۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۶۰۵۹۲
سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‌گوید، ایران به طور طبیعی انتظار دارد با رفع ابهامات و سوالات آژانس در رابطه با دو موضوع پادمانی، دیگر شاهد انتشار موازی گزارش پادمانی هم زمان با گزارش برجامی نباشد.
به گزارش پایداری ملی خبرگزاری ایسنا گفت‌وگویی با بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی انجام داده است که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

- از سه گزارش قبل آژانس ترجیح داد که دو گزارش جداگانه «برجامی» و «پادمانی» داشته باشد. «پادمانی» یعنی بر اساس پادمان جامع و پروتکل الحاقی. برخی مسایل مربوط به مسایل پروتکلی مطرح شده بود، ما استدلال می‌‌کردیم که چون به استناد برجام، ایران پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند، می‌توان موضوعات پادمانی را در دل گزارش برجام آورد ولی به هر حال آژانس آن را با این تلقی که همه مسایل برجام به خوبی پیش می‌رود و صرفا یک سوال پادمانی اینجا مطرح است، جداگانه مطرح کرد و اکنون برای سه دوره است که گزارش پادمانی نیز منتشر می شود.

- ما حرف‌ها و استدلال‌هایی داشتیم درباره درخواست دسترسی‌های آژانس و در نهایت بعد از بحث و مذاکرات سیاسی و فنی که در سطح سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه انجام شد، توافق شد تا در چارچوب ترتیباتی هم نگرانی ایران رفع شود و هم درخواست‌های آژانس پاسخ داده شود که در بیانیه‌ای این توافق منتشر شد.

- همکاری ایران با آژانس «داوطلبانه» و بر اساس ماده 8 پروتکل الحاقی انجام شده است، یعنی استدلال‌های آژانس برای ما مورد قبول نبود و ما بر اساس اصول مورد نظر خودمان جلو رفتیم و آنها هم ملاحظات ما را درنظر گرفتند. بر همین اساس اکنون یکی از دسترسی‌های مدنظر آژانس داده شده است و دیگری تا اواخر سپتامبر انجام می شود.

آنچه در گزارش‌های اخیر آژانس اشاره شد مورد انتظار ما بود

 - در خصوص اجرایی کردن توافق دو جانبه تا الان بر اساس انتظار ما روند پیش رفته است و آنچه در گزارش های آژانس اشاره شد مورد انتظار ما بود.

وقتی مسایل پادمانی حل شود دلیلی ندارد که گزارش‌ها در این مورد ادامه یابد

- برداشت مدیرکل و دبیرخانه آژانس این است که این مساله پادمانی است و برجامی نیست و وقتی این مسایل حل شود دلیلی ندارد که این گزارش ها ادامه یابد.

- برای دبیرخانه آژانس و کشورهای عضو بیان جزئیات فنی مضر است. جزییات فعالیت‌ها و برنامه هسته‌ای کشورها نباید منتشر شود. نیازی نیست که همگان در جریان جزییات فنی برنامه هسته‌ای کشور عضو قرار گیرند. این مساله نه لزوما به لحاظ فنی و هسته‌ای بلکه به لحاظ تجاری برای کشورهای عضو مضر است و ما بارها بر این مساله تاکید کرده‌ایم اما در عین حال شاهدیم که با انتشار گزارش، فورا بخش‌هایی از گزارش به رسانه‌ها درز پیدا می‌کند.

- اینکه ما تولید اورانیوم غنی شده بالای 300 کیلوگرم داریم امر خاصی نیست، چرا که ایران بر اساس تصمیم برای کاهش تعهدات برجامی‌اش اعلام کرده است که دیگر به سقف تعیین شده برای تولید مواد هسته‌ای در چارچوب برجام متعهد نیست و لزومی ندارد که جزییات این تولید در اختیار دیگران قرار گیرد. صرفا اطلاع آژانس از روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیاز است که آن هم در جای خود انجام می‌شود.

- محرمانه بودن گزارش آژانس بخشی از توافق کشورهای عضو با آژانس است و تعهد قانونی و اخلاقی آژانس است که باید نسبت به آن حساس بوده و برای جلوگیری از این مساله راهکاری را اتخاذ کند.

فروش خوبی از فراورده‌های آب سنگین داشتیم

- طبق گزارش آژانس میزان تولید آب سنگین ما کمتر از 130 متریک تن است. البته ما از ابتدا در قالب برجام هم اعلام کردیم که تولید بیش از 130 تن را برای صادرات عرضه می‌کنیم، نگفتیم که بیش از 130 تن تولید نمی‌کنیم. فروش خوبی از فراورده‌های آب سنگین (دوتره) داشتیم که به لحاظ تحقیقاتی و دارویی مورد توجه موسسات و کشورهای مختلف در این زمینه است و ده‌ها میلیون دلار از این محل نیز در شرایط فعلی درآمد داشته‌ایم و طبیعی است این مساله برای آمریکا خوشایند نیست.

- اساسا آمریکا به دنبال آن بوده و هست که بازار بین‌المللی را به روی ایران ببندد چرا که فکر می‌کردند اگر ایران نتواند محصول خود را به فروش برساند به دنبال آن کارخانه تولید آب سنگین نیز بسته خواهد شد اما ما امروز هر دو کار را داریم پیش می‌بریم، هم تولید می‌کنیم هم محصول را به فروش می‌رسانیم. اکنون بیشتر از نیازمان برای راکتور اراک محصول آب سنگین در اختیار داریم و برنامه فروش آب سنگین را به طور جدی نیز دنبال می‌کنیم.

به‌ میزان قبل از برجام اورانیوم غنی می‌کنیم

- ما اکنون بیش از 3 تن اورانیوم غنی شده در اختیار داریم و می‌توانم بگویم با روند فعلی ماهانه بین 250 تا 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می‌کنیم که این میزان با ظرفیت تولید کشور قبل از برجام برابری می‌کند، این در حالی است که این میزان تولید با تعداد کمتری از سانتریفیوژهای نسل اول و با تعداد کمی از سانتریفیوژهای پیشرفته به دست آمده است.

- ما اگر بخواهیم می‌توانیم ظرفیت تولیدمان را با تحولی که در ماشین‌های نسل جدید پیش رو داریم به سرعت افزایش دهیم، از این رو باید بگویم که در حوزه غنی‌سازی و تولید مواد هسته‌ای در آینده جایگاه بهتر و خوبی خواهیم داشت.

ماشین‌های نسل 6، 8 و 9 در مرحله تکمیل تحقیقات هستند

- روند تحقیق و تولید در بخش سانتریفیوژهای نسل جدید خوب و قابل توجه است. نسل ماشین‌های IR-6 ، IR-8 و IR-9 به خوبی در حال تست هستند و اکنون در مرحله تکمیل تحقیقات هستیم به شکلی که این ماشین‌ها روز به روز بهینه‌تر و کارآمدتر می‌شوند و اگر در آینده نزدیک تصمیم به تولید صنعتی این ماشین‌ها باشد با اطمینان می‌توانیم امکان تولید صنعتی آن ها را فراهم کنیم.

زمان به نفع فعالیت‌های هسته‌ای است

- در یک سال گذشته ما به طور همزمان کار بازطراحی راکتور جدید و نیز شرایط و امکانات برای بازگشت احتمالی به راکتور قبلی را در دستور کار داشتیم، اما اکنون زمانی است که باید تصمیم بگیریم یکی از این دو راه را پیش ببریم. تا الان تصمیم بر این است که با وجود همه دشواری های و کندی کار روند بازطراحی راکتور اراک را پیش بگیریم، چرا که در این روند پیشرفت‌های قابل توجهی شده است و حیف است کشور خود را از یک روند پیشرفته و توسعه یافته در حوزه راکتورهای تحقیقاتی محروم کند.

تست سرد راکتور بازطراحی شده اراک احتمالا سال آینده

- سال آینده احتمالا تست‌های سرد را شروع می‌کنیم اما روند تکمیل این راکتور بر اساس پیش بینی‌های فعلی دو سه سال به طول می‌انجامد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر