۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۶۱۲۵۲
دانشجوی رشته فقه و حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی از پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان بررسی خلأهای قانونی پدافند غیرعامل پرتویی در راستای ارتقا توان دفاعی کشور دفاع کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از آنا، حسین صابری دانشجوی رشته فقه و حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی از پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان بررسی خلأهای قانونی پدافند غیرعامل پرتویی در راستای ارتقا توان دفاعی کشور دفاع کرد. ابراهیم یاقوتی استاد راهنما و فتح‌الله شمسایی استاد مشاوره این پایان‌نامه بودند.

پدافند غیرعامل به‌عنوان اقدامی راهبردی، در جهت حفظ و صیانت از تمامی منابع اعم از زیرساخت‌ها، منابع انسانی و اطلاعات در دکترین دفاعی کشور به شمار می‌رود. تحقق اقدامات پدافند غیرعامل نیازمند بسترهای قانونی لازم در این زمینه است. فقدان شفافیت قوانین و مقررات در حوزه پدافند غیرعامل پرتوی در کشور و لزوم بررسی قوانین و مقررات بین‌المللی در این حوزه به‌عنوان مسئله‌ای بسیار حائز اهمیت در ارتقاء توان دفاعی کشور محسوب می‌شود

بررسی قوانین و مقررات موجود در حوزه پدافند غیرعامل پرتوی در جمهوری اسلامی ایران و کشف خلأهای موجود هدف اصلی این پایان‌نامه است که بررسی قوانین و مقررات موجود در حوزه پدافند غیرعامل پرتویی در کشورهای جهان، واکاوی نقش قوانین و مقررات حوزه پدافند پرتویی در ارتقاء توان دفاعی کشور و استخراج و تدوین آن دسته از قوانین و مقررات که به‌منظور ارتقا توان دفاعی کشور از اهداف فرعی این پایان‌نامه است.

خلأهای قانونی پدافند غیرعامل پرتویی در جمهوری اسلامی کدام‌اند؟

بر اساس این پژوهش، این خلأها و نارسایی‌های در حوزه‌های مکان‌یابی مراکز و تأسیسات، هم‌جواری‌ها و حرائم، حفاظت و نگهداری، انتقال و جابجایی، نگهداری پسماندها و به‌ویژه فقدان طرح‌های جامع پدافند غیرعامل در برابر تهدیدات نشت مراکز هسته‌ای در استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، یزد، مرکزی (به دلیل وجود مراکز هسته‌ای) و استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی (به دلیل نیروگاه متسامور ارمنستان) است.

نقش قوانین و مقررات در ارتقاء توان دفاعی کشور در حوزه پدافند غیرعامل پرتویی چیست؟

بر اساس این پایان‌نامه، وجود قوانین و مقررات پدافند غیرعامل پرتویی در راستای بازدارندگی همه‌جانبه می‌تواند توان دفاعی کشور را ارتقاء و باعث تأمین امنیت کشور باشد. از این‌رو در راستای نقش اساسی و تأثیرگذاری قوانین و مقررات در ارتقاء توان دفاعی کشور در حوزه پدافند غیرعامل پرتویی نیازمند قوانین و مقررات است.

تهدیدات حوزه پرتویی در صورت فقدان قوانین و مقررات چه اثری در توان دفاعی کشور دارد؟

بر مبنای این پژوهش، تهدیدات حوزه پرتویی می‌توانند از حوادثی با اثرات رادیولوژیکی متمرکز تا حملات نظامی، تروریستی و یا خرابکارانه با اثرات فراملی که شرایط منطقه‌ای و ملی، امنیتی و روانی جوامع را دستخوش تغییر می‌دهند، وسعت داشته باشند.

با توجه به صدمات گسترده حوادث پرتوی، داشتن یک برنامه جامع جهت اجرا در شرایط اضطراری امری ضروری است که هدف اصلی این برنامه‌ها به‌طور اخص جلوگیری از گسترش آلودگی در سوانح پرتوی و حفظ سلامت افراد و محیط‌زیست با استفاده از پیش آموزش‌های مسئولین و ساکنین نزدیک مراکز هسته‌ای است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر