوی نیز گزارشی از اجرای روند احصا تهدیدات زیرساختهای حساس استان و نحوه تعامل دستگاه ها با این اداره کل ارائه کرد.

بازدید از مرکز منطقه ای راهبری و پایش شبکه برق شمال شرق کشور- شرکت برق منطقه ای خراسان از دیگر  برنامه های سفر معاون امور استان های سازمان پدافند غیرعامل کشور بود که در این بازدید مباحثی همچون چگونگی پایداری برق تشریح شد.

سردار رحیمی همچنین در نشستی با مدیر کل و پرسنل اداره کل پدافند غیرعامل استان خراسان رضوی به ضرورت احصاء مشکلات و تهدیدات پروژه انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به مشهد مقدس پرداخت و نقش پدافند غیرعامل را در این پروژه مهم تشریح کرد.

 دیدار با فرماندهی سپاه امام رضا علیه السلام استان خراسان رضوی از دیگر برنامه های سفر معاون امور استان های سازمان پدافند غیرعامل کشور بود که در این مراسم طرفین بر ضرورت همکاری و هم افزایی در راستای عملیاتی شدن خروجی مطالعات طرح جامع پدافند غیرعامل استان تاکید کردند.




گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر