۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۶۴۹۴۶
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه وزارت نیرو باید نگاه ویژه‌ای به استان اصفهان داشته باشد، گفت: هر چه سریع‌تر وزارت نیرو باید تمهیدی بیندیشد و آب را برای زاینده‌رود از حوزه‌های دیگر انتقال دهد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس،منصور شیشه‌فروش امروز از اصفهان با بیان اینکه در چند روز گذشته در اکثر مناطق استان بارش‌های همرفتی، وزش باد شدید را داشته‌ایم، اظهار داشت: در مناطق نیاسر و قمصر، اردستان، آران و بیدگل و کاشان بارش‌های رگباری منجر به روان آب شد ولی خسارتی وارد نشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه طوفان گرد و غبار با سرعت ۷۵ کیلومتر بر ساعت در مناطق مختلف کاشان، آران و بیدگل، محورهای جاده‌ای کنارگذر شرق، نائین و فرودگاه گزارش شد، افزود: از اول سال تا کنون ۲۱ روز ناسالم داشته‌ایم و علت آن افزایش گرد و غبارهای ناشی از تندبادها بوده است.

وی با بیان اینکه در چند روز گذشته یک نفر در نهضت‌آباد نجف‌آباد در اثر صاعقه فوت و فرد دیگری نیز مجروح می‌شود، گفت: صاعقه می‌تواند به دستگاه تنفسی و قلب آسیب برساند، مکان‌های خطرناک صاعقه قله کوه‌ها، درختان بلند و منفرد، زمین‌های خیس و علفزار و پوشیده از برف، مکان‌های خیلی باز و مسطح، مکان‌های فلزی است، مکان‌های نسبتاً امن شامل خانه و مناطق سربسته به‌ویژه دارای سامانه برق‌گیر، ماشین‌های رو بسته، دره‌های کم‌عمق، خاک و سنگ، کوتاه‌ترین درختان در بین انبوه درختان و غارهای عمیق است.

شیشه‌فروش ادامه داد: در زمان وقوع صاعقه در صورتی که محل امنی نباشد سریعاً اشیا فلزی را از خود دور کنیم، کوله‌پشتی، زیرانداز یا هر عایق دیگری را در زیر پای خود قرار دهیم و به وضعیت چمباتمه قرار بگیریم و سعی کنیم حداقل تماس را با زمین داشته باشیم، اگر در پای درخت قرار داریم امن‌ترین فاصله را در حدود ارتفاع آن شی بر روی زمین رعایت کنیم و در صورت وقوع صاعقه بر فرد هاله‌ای آبی‌رنگ بر دور فرد پیدا می‌شود و باید سریع اقدامات احیا انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه در زمان وقوع رعد و برق از منزل خارج نشوید و در صورتی که داخل خودرو بودید موتور را خاموش کنید، عنوان کرد: در این زمان آنتن خودور را پایین بکشید، بدنه فولادی خودرو در صورتی که با آن تماس نداشته باشید، محافظ خوبی است، دو شاخه تمام وسایل برقی را از برق خارج کنیم، هواکش را خاموش کنیم، از قرار گرفتن در ساختمان‌های آلونک و تنها در فضای باز پرهیز کنیم و تماس خود را با زمین به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارش از اول مهر سال گذشته تاکنون در استان ۱۲۷ میلی‌متر بوده است و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۴ درصد کاهش بارندگی در استان داشته‌ایم، عنوان کرد: حجم سدهای مخزنی استان به‌ شدت کاهش‌یافته و چاه‌ها و قنوات خشک ‌شده، ۱۰ ماه است در زاینده‌رود آب جاری نشده و طوفان‌های گرد و غبار با خسارت‌های زیاد را داشته‌ایم.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه ۳۰۵ روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شود، گفت: وزارت نیرو باید نگاه ویژه‌ای به استان اصفهان داشته باشد، هیچ استانی مثل اصفهان نیست که همزمان تأثیرات خشکی زاینده‌رود، خشکی هوا، عدم بارش، گرد و غبار، تشدید پدیده فرونشست، کم برقی را تجربه کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه محیط‌زیست کشور باید به استان اصفهان توجه ویژه کند، افزود: شرایط نامساعد گاوخونی، پیگیری نکردن تخصیص آب برای زاینده‌رود، حدود ۴۴ هزار رأس گونه‌های جانوری در حال انقراض هستند که نیاز به آب دارند مانند خرس قهوه‌ای، پلنگ و یوز ایرانی، جبیر، آهو و میش که در معرض تهدید هستند.

وی بیان کرد: هر چه سریع‌تر وزارت نیرو باید تمهیدی بیندیشد و آب را برای زاینده‌رود از حوزه‌های دیگر انتقال دهد، کمک به زاینده‌رود حفظ تمدن می‌کند، در عرصه‌های مختلف هزار هکتار کشت نشده است و خسارات غیرقابل جبرانی را وارد کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر