۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۶۳۳۱۸
دبیر شورای عالی فضای مجازی نسبت به بی توجهی به توانمندی های کشور در بومی سازی زیرساخت های ارتباطی شبکه‌ ملی اطلاعات انتقاد کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر ، ابوالحسن فیروزآبادی با بیان اینکه به رغم ظرفیت بالای کشور در بومی سازی زیرساخت‌های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات اما به توانمندی‌های کشور در این خصوص بی توجهی می‌شود، گفت: جنب و جوش خوبی در زمینه بومی سازی زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات دیده می‌شود و شرکت‌های مختلفی تلاش می‌کنند تا اجزای پرکاربرد شبکه را در داخل کشور تهیه کنند.

وی با بیان اینکه فناوری این تولیدات در سطح بین المللی و استاندارد است، ادامه داد : این شرکت‌ها در برخی حوزه‌های بسیار پیچیده و به‌روز و در برخی سامانه‌ها مانند OSS شبکه‌های اپراتوری و ساخت سوئیچ‌ها و روترها و نیز در حوزه مراکز داده (دیتاسنتر) ، بسیار موفق ظاهر شدند و می‌توان گفت به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و خط تولید همه اجزای به کار رفته در دیتاسنترها و حتی سرورها، در کشور راه اندازی شده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: متأسفانه متناسب با ظرفیت کمی و کیفی که در کشور وجود دارد بودجه مناسب برای تحریک بازار و به‌کارگیری توانمندی‌ها وجود ندارد. در حالی که کشور در حوزه شبکه ثابت و تلفن همراه نیازمند توسعه است و آحاد جامعه به خدمات شبکه ملی اطلاعات نیاز دارند و روز به روز این تقاضا افزایش می‌یابد.

فیروزآبادی گفت: باید در این بخش تصمیم سازی‌های بزرگی داشته باشیم و طرح‌های بزرگی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود که برخی را باید اپراتورها و برخی را شرکت‌های با اندازه متوسط ساماندهی کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت ارتباطات چقدر در توسعه شبکه ملی ارتباطات مطابق برنامه پیش رفته است؟ افزود: شبکه ملی اطلاعات بزرگ‌تر از ابعاد وزارت ارتباطات است و به نظر ما این موضوع عزم ملی می‌خواهد و ما وزارت ارتباطات را رهبر ارکستر شبکه ملی اطلاعات می‌دانیم. در شبکه ملی اطلاعات هم مردم به عنوان کاربر و شرکت‌های خصوصی به عنوان عرضه کننده خدمات و فناری جدید و هم شرکت‌های بزرگ اپراتوری از قبیل شرکت زیرساخت و شرکت‌های اپراتوری تلفن ثابت و همراه، در کشور نقش دارند و رهبری این کار با وزارت ارتباطات است.

فیروزآبادی گفت: شاید در این بخش وزارت ارتباطات خیلی هم مقصر نباشد چرا که ما ایده آل‌های بسیار بالایی را مدنظر قرار دادیم؛ می‌خواهیم سیستم عامل، پلتفرم و پیام رسان‌های مستقل داشته باشیم، می‌خواهیم شبکه‌های ارتباطی خود را خودمان مدیریت کنیم و ابتدا و انتهای هر ارتباط و بانک اطلاعاتی مورد استفاده مردم در داخل باشد. می‌خواهیم اطلاعاتی که مردم تولید، ذخیره و پردازش می‌کنند در داخل کشور باشد.

وی افزود: البته اگر در این مجموعه صدای ناهمگونی بیرون بیاید ما وزارت ارتباطات را مقصر می‌دانیم و توقع داریم تلاش بیشتری کند. قطعاً از دولت هم می‌خواهیم بودجه‌های لازم را در اختیار قرار دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر