۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۶۴۷۹۱
یک کشتی پانامایی از مبداء آلمان به بندر امام خمینی (ره) به دلیل مثبت شدن تست کرونای چهار خدمه هندی آن اجازه پهلوگیری در این بندر را دریافت نکرده اما به دنبال این اتفاق شایعات زیادی مانند ورود کرونای هندی به بوشهر از طریق ۲۵ دریانورد هندی در فضای مجازی منتشر شد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، در پی وخیم شدن وضعیت هندوستان از نظر کرونا و گسترش شیوع کرونای هندی شایعات بسیاری مانند ورود این نوع از کرونا از طرق مختلف دریایی و هوایی در بوشهر منتشر شد که البته بسیاری از آن‌ها در همان ابتدا از سوی متولیان استانی و مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تکذیب شد.

البته ورود کرونای هندی به بوشهر نهایتا تایید شد اما اینکه دریانوردان هندی با وجود داشتن ویروس جهش یافته کشورشان به راحتی از کشتی پیاده شده و در بوشهر به گشت و گذار پرداخته‌اند و از این طریق کرونای هندی به این شهر جنوبی آمده است توسط مسئولان وزارت بهداشت و سازمان بنادر و دریانوردی تکذیب شد.

حالا و با وجود توقف کشتی پانامایی در بندر امام خمینی (ره) به دلیل مثبت شدن تست کرونای چهار خدمه هندی خود، شایعات دیگری در فضای مجازی منتشر شد و آن اینکه کرونای این خدمه برزیلی بوده است و آن‌ها نه تنها در بندر امام خمینی پهلوگرفته‌اند بلکه خدمه این کشتی در بازار شهرهای جنوبی در حال خرید هستند و کنترل و نظارتی بر آن‌ها نمی‌شود.

این مسائل و حواشی در حالی مطرح شده که سازمان بنادر و دریانوردی این موضع را شایعه می‌خواند و تکذیب کرده است. چرا که چنگیز جوادپور - مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی- ضمن تکذیب خبر ورود کرونای برزیلی از طریق کشتی پانامایی در بندر امام خمینی(ره) در این باره اینگونه توضیح داد که یک فروند کشتی پانامایی از مبدا آلمان با بار جو همراه با ٢۵ خدمه هندی وارد لنگرگاه بندر امام خمینی(ره) شده‌ است؛ طبق روال معمول همکاران در وزارت بهداشت، قبل از ورود کشتی به بندر از خدمه این کشتی تست کرونا گرفته‌اند و تست چهار خدمه مثبت شده‌ است.

وی افزود: در حال حاضر کشتی یاد شده در لنگرگاه در خورموسی متوقف شده و اجازه پهلوگیری به آن داده نشده‌ است.

جوادپور با بیان اینکه نمونه تست این خدمه برای شناسایی نوع ویروس کرونا به مراکز مربوطه ارسال شده است، گفت: تا به این لحظه نوع برزیلی ویروس کرونای این چهار خدمه تایید نشده است؛ احتمالا تا پس فردا نوع ویروس کرونای خدمه کشتی پاناما مشخص می‌شود، از اینرو تا اعلام نتیجه کشتی اجازه پهلوگیری ندارد.

وی تاکید کرد: این موضوع آنقدر برای سازمان بنادر حائز اهمیت است که تمام جوانب احتمالی را در نظر گرفته و تا پایان زمان قرنطینه اجازه ورود این کشتی به بندر را نمی‌دهد.

مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: باید نحوه و مدل قرنطینه این کشتی متناسب با نوع ویروس کرونای خدمه آن مشخص و تعیین شود؛ بدین جهت تمام خدمه قرنطینه می‌شوند و پس از تعیین تکلیف آن‌ها کشتی حامل بار جو پهلو داده خواهد شد.

البته پیش از این نیز حسین عباس‌نژاد –مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی- درباره چگونگی اجرای پروتکل‌های بهداشتی در این زمینه گفته بود: سازمان بنادر و دریانوردی خود را تابع ستاد ملی مقابله با کرونا می‌داند و مجری همه دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های ابلاغ شده در زمینه‌های بهداشتی است.

وی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون همه دستورالعمل‌های اعلام شده را برای مقابله با ویروس کرونا اجرا کرده‌ایم و پس از آنکه کشورهای پر خطر بر اساس میزان و واریانت شیوع یافته طبقه‌بندی شدند برای آن‌ها پروتکل‌های سختگیرانه‌تری در نظر گرفته و اجرا شد.

عباس‌نژاد ادامه داد: یکی دیگر از پروتکل‌هایی که برای این کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد این است که به خدمه کشتی و دریانوردان این کشورها اجازه نمی‌دهیم از کشتی و شناور خود پیاده شوند.

حالا باید منتظر ماند دید که نتیجه نهایی تست کرونای این خدمه و نوع ویروس آن‌ها مشخص می‌شود؟ خدمه این کشتی به صورت کامل قرنطینه خواهند شد و تا روز پایانی بهبود حال این خدمه و آسودگی از انتقال نیافتن این ویروس به کشور آیا کشتی پانامایی مذکور در این بندر متوقف می‌ماند یا آنکه پروتکل‌های بهداشتی مانند ممنوعیت سفرهای جاده‌ای در ایام کرونایی چندان جدی گرفته نشده و اتفاقات دیگری در انتظار بنادر و نهایتا کشور است؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر