۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
کد خبر: ۶۴۳۸۳
کره جنوبی از نظر پهنای باند، سال‌ها رتبه نخست را در دنیا دارا بوده است و شهروندان این کشور از سرعت و قیمت اینترنت رضایت بسیاری دارند. اما کره چطور به جایگاه برتر در اینترنت رسید؟
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، کره جنوبی از نظر آمادگی الکترونیک و پهنای باند سال‌ها رتبه نخست را در دنیا دارا بوده است.

شهروندان این کشور از سرعت و قیمت اینترنت رضایت بسیاری دارند و نکته جالب اینکه ۸۰ درصد پهنای باند تولیدی و مصرفی در این کشور هم به گردش اطلاعات در داخل کشور اختصاص یافته است.

اگر بخواهیم تجربه کشوری را برای رسیدن به وضعیت مطلوب در زمینه اینترنت بررسی کنیم و از آن درس بگیریم، بی شک کره جنوبی در منطقه آسیا بهترین گزینه است. زیرا برای سال‌ها عنوان بهترین عملکرد را در این قاره به خود اختصاص داده است.

*کره جنوبی کجای رده بندی‌های جهانی در اینترنت ایستاده است؟

طبق گزارش سال ۲۰۲۰ سازمان ملل متحد بهترین کشور‌های دنیا به لحاظ توسعه دولت الکترونیکی کشور‌های کره جنوبی، دانمارک و استونی هستند و کشور‌هایی مثل فنلاند، استرالیا، سوئد، انگلیس، نیوزلند، امریکا، هلند، سنگاپور، ایسلند و نروژ در رده‌های بعدی قرار دارند.

در مقایسه وضعیت ایران با کره جنوبی در این زمینه می‌گوییم که ایران در رتبه بندی سال پیش با نزول ۳ رتبه‌ای در رتبه ۸۹ دنیا قرار گرفت. 

در حال حاضر متوسط سرعت موبایل در سراسر جهان ۴۶.۹۴ مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت اینترنت ثابت جهان ۹۷.۵۲ مگابیت بر ثانیه است.

کره همچنین سال‌ها عنوان بالاترین سرعت اینترنت موبایل جهان را هم داشته است. طبق اطلاعات موجود در وب سایت اسپید تست (speed test)، در سپتامبر ۲۰۲۰ کره جنوبی بالاترین متوسط سرعت اینترنت موبایل را داشته است. سرعت دانلود محتوا در این کشور ۱۲۱ مگابیت بر ثانیه اعلام شده است. در سال ۲۰۲۱ میلادی، امارات متحده عربی و قطر توانستند بالاتر از کره جنوبی در این رده بندی قرار گیرند.

سرعت دانلود محتوا در کره ۱۲۱ مگابیت بر ثانیه اعلام شده است

در عین حال، کشور کره جنوبی در حال حاضر یکی از فعال ترین و شناخته شده ترین کشورهای جهان در زمینه شبکه ملی پهن باند است.

*شبکه ملی پهن باند کره جنوبی در عمل چیست؟

این وضعیت برتر در کره در شرایطی به دست آمده که ۸۰ درصد اطلاعات در داخل آن به گردش در می‌آید و این به معنی برخورداری از شبکه ملی در حوزه پهن باند و اینترنت است. 

چشم انداز کره جنوبی برای توسعه شبکه ملی، تبدیل شدن به کشوری پیشرو در مدیریت دانش، داشتن مدیریت اینترنت سالم و ایمن برای کاربران خود و حرکت به سوی جامعه دانش محور و اطلاعاتی با به کارگیری دولت الکترونیکی است.

در چشم اندازی که کره جنوبی برای آینده خود دید، ایجاد زیرساختی، با اتکاء به فناوری داده عظیم در همگرایی با اینترنت اشیاء و از طریق فناوری ابری به صورت ارزان پیش بینی شد که بتواند هر ایده دانش محور و دانش بنیانی را تسهیل کند.

کره جنوبی تا سال ۲۰۱۵ بازار داخلی خود را با نرخی در حدود ۱.۵ برابر نرخ جهانی، در بخش فناوری اینترنت اشیاء و محاسبات ابری توسعه داد. همچنین بازار این کشور تا همین سال با نرخ جهانی و حتی بیشتر از آن از فناوری داده عظیم توسعه داده شد.

در این کشور، برای توسعه سرویس ها، فراتر از خدمات دولت الکترونیک برنامه ریزی شده است که نه تنها شهر الکترونیک بلکه زندگی الکترونیک و متصل را برای همه شهروندان در حالت مستقر و متحرک و در همه زمان ها، هدف گیری کرده است.

همه این موارد در راستی چشم انداز دقیقی است که کره جنوبی برای بازار و اقتصاد خلاق و دانش بنیان خود بر مبنای اینترنت هدف گذاری کرده است.

*شبکه ملی، چه نتیجه ای برای شهروندان کره جنوبی داشته است؟

دسترسی مشترکین در کره جنوبی را می‌توان در دو بخش ثابت و سیار بررسی کرد.

در حوزه دسترسی ثابت، شبکه BcN یا شبکه خدمات همگرای پهن باند، توسط دولت کره پس از شش سال در ۲۰۱۰ تکمیل شد و با ۱۵ میلیون مشترک با دسترسی بالای ۵۰ مگابیت در ثانیه، ۲۰ درصد از هدف اولیه جلوتر است.

شبکه ای که دسترسی بر فیبر نوری به اینترنت با سرعت ۵۰ مگابیت بر ثانیه تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را در همه شهرهای کوچک، بزرگ و حتی اغلب روستاها ایجاد کرده است. این در حالی است که اکنون پروژه دیگری به نام Giga Internet در حال اجراست که ۱۰ برابر سرعت در دسترسی را نسبت به BcN ارائه می‌کند.

در حوزه دسترسی بیسیم هم ۴۰۰ هزار نقطه دسترسی، توسط سه اپراتور نسل چهارم، ایجاد شده است. 

کره جنونی چه طور به جایگاه برتر در اینترنت رسید؟

جایگاه بالا یک کشور کره جنوبی در شاخص های جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت از دو جنبه قابل بررسی است؛  نخست زیرساخت اینترنت و دوم نحوه مدیریت و سیاستگذاری در بخش اینترنت.

 بررسی هر یک از دو جنبه نشان‌دهنده هوشمندی و خلاقیت کره جنوبی در زمینه حاکمیت اینترنت این است.

زیرساخت فنی

 زیرساخت فنی اینترنت در این کشور، ویژگی های یک معماری مطلوب را دارد که در عین رعایت بالاترین استانداردهای فنی به جنبه‌های حقوقی امنیتی اجتماعی و اقتصادی به طور مطلوب و همه‌جانبه پرداخته است.

 زیرساخت کلان کشور با دارا بودن مراکز تبادل ترافیک اینترنتی و استفاده از پروتکل های مناسب توانسته تا حد امکان ترافیک داخلی این کشور را از مسیرهای داخلی منتقل کند. با این روش همه درخواست هایی که مقصد آنها در داخل کشور کره باشد از زیرساخت داخلی خارج نمی‌شود و همراه با این سیاست، اقدامات مناسبی برای تامین داخلی درخواست هایی که مقصد آنها خارج از کره بوده هم انجام شده است؛ برای مثال ایجاد مراکز داده اینترنتی، توسعه پست الکترونیکی داخلی و موتورهای جستجوی بومی علاوه بر کاهش هزینه‌های ترافیک باعث سرعت اینترنت این کشور شده اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر