۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۶۲۳۹۴
نتایج مطالعه اخیر نشان می دهد کروناویروس ممکن است سلول های عصبی را آلوده کرده و مانع جریان خون در سیستم عصبی مرکزی شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، کروناویروس با اتصال به گیرنده‌های آنژیوتانسین مبدل آنزیم ۲ (ACE۲) بر روی سطح سلول‌ها، بافت ریه را آلوده می‌کند. هنگامی که به سلول متصل شد، ویروس می‌تواند وارد آن شده و علائم تنفسی مانند تنگی نفس و سرفه خشک را ایجاد کند.

حال مطالعات اخیر محققان دانشگاه یل آمریکا نشان داده است که این ویروس همچنین می‌تواند سلول‌های CNS را که متشکل از مغز و نخاع هستند آلوده کند.

این مسئله می‌تواند به توضیح افزایش تعداد بیماران دارای علائم نورولوژیکی، از جمله سرگیجه، گیجی، سکته مغزی و کما کمک کند.

در مطالعه حاضر، اُرگانوئیدها سلول‌های مثبت کروناویروس را در مناطق خاصی از مغز انباشت کرده و شواهدی مبنی بر اینکه ویروس می‌تواند نورون‌ها را آلوده کرده و خودش را تکثیر کند ارائه شد.

برای بررسی بیشتر این موضوع، محققان ژنهای سلول‌های آلوده را با سلول‌های آلوده نشده مجاور مقایسه کردند. آنها دریافتند که سلول‌های آلوده دارای متابولیسم افزایش یافته‌ای هستند که به ویروس اجازه می‌دهد با کارآیی بیشتری تکثیر شده و اکسیژن رسانی به سلول‌های اطراف را محدود کند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که کروناویروس توانایی تغییر متابولیسم سلول را برای ایجاد محیطی که در آن سلول‌های آلوده رشد می‌کنند و سلول‌های همسایه قادر به زنده ماندن نیستند را داراست.

مدل ارگانوئید همچنین نشان داد که گیرنده ACE۲، همانند شیوه‌ای که در ریه‌ها اتفاق می‌افتد، به ویروس اجازه ورود به سلول‌های مغزی را می‌دهد.

هنگامی که محققان برای توقف پروتئین، آنتی بادی به ارگانوئید وارد کردند، ویروس قادر به اتصال به پروتئین نبود و میزان عفونت سلول کاهش یافت.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر