۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۵۷۴۷۶
ابوالفضل بمانی| فعال فرهنگی و رسانه‌ای
موضوع کرونا، آزمونی است که باید به مثابه شرایط بمباران، همه دستورات بخصوص در حوزه رعایت بهداشت فردی و پرهیز از حضور غیرضروری در اجتماعات لحاظ گردد تا این ویروس منحوس همچون دیگر وقایع بحران خیز، از پیکره زیبای جامعه ما رخت بر بندد.
اوج بمباران هوایی شهرهای میهن اسلامی توسط دشمن بعثی بود که مردم غیور و قهرمان پرور، دست به دست هم دادند و خشم و کینه دشمن را با ایثارگری‌ها و اقدامات تلافی جویانه فرزندان رشید خود در خطوط مقدم جبهه، به خودش بازگرداندند.

«بحران» در علم پزشکی، وضعیتی است که اندام، دچار عدم تعادل شده و سلامت انسان در معرض خطر قرار می‌گیرد. این تعریف در اجتماعیات نیز مصداق دارد و زمانی که جامعه از حالت تعادل و نظم عادی خارج شده و دچار آشفتگی می‌شود، وضعیت بحرانی حاکم می‌شود. بنابراین بحران را می‌توان « شرایط غیرعادی» دانست که در آن، مشکلاتی ناگهانی و پیش‌بینی ناپذیر پدید می‌آیند و در چنین شرایطی ضوابط، هنجارها و قوانین مرسوم، کارساز نخواهد بود.

واقعیت این است که هنگام وقوع بحران همه چیز را باید براساس آن برنامه‌ریزی و اجرا کرد، حتی دروازه بانی خبر هم در حدوث بحران تعریف ویژه‌ای دارد تا ضمن جلوگیری از بروز شایعات، مردم بتوانند بدون ترس و واهمه و استرس، به کمک راهنمایی‌ها و عملکردهای مسئولان و هوشمندی ژورنالیستی اصحاب رسانه، منطقی تصمیم بگیرند، عاقلانه عمل کنند و از آسیب‎‌های متن و حاشیه بحران زودگذر در امان بمانند.

شیوع ویروس کرونا حامل درس‌ها و پندهای مهمی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در آیین کاشت درخت، به آن موضوع و اینکه ملت ایران با شدیدتر از آن نیز در گذشته مواجه بوده است، اشاره فرمودند. در سال‌های 65 و 66 در اوج بمباران هوای مناطق مسکونی از سوی رژیم بعث صدام، مدتی مدارس برخی شهرها از جمله قم تعطیل شد و عده‌ای از مردم به پناهگاه‌ها پناه بردند؛ همان روزها بود که تلویزیون، به آموزش دروس دانش آموزان اقدام می‌کرد. درست همانند آنچه که در حال حاضر به سبب پیشگیری از شیوع کرونا و خانه نشینی طیف وسیعی از مردم و تعطیلی اجتماعات، صورت گرفته است. رزمندگان اسلام هم همانند جامعه پزشکی که امروز در صف مقدم نبرد قرار دارند، آن روز با ایثار جان خود، به دفاع از اسلام و میهن اسلامی می‌پرداختند.

آن زمان همه مردم خود را به اجرای دستورات، موقع حمله هوایی ملزم می‌دانستند، وضعیت‌های زرد و قرمز و سفید آژیر حمله هوایی را می‌دانستند، شب‌ها چراغ‌های خودروها را در خیابان‌ها خاموش می کردند، شیشه‌های منازل و مغازه‌ها را می‌پوشاندند تا حتی روزنه نوری برای شناسایی شهر توسط هواپیماهای دشمن قابل رویت نباشد. همین همدلی‌ها باعث عبور موفق از آن وضعیت شد. 

اگر مکانی بمباران می‌شد، عده‌ای به کمک بازماندگان می شتافتند، برایشان غذا و سایر امکانات می بردند، آنها را اسکان داده و در مصیبت از دست دادن اعضای خانواده‌شان به آنها دلداری می‌دادند.

صداوسیما و روزنامه‌ها هم در انتشار اخبار افتخارات کشور و پیروزی‌های رزمندگان اسلام سنگ تمام می گذاشتند و اگر جایی هم نقصی بود، به پاس احترام، امنیت و آرامش جامعه، نیمه پر آن را منتشر می‌کردند و خلاصه در یک عملیات روانی، آنچه را که دشمنان سعی می‌کردند با بوق‌های استعماری خود در جهت خالی کردن دل مردم و ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی و کمرنگ کردن دستاوردها و ارزش‌های انقلاب، به سرانجام برسانند، خنثی می‌کردند.

موضوع کرونا، آزمون و موقعیتی است که باید به مثابه شرایط بمباران، همه دستورات بخصوص در حوزه رعایت بهداشت فردی و پرهیز از حضور غیرضروری در اجتماعات لحاظ گردد تا به همراه مهربانی و محبت آحاد جامعه نسبت به یکدیگر، امید به آینده، صبر و استقامت، همراهی و همدلی و راهنمایی مسئولان و رعایت دستورات اعلام شده و به ویژه توکل و توجه به ذات اقدس باری تعالی و بهره‌گیری از ذخایر ارزشمند اعتقادات دینی و معنوی و توسل به اهل بیت(ع)، این ویروس منحوس همچون دیگر وقایع بحران خیز، از پیکره زیبای جامعه ما رخت بر بندد.

فعالیت ستون پنجم دشمن در دوران جنگ تحمیلی در دادن گرا به دشمن نیز ضربه‌هایی بر کشور وارد کرد و موجب شهادت جمع زیادی از هموطنان و آسیب دیدن نقاط حساسی از کشور شد؛ امروز هم احتکار لوازم مایحتاج کادر پزشکی و مراکز درمانی و عموم مردم، بخصوص ماسک، مواد ضد عفونی و غیره ... نیز هم‌صدایی و همراهی مزدورانه با ستون پنجم دشمن است بخصوص در موضوع رسانه‌ای، دشمنان ما که ماسک دلسوزی بر چهره کشیده و از میان بیش از هشتاد کشور درگیر کرونا، روی این ویروس در کشور ما تمرکز کرده‌اند، به دنبال مقاصد شوم خود و ضربه زدن به معنویت، هیبت و ابهت شهرهای مذهبی از جمله قم، خاستگاه انقلاب هستند تا از آب گل آلود کرونایی، به خیال خام خود، کام و بهره گیرند. 

چند سال پیش خبر کشف چندین کامیون مشروبات الکلی در قم، دستاویزی شد برای رسانه‌های خارجی و برخی همپیاله‌های آنها در داخل که مغرضانه پایتخت تشیع را زیر سوال ببرند در حالی که محموله فوق در جای دیگری تولید شده بود و کامیون‌های مزبور، برای رسیدن به مقصد نهایی خود در یکی از استان‌های مجاور پایتخت، مسافت طولانی را از مرز گذرانده و پس از عبور از استان‌های مختلف، به قم رسیده بودند و این، جایگاه‌های ورودی شهر قم بود که هوشمندانه آنها را کشف و اعلام کرد و واکنش بجای ائمه محترم جمعه قم، دسیسه بیگانگان و مزدوران داخلی آنها را در وارونه نمایی موضوع کشف مشروبات الکلی در قم (نه تولید آنها)نقش بر آب کرد.

دین اسلام سرآمد پاکی و طهارت جسمانی و معنوی است و متولیان حرم‌های زیارتی همواره پیشتاز حفظ قداست و طهارت فضای فیزیکی بوده‌اند. انشاءالله با اطلاع رسانی صحیح و دقیق و به اندازه و بکارگیری حداکثر ظرفیت‌های نهفته جامعه، با دور شدن از خط رسانه‌ای دشمنان انقلاب، ویروس‌های منفی نگری، احتکار، یاس و نومیدی، نادیده گرفتن ارزش‌ها، همسویی با دشمنان و ... همراه با ویروس کرونا از این جامعه انقلابی و پویا ریشه کن شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر