۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
کد خبر: ۵۹۰۷۱
استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شیوع کرونا آزمونی برای دستگاه‌های اجرایی بود، افزود: کرونا در عین حال که بسیاری از کارها را تحت تأثیر قرار داد، اما به دلیل آمادگی‌هایی که از قبل ایجاد شده بود و همچنین زیرساخت‌هایی که در طول سال‌های پس از انقلاب تأمین شده است فشار نامتعارفی احساس نکردیم.
به گزارش پایداری ملی، محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان با تأکید بر اولویت‌بندی تهدیدهای احتمالی و مصون‌سازی زیرساخت‌ها در برابر آن، گفت: امروز تصور عمومی درباره پدافند غیرعامل اصلاح شده است و مردم دریافته‌اند که این موضوع همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: آگاهی مردم نسبت به پدافند غیرعامل، نشان‌دهنده اثربخشی اقدامات انجام‌شده در این حوزه است، اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

 وی با تأکید بر رعایت الزامات پدافند غیرعامل در تأمین زیرساخت‌ها و نیازهای حیاتی مردم، گفت: اجرای طرح‌های انتقال آب مانند خط دوم زرینه‌رود و انتقال آب ارس، علاوه بر تأمین نیازهای آبی، نقش پدافندی نیز دارد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: ۳۵ کیلومتر از طرح انتقال آب ارس به دشت تبریز اجرایی شده و ۳۵ هزار هکتار از اراضی واقع در مسیر، تحت پوشش این طرح قرار گرفته و ۱۰۵ کیلومتر باقی‌مانده نیز در حال اجراست.

وی با بیان اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه یکی از تهدیدهای محیطی استان در سال‌های گذشته بود، گفت: با اقدامات مؤثر دولت و دستگاه‌های مسئول، این دریاچه در حال احیا شدن است و با تکمیل طرح‌هایی مانند انتقال آب از رودخانه زاب و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تبریز و ارومیه، سالانه یک میلیارد متر مکعب آب به پیکره دریاچه وارد خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر لزوم صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف انرژی، گفت: میزان مصرف انرژی در بخش صنعت، تولید و خدمات، یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی است و به ناچار نیاز به منابع جدید انرژی داریم.

وی افزود: لازم است دستگاه‌های مسئول در حوزه تولید انرژی، با استفاده از مشارکت بخش خصوصی به سمت استفاده از فناوری‌های نو و انرژی‌های تجدیدپذیر بروند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهتمام جدی کارگروه‌های تخصصی پدافند غیرعامل نسبت به پیشگیری از تهدیدهای احتمالی در حوزه‌های مختلف، گفت: اقدامات پیشگیرانه به مراتب کم‌هزینه‌تر از اقدامات مقابله‌ای است و اگر بتوانیم در زمان مناسب برای ایجاد زیرساخت‌ها و تأمین تجهیزات هزینه کنیم، جلوی هزینه‌های غیرضروری در مواقع بحرانی گرفته می‌شود.

وی در این زمینه به آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع اشاره کرد و گفت: کمبود برخی تجهیزات در آتش‌سوزی سال گذشته مراتع در منطقه ارسباران موجب شد که در مهار آتش وقفه ایجاد شود و همین امر هزینه‌های زیادی به بار آورد.

پورمحمدی گفت: در آتش‌سوزی بازار تبریز هم آمادگی دستگاه‌ها و وجود تجهیزات اطفای حریق، موجب شد که در کمتر از ۴ ساعت آتش مهار شود؛ با این حال در یک سال گذشته شاهد چندین آتش‌سوزی دیگر در بازار بودیم که لازم است بازاریان مشارکت بیشتری در تأمین امنیت این بازار داشته باشند.

وی همچنین بر اهمیت امنیت فضای سایبری بویژه در دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و گفت: امروز در یک جنگ سایبری با دشمنان قرار داریم و برای تأمین امنیت این فضا، رصد مستمر و دائمی زیرساخت‌های سایبری دستگاه‌ها ضروری است.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: با این حال نیازمند توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی هستیم و دانشگاه علوم پزشکی تبریز باید نسبت به تکمیل پروژه‌های در دست اجرا بویژه بیمارستان یکهزار تخت‌خوابی اهتمام جدی داشته باشد.

پورمحمدی با بیان اینکه بیماری کرونا در استان تحت کنترل است، افزود: تعداد بستری‌شدگان و فوتی‌های این بیماری تا یک هفته گذشته در استان رو به کاهش بود، اما در هفته گذشته تا حدودی این آمار افزایش یافته است که نشان می‌دهد هنوز به شرایط عادی برنگشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: افزایش آمار مبتلایان نیز به دلیل افزایش تست‌های انجام شده و همچنین هدف‌مند بودن غربال‌گری است.
 
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید به زندگی با کرونا عادت کنیم، افزود: وضعیت کنترل و مدیریت این بیماری نگران‌کننده نیست، اما آن‌چه باعث نگرانی می‌شود تبعات بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی آن است که باید برای مدیریت آنها تدابیر جدی اندیشیده شود.
 
محمدباقر آقایی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی هم در این جلسه گزارشی از عملکرد این اداره کل در سال ۹۸ ارائه کرد و گفت: در سال گذشته برای کسب آمادگی در برابر تهدیدهای حوزه‌های مختلف، ۱۵۶ رزمایش در سطح استان برگزار شد.
 
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان و رئیس کارگروه تخصصی انرژی و آب پدافند غیرعامل استان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد این کارگروه، از مردم استان، مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی و صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی خواست تا در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.
 
افشین روشن میلانی گفت: اگر هر خانواده در زمان پیک مصرف برق به اندازه ۴۰ وات در مصرف برق صرفه‌جویی کند، ۱۰۰۰ مگاوات از پیک بار شبکه برق کاسته می‌شود.
 
وی همچنین با اشاره به چالش‌های پیش روی تولید آب در استان، اجرای طرح‌های انتقال آب از جمله تکمیل رینگ آبرسانی غرب به شرق تبریز و انتقال آب ارس به دشت تبریز را ضروری دانست.
منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر