احمد مجیدی با بیان اینکه در احداث پروژههای عمرانی باید طبق قانون به موضوع پدافند غیرعامل توجه شود، اظهار داشت: قطعاً در احداث پلها، خطآهن و جاده، موضوع پدافند غیرعامل لحاظ میشود.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال در احداث آزادراه حرم تا حرم، بیش از 1000 صفحه مطالعات پدافند غیر عامل انجام شده است و اینجانب تمام پی گیریهای آن را انجام دادهام.
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در اجرای پروژهها، وزارت راه و شهرسازی مشاور را جذب کرده و سپس طرح را دریافت میکند و پس از تصویب در دولت برای تصویب به سازمان پدافند غیر عامل ارائه میدهد.
مجیدی یادآور شد: طبق ماده 215 هیچ طرح عمرانی عملیاتی نمیشود مگر آنکه مطالعات پدافند غیر عامل آن انجام شده باشد.
* اجرای پروژههای حمل و نقلی و مسکن با رویکرد پدافند غیرعامل
وی درباره پدافند غیرعامل توضیح داد: در اینباره باید اقداماتی را در حوزههای مرتبط انجام داد تا بدون درگیری با دشمن بتوان امکانات، تجهیزات و تأسیسات خود را حفظ کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این باره چارچوبی تعریف شده است، ادامه داد: این موارد شامل عمده کارهایی است که وزارت راه انجام میدهد تا بدون درگیری با دشمن تأسیسات خود را حفظ کند.
مجیدی اضافه کرد: در کشور ایران یک سری نقاط وجود دارد که اگر تحتتأثیر دشمن قرار گیرد، قطعاً قسمت بزرگی از کشور را تحتتأثیر قرار میدهد، این نقاط به «نقاط حیاتی» تعبیر میشوند و یکی از این موارد، مرکز کنترل هوایی کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: «نقاط مهم» در درجه دوم اهمیت قرار دارند، این چنین نقاطی اگر تحتتأثیر دشمن قرار گیرند، یک یا چند استان را درگیر میکنند که وجود پل بزرگی در یک محور اصلی، چنین تعریفی دارد که اگر آن پل مورد هجمه قرار گیرد، کل محور بدون استفاده میماند.
وی ادامه داد: همچنین نقاط دیگری وجود دارد که در صورت صدمه دیدن یک استان و چند شهرستان را تحتتأثیر قرار میدهند که این نقاط به «نقاط حساس» معروف هستند.
* احداث 150 دستگاه پل موقت در بخش پدافند غیر عامل
مجیدی بیان کرد: در کل بخش پدافند غیر عامل وزارت راه و شهرسازی برای این نقاط حیاتی، مهم و حساس که حدود 200 نقطه و مرکز در بخش حمل و نقل کشور را شامل میشوند، تمهیداتی را اتخاذ میکند که اگر تحتتأثیر دشمن قرار گرفت، یا به هیچوجه آسیب نبیند و یا آسیب جدی به آن وارد نشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: نحوه کار بدین صورت است که اگر پل حساسی در یک محور وجود داشته باشد، در کنار آن، دو پل مجازی درست کنیم تا اگر پل اصلی مورد خطر قرار گرفت و یا تخریب شد، دو پل بعدی جایگزین پل اصلی باشد و پا موقتی از قبل ساخته شده روی پل اصلی قرار گیرد و ارتباط برقرار شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی در بخش پدافند غیر عامل بیش از 150 دستگاه پل موقت ساخته که دارای دهانههای 30، 45 و 60 متر هستند و در کنار اغلب پلهای حیاتی جادهای مستقر شدهاند.
مجیدی ادامه داد: بدین ترتیب اگر پل اصلی مورد هجوم سیل قرار گیرد، پلهای موقت در کنار پل اصلی اتصال را برقرار میکنند.
* پدافند غیرعامل را در وزارت راه و شهرسازی تقویت میکنیم
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره توجه به موضوع پدافند غیر عامل در دولت اظهار داشت: فرمانده کل قوا، مقام معظم رهبری، در زمینه اجرای طرحهای پدافند غیرعامل فرمودند که باید بسیجیوار عمل کنید؛ کار بسیجیوار هیچوقت ضعیفتر نخواهد شد بلکه فعالیت آن چندین برابر شده و تقویت خواهد شد.
به گزارش فارس چندی پیش معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور در مصوبهای چندین بخشنامه این معاونت در دولت دهم را لغو کرد.
بر اساس بخشنامه معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور، تصمیمات دولت سابق در ایجاد پستهای سازمانی شامل قائم مقام وزرا در امور بینالملل، قائم مقام وزرا در امور ارتباطات مردمی و پدافند غیرعامل، حذف شد.
این مصوبه از سوی جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور به شماره 13712/92/200 به تاریخ 4 آبان 1392 ابلاغ شده است.