۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۶۱۳۷۸
سردار جلالی در آیین رونمایی از سند استاندارد پدافند غیرعامل دفاعی در وزرات دفاع:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در آیین رونمایی از سند استاندارد پدافند غیرعامل دفاعی وزارت دفاع گفت: امیدواریم با کمک این وزارتخانه بتوانیم پایه تولید استانداردهای بومی حوزه امنیت و لایه دفاع را در حوزه زیرساخت های کشور عملیاتی کنیم تا پدافند غیرعامل به عنوان یک عامل پیش برنده به رشد و توسعه امنیت افزا کمک کند.

به گزارش پایداری ملی و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پدافند غیرعامل کشور، سردار دکتر غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافندغیرعامل کشور در مراسم رونمایی از سند استاندارد پدافند غیرعامل دفاعی ضمن ادای احترام به مقام عالی شهدا به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و سلامت اظهار داشت: پیش از هر چیز از زحمات و تلاش‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حوزه پدافند غیرعامل تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه رسالت وزارت دفاع، پشتیبانی از نیروهای مسلح کشور است و پدافند غیرعامل بخش مکمل دفاع نظامی است، تصریح کرد: پدافند غیرعامل در حوزه‌های کشوری و لشکری کارکردهای بسیار موثر و جدی دارد و وزارت دفاع نیز از نقشی بی‌بدیل و اساسی در تحقق این کارکردها برخوردار است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، با تقدیر از تلاش‌های دانشگاه صنعتی مالک اشتر در حوزه آموزش و پژوهش مباحث مربوط به پدافند غیرعامل، افزود: این دانشگاه از ابتدای مطرح شدن موضوع پدافندغیرعامل تلاش‌های بسیاری در راستای تربیت دانشجویان در چندین رشته در مقطع کارشناسی ارشد داشته است. همچنین پژوهش های بسیار ارزشمندی در حوزه نظری پدافند غیرعامل در این دانشگاه انجام شده است که شایسته تقدیر است.

وی با بیان اینکه سازمان سپند نیز در حوزه پدافند زیستی اقدامات بسیار خوب و ارزشمندی انجام داده‌اند خاطرنشان کرد: با کمک این سازمان ظرفیت های فنی و تخصصی از نظر آزمایشگاهی و ساخت تجهیزات پدافندی در حوزه های مختلف پیشرفت‌های خوبی را تجربه کرده است.

سردار جلالی با اشاره به همراهی وزارت دفاع در حوزه پدافند شیمیایی و ساخت تجهیزات مورد نیاز کشور و دستگاه‌های اجرایی متذکر شد: سازمان پدافندغیرعامل کشور سال گذشته به کمک وزارت دفاع، وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، توانست بیش از 50 شهر را به بسته های تجهیرات پدافند نوین CBRNE تجهیز کند.
 

سردار جلالی وزارت دفاع را در حوزه پدافند غیرعامل جزو وزارتخانه‌های نمونه دانست و تصریح کرد: وزارت دفاع یکی از دستاوردهای اساسی انقلاب اسلامی است. در زمان دفاع مقدس سلاح و تجهیزات بسیار کم و قدرت فنی و صنعتی بسیار پایین بود. اما امروز همه استراتژی‌های دفاعی کشور در حوزه های زمین، هوا، فضا و دریا متکی به محصولات راهبردی تولید داخل است. این استراتژی توانسته کشور را در حوزه دفاعی خودکفا کرده و عمق قابل توجهی در حوزه‌های بازدارندگی ایجاد کند و ما را تبدیل به قدرتی منطقه ای، اثرگذار و جدی در این زمینه کند.

نیازمند استانداردهای بومی پدافند غیرعامل هستیم

سردار جلالی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در ارتباط با موضوع استانداردها، آیین نامه ها و الزامات در این زمینه چالش اساسی ما در حوزه پدافند غیرعامل تعریف استانداردهای متناسب با سطح تهدید و سطح ایمنی مورد نیاز است.  یک اشتباه در حوزه های صنعتی و در حوزه های جاری کشور اتفاق می افتد و آن خلط بین الزامات ایمنی و الزامات لایه دفاع است. الزامات و امنیت در همه حوزه ها حداقل سه لایه است. یک لایه ایمنی است. یک لایه امنیت است و یک لایه، دفاع  است که در همه حوزه های بیولوژیک، دفاعی و صنعتی این سه لایه وجود دارد.

وی با بیان اینکه لایه ایمنی بسیار ضروری و جدی است و باید به آن پرداخته شود، تصریح کرد: ما درگیر استانداردهای خارجی هستیم که اساسا نمی توانند پاسخ کار ما را بدهند. پرداختن به استاندارد بومی نیاز ضروری و جدی است که باید به آن پرداخت. در لایه امنیتی نیز باید سطحی از استاندارد را تعریف کنیم که در برابر تهدیدات پایدار باشد.

تدوین استاندارهای دفاعی برای زیرساخت‌های حیاتی ضروری است

وی در ادامه ضمن اشاره به لایه دفاع، افزود: مفهوم استانداردهای دفاعی این است که در حوزه پدافند غیرعامل اگر تهدیدی از جنس جنگ اتفاق افتاد ما باید بتوانیم اهداف پدافند غیرعامل در آن طرح را دنبال کنیم. یکی از اهداف پدافند غیرعامل تضمین تداوم کارکردهای ضروری است. این کار سخت و پیش بینی استانداردهای این کار سنگین است. اما برای زیرساختهای حیاتی ضروری است.

وی متذکر شد: تعریف سطح ایمنی و تجهیزات ایمنی بسیار مهم و کلیدی است. از وزارت دفاع می خواهیم در این زمینه وارد شود و استانداردهای بومی پدافند غیرعامل را در حوزه های کشوری پایه گذاری کند و بتوانیم به اهداف برسیم. استانداردهای ناشی از مطالعات طرح های مختلف کشور دستاوردهای خوبی است که می شود از آن استفاده کرد.

باید برتری بخش دفاعی کشور در اهداف راهبردی حفظ شود

وی با بیان اینکه باید برتری بخش دفاعی کشور در اهداف راهبردی را حفظ کنیم، تصریح کرد: وزارت دفاع در  این زمینه نقشی اساسی ایفا می‌کند. داشتن استانداردهای بومی می تواند سطح تخصصی کشور را در حوزه های مختلف از جمله حوزه صنعتی بالاببرد. این می تواند کمک کند که ما سطحی یا کفی از استاندارد را داشته باشیم که با رعایت این کف محصولات وارد کشور شود.

وی با بیان اینکه نداشتن استانداردهای بومی در حوزه های مختلف، ضعف است که باید در این زمینه کار کنیم، متذکر شد: نیازمند تولید استاندارد، دانش علمی، اشراف علمی و تسلط بر دانش و تکنولوژی هستیم.مقدمه و ابزار این اقدامات در وزارت دفاع آماده است. امیدواریم با کمک این وزارتخانه بتوانیم پایه تولید استانداردهای بومی حوزه امنیت و لایه دفاع را در حوزه زیرساخت های کشور عملیاتی کنیم تا پدافند غیرعامل به عنوان یک عامل پیش برنده به رشد و توسعه امنیت افزا کمک کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر