۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۶۲۹۱
کمیته پدافند غیرعامل شرکت فولاد خوزستان اعلام کرد: استان خوزستان به دلیل ویژگی های خاص از جمله شرایط مرزی ، وجود زیرساخت های اساسی و شریان های حیاتی از حساسیت و اهمیت زیادی برخوردار است.
کمیته مذکور با اعلام اینکه ده نیازحیاتی در تمام دنیا برای تامین امور مختلف مردم شناسایی شده است، این نیازها را شامل امنیت، غذا، آب و برق، سوخت، مخابرات، سرپناه ، بهداشت و سلامت و همچنین حمل و نقل برشمرد.

کمیته پدافند غیرعامل شرکت فولاد خوزستان اعلام کرد: استان خوزستان به دلیل ویژگی های خاص از جمله شرایط مرزی ، وجود زیرساخت های اساسی و شریان های حیاتی از حساسیت و اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش رویداد، کمیته مذکور با اعلام اینکه ده نیازحیاتی در تمام دنیا برای تامین امور مختلف مردم شناسایی شده است، این نیازها را شامل امنیت، غذا، آب و برق، سوخت، مخابرات، سرپناه ، بهداشت و سلامت و همچنین حمل و نقل برشمرد.

هفته پدافند غیرعامل از چهارم تا دهم آبان ماه 92 همزمان با سراسر کشور در شرکت فولاد خوزستان با برگزاری مراسمی گرامی داشته شد.

در هفته مورد اشاره ، کمیته پدافند غیرعامل شرکت فولاد خوزستان اقداماتی انجام داد که از جمله می توان به ارسال پیامک مسابقه ای برای بیش از هشت هزار نفر از کارکنان شرکت اشاره کرد که جوایزی به 10 درصد پاسخ های صحیح تعلق گرفت. همچنین سخنان مهم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری نیز در هفته پدافند غیرعامل به صورت روزانه از طریق پیامک برای کارکنان شرکت ارسال شد.

به گزارش خبرنگار ما در هفته پدافند غیرعامل در شرکت فولاد خوزستان برنامه های مختلفی از جمله برگزاری سمینار تخصصی پدافند غیرعامل برای مدیران، سرپرستان و کارشناسان شرکت ، انجام رزمایش های سایبری در مرکز رایانه شرکت، انجام عملیات رزمایش بزرگ استانی پدافند غیرعامل در بخش زیرساخت ها در پست برق 230 کیلوولت شرکت، نصب بنر و بیلبردهای تبلیغاتی در سطح شرکت و منازل سازمانی به اجرا درآمد. همچنین حضور فعال در نمایشگاه پدافند غیرعامل با داشتن غرفه و ارائه دستاوردهای فولاد خوزستان در زمینه پدافند غیرعامل از فعالیت های دیگر در این هفته بود که با استقبال شهروندان اهوازی، همکاران و خانواده های آنان روبروگردید.

به منظور حفاظت از تاسیسات صنعتی ( آب، برق و گاز) و آمادگی واحدها ، بسیج و امداد و نجات در شرایط بحرانی ( حمله هوایی، خرابکارانه و حوادث طبیعی)، رزمایشی در هشتم آبان در پست برق 230 کیلوولت شرکت با موفقیت برگزار شد.

 هدف از برگزاری این رزمایش، اجرای فرامین مقام معظم رهبری، هماهنگی بین نیروهای عمل کننده و افزایش توان نیروهای مربوطه ، آشنایی افراد در پست های مشخص شده در زمان بحران، کنترل تجهیزات و امکانات، بررسی نقاط قوت و ضعف ، افزایش مقاومت و کاهش آسیب پذیری در برابر حوادث و تهدیدات دشمن و همچنین استفاده از تمام ظرفیت ها و پاسخگویی به تهدیدها اعلام شده است.

همچنین در روز هفتم آبان یک سمینار آموزشی در زمینه پدافند غیرعامل در تالار وحدت برگزار شد که در این دوره استاد اسفندیاری از قرارگاه مالک اشتر تهران علاوه بر بیان آموزش های تخصصی ، سوالات کارکنان و شرکت کنندگان در زمینه پدافند غیرعامل را پاسخ داد.

در غرفه نمایشگاه استانی که کمیته پدافند غیرعامل شرکت فولاد خوزستان حضور فعالی داشت، مسابقه ای در زمینه پدافند غیرعامل برگزارشد و هر شب به قید قرعه به 10 نفر از شرکت کنندگان که پاسخ های صحیح را ارائه کردند، جوایزی اهدا گردید. همچنین از طریق پخش فیلم های مختلف در غرفه نمایشگاه ، سطح آگاهی عموم شرکت کنندگان در زمینه پدافند غیرعامل افزایش داده شد به طوری که مورد استقبال زیاد مردم قرار گرفت.

همچنین یکی از مدیران ارشد شرکت با حضور در برنامه جنگ شب نمایشگاه که از صدا و سیمای استان پخش شد، سخنانی ایراد کرد. دراین برنامه دو نفر از کارشناسان مجرب با حضور در نمایشگاه استانی به سوالات مختلف مردم در زمینه پدافند غیرعامل پاسخ های لازم را ارائه کردند که این بخش نیز از استقبال زیادی برخوردار بود . همچنین بسته های مختلف آموزشی در این زمینه شامل کتاب، بروشور و ... بین تعداد زیادی از هموطنان و کارکنان توزیع و کتاب پدافند غیرعامل برای خانه و مدرسه نیز اهدا شد.

شرکت فولاد خوزستان همچنین در مدت چند سال فعالیت خود اقدامات مهمی انجام داده که از جمله آنها می توان به طراحی و استقرار سیستم آژیر خطر ( سیرن) در 20 نقطه حساس شرکت، طراحی و اجرای سایت اینترنتی پدافند غیرعامل در شبکه داخلی شرکت، برنامه ریزی برای لحاظ کردن تمهیدات پدافند غیرعامل در طرح های توسعه ای شرکت، سطح بندی و اولویت بندی مراکز ثقل بر اساس فرم ماتریسی ( حساس) و تدوین دستورالعمل لازم برای حضور فوری افراد کلیدی در شرکت اشاره کرد.

یادآور می شود کمیته پدافند غیرعامل شرکت فولاد خوزستان تاکنون بیش از 20 رزمایش پدافند غیرعامل در شرکت انجام داده ضمن اینکه هر ساله یک مانور ویژه در هفته پدافند غیرعامل (آبان ماه) انجام می دهد.

همچنین این کمیته تاکنون موفق شده است در زمینه پدافند غیرعامل برای اقشارمختلف کارکنان اعم از مدیران، روسا، سرپرستان ، کارشناسان و غیره، با بهره گیری از اساتید مجرب ملی و استانی بیش از یک هزار و 937نفر (15 هزار نفرساعت) را آموزش دهد.

لازم به ذکر است کمیته پدافند غیرعامل شرکت فولاد خوزستان به دلیل اهمیت موضوع ، تاکنون چند کمیته زیرمجموعه تشکیل داده که شامل کمیته آموزش ، پژوهش و فرهنگ سازی، کمیته فاوا و تهدیدات سایبری، کمیته بسیج ، کمیته پایش تهدیدات و امور زیرساخت ها، کمیته مدیریت بحران و کمیته تهدیدات زیستی و امنیت غذایی است.

در سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران ، امنیت و پایداری حوزه فناوری اطلاعات کشور به منظور تامین و صیانت از حاکمیت و اقتدار ملی و همچنین فرهنگ باورهای دینی ، انقلابی و ملی و عدم بروز اختلال در زیرساخت های حیاتی کشور و اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمام امور قانونی از جمله اولویت های اساسی محسوب می گردد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اهمیت پدافند غیرعامل می فرمایند: " اگر حفاظت نظامی ( پدافند غیرعامل) نباشد، تمامی دستاوردهای فرهنگی ، اقتصادی، علمی سیاسی در یک نصف روز هدر می رود" .

تعریف پدافند غیرعامل:

به مجموعه اقدامات غیرمسلحانه که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی ، ساختمان ها، تاسیسات ، تجهیزات و شریان های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن یا کاهش مخاطرات سوانح غیرطبیعی گفته می شود.

پدافند غیرعامل اصولی دارد که شامل استتار، اختفا، پوشش، فریب، پراکندگی، مقاوم سازی و استحکامات، اعلام خبر، حفاظت و آموزش و ایجاد فرهنگ دفاعی است.

جمهوری اسلامی ایران به منظور حفظ سرمایه های ملی ، ارزشی و انقلابی و منافع حیاتی خود توجه ویژه ای به پدافند غیرعامل دارد و جایگاه والایی در راهبرد دفاعی خود برای آن قائل شده است.

با توجه به توسعه فناوری اطلاعات در سطح جهانی و در کشور ما، اهمیت فضای سایبری بخصوص توجه به تنوع کاربردها و تهدیدات موجود و آتی این حوزه ، لازم است از ابعاد گوناگون آن تمهیدات لازم اندیشیده شود و منجر به اقدامات عملی مناسب گردد تا میزان آسیب پذیری و تهدیدات در سطوح مختلف در داخل کشور به حداقل ممکن کاهش یابد که در این زمینه صنعت یکی از بازوهای مهم دولت در امور اجرایی کشور محسوب می شود.

 

پدافند غیرعامل در عصر اطلاعات :

پدافند غیرعامل در عصر اطلاعات و به عبارتی در دنیای امروز شامل جنگ روانی، جنگ الکترونیکی، جنگ بر پایه اطلاعات، جنگ اطلاعات اقتصادی، جنگ هکرها، جنگ فرماندهی و کنترل، جنگ سایبری و انواع آسیب پذیری سیستم های اطلاعاتی است.

برخی از تسلیحات و ادوات سایبری :

تسلیحات و ادوات سایبری شامل ویروس ها، کرم ها، اسب تروا، حملات جلوگیری از سرویس دهی رایانه ای و نفوذگرها می شود.

ویژگی های حمله کنندگان سایبری:

با چابکی و سرعت عمل حمله می کنند، حمله کنندگان از دید هدف مخفی هستند، به صراحت و سهولت حمله می کنند، امکان تغییر حجم عملیات وجود دارد، چندین تاثیر از یک حمله بدست می آید، هدف را در موقعیت واکنش قرار می دهند، رفتار هدف را می توانند بشدت تغییر دهند، وجهه حقوقی و قانونی عملشان می تواند مهم باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر