۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۶۲۹۹۹
شورای عالی فضای مجازی کشور نسبت به تصویب و ابلاغ الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی اقدام کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، گسترش رسانه‏‌های ارتباطی نوین به ویژه پیام‏‌رسان‏‌های اجتماعی، افزایش جریان تولید و انتشار اطلاعات، اخبار و محتوای خبری در فضای مجازی با دامنه تاثیر بسیار را به همراه داشته که این مهم زمینه مشارکت شهروندان در تولید و انتشار آسان و ارزان محتوای خبری را فراهم کرده است.

در همین راستا نشر و بازنشر وسیع و سریع اطلاعات، اخبار و محتوای خبری تحریف‌شده و خلاف‏ واقع که عموماً با هدف ضربه به حیثیت اشخاص، آسیب به امنیت روانی، عوام‏‌فریبی، بی‌‏اعتبارسازی نهادها و گزارش‌های رسمی، ایجاد ترس و وحشت عمومی، برهم زدن آرامش اجتماعی، تضعیف انسجام ملی و تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات‏ صورت می‏‌گیرد، نیز تسهیل شده و مدیریت شرایط خاص نظیر وقوع بیماری‌های فراگیر، بلایای طبیعی یا رویدادهای مهم سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی را با چالش مواجه کرده است.

برهمین اساس شورای عالی فضای مجازی کشور الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی مصوب جلسه شصت و هشتم این شورا را با هدف صیانت از سلامت و امنیت روانی جامعه و کاهش آسیب‌های موصوف از طریق تعریف و تعیین اقدامات پیشگیرانه و واکنشی و ارتقاء سطح مسئولیت‏ پذیری و پاسخگویی هماهنگ و به هنگام برای مقابله با ناهنجاری‏ ها و پیامدهای آن ابلاغ کرد.

بنابر مواد این مصوبه، قوه قضاییه با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نسبت به ارایه لایحه قضایی مقابله با اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع با پوشش همه ابعاد اقدام کرده و هیئت‏ نظارت بر مطبوعات درگاه‏‌های نشر داخلی را مطابق با شرایط مندرج در قانون مطبوعات به عنوان نشریه الکترونیک محسوب و شیوه‏‌نامه جدید نظارت بر تخلفات ناشی از اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف ‏واقع را در چارچوب قانون و آیین‌‏نامه‌‏های موجود تهیه و به اجرا درخواهند آورد.

همچنین براساس این مصوبه سازمان صدا و سیما برای آگاه‌سازی افکاری عمومی، ارتقای تاب‌آوری اجتماعی و کاهش میزان اثرگذاری و وزارت امورخارجه با بهره‌گیری از ظرفیت‏‌های حقوقی و دیپلماتیک، برای مقابله با موارد ارجاعی از سوی دستگاه‏‌های مسئول در خصوص عملیات سازمان‌یافته انتشار اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف ‏واقع علیه منافع و امنیت ملی با منشا خارجی اقدام خواهند کرد. در این مصوبه برای سکوهای نشر و درگاه‌های نشر جهت مواجهه با پیامدهای اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع وظایفی مقرر شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر