۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۶۳۱۱۶
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعبیه یک پلتفرم اختصاصی برای هر یک از حوزه‌های آموزش عالی، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار شورا قرار دارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنجمین نشست تخصصی چهاردهمین کنفرانس ملی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی در ایران با عنوان «نقش کرسی‌های آموزشی یونسکو در یادگیری الکترونیکی» با حضور سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از طریق بستر مجازی برگزار شد.

عاملی در این جلسه با اشاره به مباحث ارائه شده توسط سایر سخنرانان خاطرنشان کرد: ما نزدیک به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون وب‌سایت در جهان داریم که بیش از آنکه نشان دهنده توسعه یافتگی باشد، بیشتر نشان دهنده عدم شناخت است.

وی با تأکید بر اینکه مناسب بود بستر نظام آموزشی کشور تحت یک پلتفرم واحدی قرار می‌گرفت، یادآور شد: به عنوان نمونه سامانه آموزشی شاد توانسته است تبدیل به یک پلتفرم شود چنانکه در لحظه و به طور همزمان دو میلیون و هفتصد هزار کاربر بدان متصل شده و ۱۶ میلیون کاربر عضو مرتبط دارد، ضمن آنکه توانسته محتوای تمام کتب درسی مدارس را در بستر وب تنظیم کند و از سوی دیگر یک شبکه ارتباطی و همچنین یک شبکه رسانه‌ای آموزشی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شبکه‌ای مثل شاد موجب تأمین عدالت آموزشی خواهد شد و فاصله کیفیت آموزش را به دلیل سطح متفاوت معلمین کم می‌کند و بهترین کیفیت آموزشی را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با طرح این مسأله که آموزش عالی کشور نیز نیازمند تعریف پلتفرم آموزشی واحدی است، خاطرنشان کرد: آموزش عالی در حال حاضر با حدود ۸۵ الی ۹۰ هزار هیأت علمی در رشته‌های گوناگون علمی افراد برجسته‌ای در خود دارد که متعلق به تمامی علاقه مندان به آن حوزه هستند و با تمرکز بر بستر مدیریت واحد آموزشی در فضای آموزشی عالی می‌شد قدرت علم و فناوری بالایی را به دست آورد.

وی افزود: آموزش و پرورش با ایجاد این پلتفرم ظرفیت گسترده‌ای پیدا کرده است که به دنبال آن تمامی دانش‌آموزان و معلمین توانسته‌اند با قابلیت‌های جدیدی مواجه شوند. هر چند این بستر هنوز با چالش‌هایی همچون چگونگی برگزاری امتحانات و مواردی از این قبیل همراه بوده است.

عاملی تأکید کرد: در محیط آموزشی جدید باید به دنبال پلتفرم یکپارچه قدرتمندی باشیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود مؤثرتر استفاده کنیم.

عاملی ادامه داد: یکی از اولویت‌های مهم در تحول آموزش این است که از آموزش مخاطب محور به آموزش کاربر محور منتقل شویم که طی آن کاربر از یک تولید کننده صرف تبدیل به یک کنشگر فعال شده است که با همکاری خود در فرآیند آموزش یاد می‌گیرد.

وی افزود: در نگاه به بستر فضای مجازی باید بر رویکرد دو فضایی تأکید داشت و توجه کرد که نگاه تک بعدی به فضای مجازی و تلاش برای آنکه همه چیز را به فضای مجازی متصل کنیم دچار اشکال خواهد شد و در این میان عنصر بسیار مهم توجه به بحث کیفیت زندگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع در دستور کار قرار دارد تا برای هر یک از حوزه‌های آموزش عالی، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان یک پلتفرم اختصاصی تعبیه کنیم که اجتماع آنها برای ایجاد یک شهر علم در بستر مجازی مفید واقع خواهد شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر