۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۵۷۶۸
در کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی استان سمنان:
تهدیدها و فرصت‎های بخش دام و طیور در سمنان در کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی استان سمنان بررسی شد.

به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی سمنان، دومین جلسه کارگروه پدافند غیرعامل سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با حضور کلیه اعضا و با دستور کار آشنایی با پدافند زیستی (گیاه و دام) و آمادگی برای برگزاری هفته پدافند غیرعامل در سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به جایگاه و نقش بخش کشاورزی در امنیت غذایی، اقتصاد کشور، ایجاد شغل و صادرات غیرنفتی گفت: از آنجایی ‎که این بخش نقش مهمی در تولید و امنیت غذایی به عهده دارد، از سوی دشمن با چالش و تهدید همراه بوده است.

رضا محسنی با تأکید بر میزان آمادگی هر سازمان مقابل تهدیدها و بحران‎ها برای کاهش آسیب‎پذیری و ارتقای پایداری برابر مخاطرات گفت: در پدافند غیرعامل در مواجهه با حوادث و بحران چهار مرحله پیشگیری از وقوع بحران یا تهدید، آمادگی قبل از بحران، مقابله با تهدید و بازتوانی پس از بحران مد نظر است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان و معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سمنان نیز به تهدیدها و فرصت‎های بخش دام و طیور استان سمنان اشاره کردند.

از شرایط استان سمنان برای تهیه دارو و سرم دامی، معین بودن استان سمنان برای استان‎های پرجمعیت، وجود تولیدات مازاد این بخش، نزدیکی به مراکز مهم عرضه کالا به عنوان فرصت و از موضوعاتی از جمله بروز و انتقال بعضی از بیماری‎ها مثل تب برفکی و آنفلوآنزا در سنوات قبل، ورود دام خارج از ضابطه و تبعات آن، وابستگی دام و طیور به واکسن‎های خاص وارداتی و نهاده‎های دامی، کمبود شدید نیروهای تخصصی در این بخش، عدم توجه جدی به قرنطینه، عدم رعایت مسائل بهداشتی در کشتارگاه‎ها، تبعات ناشی از دام‎های داخل شهر به عنوان بخشی از تهدیدات یاد شد.

در این کارگاه از سوی دیگر اعضا به مواردی از جمله برنامه‎ریزی برای تولید نهاده‎های مورد نیاز دام و طیور در کشور، توجه جدی به واگذاری امور با توانمندسازی بخش خصوصی، تشکیل اکیپ‎های عملیاتی و اختصاص اعتبار لازم در این حوزه، تبعات ناشی از جابه‎جایی دام و مرغ زنده، مراقبت ویژه در کوچ دام‎ها، تمهیدات ویژه برای ورود ملکه زنبور عسل، بهینه‎سازی کشتارگاه‎ها و ... اشاره شد.

در این کارگروه بعد از بحث و تبادل و تبادل نظر، بررسی و شناسایی راه‎های ورود عوامل بیماری‎زا، ارائه مصداق‎های دفاع مقابل مخاطرات زیستی و دفع آن، شناسایی نقاط آسیب‎پذیر در حملات زیستی روی گیاه و دام و ارائه در جلسه بعدی کارگروه، پیگیری برای تجهیز، بازسازی و رعایت نکات بهداشتی در کشتارگاه‎ها، عملیاتی و اجرایی کردن دستورالعمل‎ها به تصویب اعضای کارگروه رسید.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر