۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۶۵۱۴۰
کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند که خسارت های مالی ویروس کرونا بر اقتصاد کشور وخیم تر از آسیب های آن بر پیکره نظام سلامت است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، آنچه مسلم است و نمی توان نسبت به آن بی اعتنا بود، آسیب ها و خسارت هایی است که بیماری کرونا بر پیکره نظام سلامت و اقتصاد کشور وارد ساخته است. این آسیب ها و خسارت ها به قدری شدید بوده اند که شرایط اقتصادی خیلی از خانواده ها را تحت الشعاع قرار داده است. تعطیلی های موقت مشاغل در دوران تشدید محدودیت ها، یکی از آسیب های عیان کرونا بر خانواده هایی است که ارتزاق و امرار معاش آنها در این دوران تعطیل می شد. به طور نمونه می توان به چند میلیون خانواده ای اشاره کرد که امرار معاش آنها از محل دستفروشی سرپرست خانواده تامین می شد و همین تعطیلی ها باعث تشدید مشکلات اقتصادی آنها می شود.

در همین حال، افزایش نجومی قیمت ها در دوران کرونا، این مشکلات را دوچندان ساخته است. به طوری که از یک طرف، درآمدها را کاهش یافته و از سوی دیگر، هزینه ها بالا رفته است و در نتیجه آن، خانوارهایی که محل ارتزاق آنها از دستفروشی و شغل هایی بوده که تعطیل می شدند، به شدت تحت فشار قرار گرفته اند.

علاوه بر کسانی که دستفروشی می کنند، افرادی هستند که در این دوران بیکار شده اند. یعنی، شرایط به گونه ای شده که شغل های آنها تعطیل شده و در نتیجه بیکار شده اند. این قبیل افراد اصولاً در محیط ها و شغل هایی مشغول به کار بوده اند که با ایجاد محدودیت ها، از رونق شغلی افتاده اند و در نتیجه خانه نشینی را در پیش گرفته اند.

از این محل نیز چند میلیون نفر آسیب دیده اند و آن طور که بررسی های وزارت کار نشان می دهد، آمار جمعیت زیر خط فقر در این ایام به شدت بالا رفته است.

در چنین اوضاع و احوالی که اقتصاد کشور از کرونا آسیب دیده است، نمی توان نسبت به عواقب و عوارض آن بر خانواده ها بی اعتنا بود. بنابراین، در مناظره اول کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که با رویکرد موضوعات اقتصادی برگزار شد، این مقوله مورد غفلت قرار گرفت.

متاسفانه هیچکدام از ۷ کاندیدا به خصوص کاندیدایی که در مجموعه دولت قرار دارد و بهتر از دیگر نامزدها به مسائل و مشکلات اقتصادی کشور که در دوران کرونا با آنها مواجه شده ایم، آشنا است، گذری بر کرونا نکرده و بی اعتنا از کنار آن عبور کردند. در حالی که می توان آثار خسارت های اقتصادی کرونا را در این ایام به خوبی مشاهده کرد و برای آن بروی رفت از آنها، برنامه و طرحی داشت.

به نظر می رسد در مهم ترین مناظره ای که برگزار شد، انتظار می رفت کاندیدها نسبت به تبعات اقتصادی کرونا بی اعتنا نباشند و به راحتی از کنار آن عبور نکنند. زیرا، همگان خوب می دانیم که کرونا حداقل تا یک سال آینده با ما خواهد بود و باید برای مصون ماندن از آسیب های اقتصادی این ویروس چموش، برنامه داشت.

حالا که از مناظره اول گذر کردیم، بهتر است کاندیدها این موضوع را در لابه لای برنامه های اقتصادی خود مدنظر قرار دهند و برای مردم شفاف سازی کنند که چه برنامه ای برای مقابله با خسارت های اقتصادی کرونا دارند. به صرف پرداخت یک میلیون وام یارانه ای، نمی توان دست روی دست گذاشت و فقیرتر شدن قشر آسیب پذیر را دید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر