۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۵۹۲۶
مدیرکل دامپزشکی کرمان:
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: آشنایی تمام افراد با اصول پدافند غیرعامل یکی از ضروریات جامعه امروز است.

بیژن دهقانی امروز در کرمان با اشاره به هفته پدافند غیرعامل آشنایی تمام افراد با اصول پدافند غیرعامل را یکی از ضروریات جامعه امروز دانست و اظهار داشت: تمام اقدامات مسئولان امر پدافند غیرعامل وقتی نتیجه بخش است که افراد جامعه آموزش‌های لازم در این زمینه را دیده باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: نهادینه کردن اصول پدافند غیرعامل بدون تبیین اهمیت این موضوع برای گروه‌های هدف امکانپذیر نیست.

دهقانی با بیان اینکه آموزش نخستین گام در راستای ترویج و فرهنگ‌سازی است، بیان داشت: در مقوله پدافند غیرعامل باید به سمت فرهنگ‌سازی و ایجاد روحیه لازم برای مقابله با تمام تهدیدات باشیم.

وی با یادآوری اینکه بیش از 50 درصد از عوامل بیماری‌زا در انسان به نحوی از دام یا فرآورده‌های دامی به انسان منتقل می‌شوند که از آنها به عنوان بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نام می‌برند، عنوان کرد: با عنایت به اهمیت عوامل ایجاد کننده بیماری‌های  مشترک بین انسان و دام در تهدیدات بیولوژیک، نقش دامپزشکان در عرصه پدافند غیرعامل بسیار مهم است.

وی افزود: وجود بیش از 70 درصد عوامل ایجاد کننده بیماری‌های نوپدید و بازپدید از جمله بیماری‌هایی چون آنفلوآنزای فوق حاد طیور، سارس، تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو و ... منشا دامی دارند بر جایگاه دامپزشکان در این مقوله افزوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به نقش دامپزشکی در تامین امنیت غذایی با منشا دامی گفت: نقش دامپزشکی در تامین امنیت غذایی که از طریق تامین زیرساخت‌های بهداشتی لازم برای توسعه صنعت دامپروری و سلامت دام فراهم می‌شود از دیگر دلایل اهمیت دامپزشکی در بحث پدافند غیرعامل است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ابراز داشت: راه‌اندازی سیستم اطلاعات جغرافیایی در زمینه گزارش‌گیری و هشدار سریع بیماری‌های دام، طیور و آبزیان از اقدامات و برنامه‌های این اداره کل در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم در بحث پدافند غیرعامل است.

وی راه‌اندازی سیستم‌های هشدار سریع به منظور مقابله با بحران‌هاهای احتمالی را از زیرساخت‌های اصلی پدافند غیرعامل دانست و خاطرنشان کرد: پایش دقیق جمعیت دامی برای شناسایی کانون‌های آلوده به بیماری‌های مختلف و انجام اقدامات لازم در کمترین زمان ممکن از اهداف به کارگیری نرم‌افزار اطلاعات جغرافیایی در این اداره کل است.

دهقانی ارتقا سیستم اطلاعات جغرافیایی دام از بستر تحت ویندوز به بستر امن تحت وب را از  جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا دانست و اذعان داشت: آموزش مستمر همکاران در زمینه شناسایی و پایش بیماری‌ها  و برگزاری دوره‌های اختصاصی با محوریت پدافند غیرعامل و مدیریت بحران از جمله اقدامات این اداره کل در راستای نهادینه‌سازی اصول پدافند غیرعامل است.

وی تصریح کرد: به منظور تبیین اهمیت اصول پدافند غیرعامل 30 نفر از کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان کرمان طی یک دوره آموزشی دو روزه با اهمیت این مقوله آشنا شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر