۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۵۷۲۹۴
عزم جهانی برای مقابله با کرونا ویروس
مدیر سازمان بهداشت جهانی در اروپا خواستار خودداری از هراس افکنی درباره شیوع ویروس کرونا و هماهنگی جهانی برای مقابله با آن شد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری صداوسیما ، کشورهاي مختلف جهان راه هاي مقابله با شيوع بيماري کرونا و علاجش را پيگيري مي کنند.

افزایش شمار افراد آلوده به ویروس کرونا در انگلیس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس، ابتلای دو نفر دیگر را به بیماری کووید – ۱۹ تایید کرد. شمار افراد آلوده به این ویرس در انگلیس به ۱۵ نفر رسيد. 
وزارت بهداشت انگلیس با تاکید بر اینکه احتمال قرنطینه کامل جوامع، همچون چین، در این کشور مطرح نیست از مسافرانی که از کشور‌های آلوده به این ویروس وارد انگلیس می‌شوند، خواست حتی اگرعلایم بیماری کووید – ۱۹ در آنان نیست، دو هفته با رعایت موارد بهداشتی در خانه بمانند و چنانچه عوارض این بیماری را در خود دیدند با شماره تلفن اعلام شده تماس بگیرند.

نخستین مورد ویروس کرونا در وین شناسایی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ازوین، "پتر هاکر" شورای بهداشت شهر وین اعلام کرد: یک مرد ۷۲ ساله در شهر وین به ویروس کرونا مبتلاشده است. این بیمار اکنون در قرنطنیه کامل در بیمارستان وین بسر می‌برد.

توقف پرواز‌های ترکیه به نخجوان

خطوط هواپیمایی ترکیه پرواز‌های خود به جمهوری خودمختار نخجوان را موقتا متوقف کرد.
به گزارش پایگاه خبری "رپورت" "ایلکر آیجی" رئیس شرکت هواپیمایی ترکیه گفت: پرواز‌های این شرکت به کره جنوبی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، محدود و پرواز‌های این شرکت به نخجوان متوقف شده است. فرودگاه بین المللی باکو نیز اعلام کرد،  پرواز‌های استانبول به نخجوان متوقف شده و قرار است از ۱۴ ماه مارس مجددا برقرار شود.

افزايش تعداد آلودگی به ویروس کرونا در سوئیس  

به گزارش خبرگزاری رویترز، سوئیس اعلام کرد: تعداد کل موارد تایید شده آلودگی به ویروس کرونا در این کشور به چهار نفر رسید.

  تعطیلی موقت مدارس دولتی ژاپن

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: در پی شیوع ویروس کرونا، نخست وزیر ژاپن تعطیلی موقت مدارس دولتی را خواستار شد.

جان باختن  دومین فرانسوي بر اثر کرونا 

شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان موجب بروز نگرانی شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴, طی ۴۸ ساعت شمار قربانیان این ویروس در فرانسه به دو نفر رسید و شش مورد جدید آلوده به ویروس کرونا هم شناسایی شدند. هم اکنون ۴ نفر از افراد آلوده در بیمارتان بستری هستند و ۱۲ بیمار نیز پس از بهبودی مرخص شدند. 

ممنوعيت سفر زائران بيت الله الحرام به عربستان

به  گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: در چارچوب اقدامات برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا ، ورود به این کشور با هدف انجام عمره مفرده و زیارت مسجد نبوی در مدینه موقتا متوقف شده است.

وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد:​ سفر به عربستان سعودی با ویزای گردشگری از کشور‌هایی که ویروس کرونا در آن‌ها شناسایی شده موقتا متوقف شده است. 
 
شناسایی دو مورد جدید ابتلا به کرونا در پاکستان

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از اسلام آباد، "دکتر ظفر میرزا" مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان در امور بهداشت و درمان اعلام کرد: تایید می‌کنیم که دو مورد از ابتلا به کرونا در پاکستان شناسایی شده و هر دو نفر تحت درمان قرار دارند و براساس پروتکل‌ها و استاندارد‌های جهانی با آن‌ها رفتار می‌شود.

وی که روز گذشته از منطقه مرزی "تفتان" در جنوب غربی پاکستان در گذرگاه مشترک مرزی با میرجاوه ایران بازدید کرده بود، اعلام کرد: دو مبتلا به ویروس کرونا در ایالت سند و منطقه فدرال پاکستان شناسایی شده و هم اکنون تحت مراقبت هستند. همه‌ چیز تحت کنترل است و مردم نباید وحشت کنند، زیرا آن‌ها می‌توانند با رعایت تدابیر احتیاطی و با کمک دولت از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

دکتر ظفر میرزا افزود: هر دو شهروند پاکستانی مبتلا به بیماری "کرونا" اخیرا به ایران سفر کرده اند. رسانه‌های پاکستان همچنین از افزایش تدابیر شدید حفاظتی دولت پاکستان در مناطق مرزی خبر داده و اعلام کردند: بنا به تصمیم دولت‌های محلی ایالت‌های بلوچستان و سند، همه مدارس این ۲ ایالت به منظور جلوگیری از شیوع "کرونا" تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.
 
مدیر دفتر سازمان بهداشت جهانی: دلیلی برای وحشت از کرونا نيست

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، هانس کلوگ خواستار خودداری از هراس افکنی درباره شیوع ویروس کرونا شد و در نشست خبری در مقر وزارت بهداشت ایتالیا در رم گفت: بیش از ۹۶ درصد از موارد ابتلا به ویروس کرونا در چین بوده است. مقابله با شیوع این ویروس، مستلزم تلاش هماهنگ بین المللی است.

کلوگ افزود: قربانیان کرونا از افرادی با سن بیش از ۶۵ سال هستند که از ضعف در سیستم ایمنی بدن حتی در برابر یک سرماخوردگی عادی رنج می‌بردند. نباید فراموش کنیم که سالانه حدود ۶۰ هزار نفر در اروپا به علت ابتلا به سرماخوردگی فصلی عادی که داروی آن هم مشخص است، می‌میرند.

نخستین مورد آلودگی به ویروس کرونا در دانمارک

به گزارش خبرگزاری رویترز، دانمارک نخستین مورد آلودگی به ویروس کرونا را در این کشور تایید کرد. به گفته مقامات مسئول بخش بهداشت دانمارک، فرد مبتلا از شمال ایتالیا به دانمارک بازگشته است.
 
عرصه جهاني کرونا ويروس

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا پنج شنبه گفت: همه نشانه‌ها حاکی از آن است که ویروس کرونا در جهان همه گیر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سیدنی، در حالی که استرالیا تدابیر فوق العاده‌ای برای جلوگیری از شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا اتخاذ کرده است، موریسون در نشست خبری در کانبرا که از تلویزیون این کشور پخش شد گفت: براساس توصیه‌هایی که ما امروز دریافت کرده ایم، همه نشانه‌ها حاکی از آن است که جهان به زودی وارد مرحله همه گیری ویروس کرونا خواهد شد، در نتیجه ما امروز با طرح پاسخ فوق العاده (برای مقابله با شیوع) ویروس کرونا موافقت و آن را شروع کرده ایم.

موریسون گفت: استرالیا دستکم تا یک هفته دیگر مانع از ورود مسافران از چین خواهد شد. با این حال وی گفت: هنوز نیازی به جلوگیری از گردهمایی‌های بزرگ، همچون مسابقات فوتبال نیست.
 
آمریکا آزمایش داروی ضد کرونا را بر روی انسان آغاز کرده است

سی ان ان گزارش داد: امیدواری به درمان بیماری ویروس کرونا احتمالا دور از دسترس نباشد، زیرا 
که در آمریکا مطالعه‌ای درباره دارویی برای درمان این بیماری شروع شده است. تا کنون برای این ویروس که بیش از هشتاد هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و باعث مرگ ۲۷۰۰ نفر دیگر نیز شده است هیچ دارو یا واکسنی وجود ندارد. خبر آزمایش این دارو روز سه شنبه و در شرایطی مطرح شد که یکی از مقامات بهداشتی فدرال در آمریکا هشدار داد که این ویروس در نهایت در میان جوامع آمریکایی گسترش خواهد یافت.

موسسات ملی بهداشتی اعلام کردند، آزمایش بالینی داروی ضدویروس رمدسیویر (remdesivir) در بزرگسالان مبتلا به ویروس کرونا در مرکز درمانی دانشگاه نبراسکا در شهر اوما‌ها شروع شده است تا ایمنی و تاثیرگذاری این دارو را ارزیابی کند. اولین فرد داوطلب یک شهروند آمریکایی است که در کشتی مسافرتی دایاموند پرینسس در نزدیکی سواحل ژاپن حضور داشت.

روز سه شنبه مقامات ارشد مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها درباره گسترش احتمالی ویروس کرونا در آمریکا هشدار دادند.

دکتر نانسی مسونیر مدیر مرکز ملی ایمنی سازی و بیماری‌های تنفسی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها گفت: مسئله این است که آیا این اتفاق روی خواهد داد یا نه بلکه این است که چه زمانی واقع خواهد شد و چه تعداد افراد در کشور ما، این بیماری حاد را خواهند داشت. مقامات بهداشتی روز چهارشنبه از ۶۰ مورد تایید شده این بیماری در آمریکا خبر دادند، ولی انتظار می‌رود این رقم افزایش یابد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه مایک پنس معاون رئیس جمهور را مسئول تنظیم و هدایت واکنش‌های دولت به ویروس کرونا قرار داد. در شرایط کنونی هیچ داروی خاصی که برای درمان ویروس کرونا به تایید اداره غذا و داروی آمریکا رسیده باشد وجود ندارد. به گفته یک پزشک ارشد بیماری‌های عفونی، بدون وجود چنین دارویی، نرخ مرگ و میر ناشی از این ویروس در آمریکا می‌تواند به نرخ مرگ و میر ناشی از این ویروس در ژین شباهت داشته باشد.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های چین نرخ مرگ و میر دو درصد را برای این ویروس تعیین کرده است یعنی حدود دو درصد افراد مبتلا جان خود را از دست می‌دهند. این رقم بالاتر از نرخ مرگ و میر یک دهم درصد آنفلوآنزاست، ولی بسیار پایین‌تر از ویروس سارس (۹.۶ درصد) و مرس (۳۵ درصد) است. 

دکتر آنتونی فوچی روز سه شنبه به سی ان ان گفت ”من فکر می‌کنم ما باید انتظار چیزی شبیه به آن را داشته باشیم، چونکه داروی ضد ویروسی نداریم. "داروی رمدسیویر که در دانشگاه نبراسکا در حال آزمایش شدن است پیشتر در میان انسان‌ها برای درمان ابولا و در میان حیوانات برای درمان مرس و سارس به کار گرفته شده است.

موسسات ملی بهداشت در بیانیه‌ای خبری اعلام کرد: در چین نیز آزمایش‌های بالینی رمدسیویر ادامه دارد و موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، مطالعه کنونی را انجام داد تا با آزمایش‌هایی که در چین صورت می‌گیرد متناظر باشد.

افرادی که در آمریکا در این آزمایش شرکت دارند روزانه ۲۰۰ میلیگرم از داروی رمدسیویر را به شکل داخل وریدی دریافت خواهند کرد. آن‌ها زمانی که به مدت ده روز در بیمارستان بستری شده اند یک دز یکصد میلیگرم دیگر را نیز دریافت خواهند کرد. گروه دیگری محلولی دریافت خواهد کرد که شبیه به رمدسیویر است، ولی فقط حاوی ترکیبات غیرفعال است.

با اینکه ترامپ ویروس کرونا را ”مشکلی که قرار است از بین برود" توصیف می‌کند، کارشناسان با توجه به شیوع این ویروس در اروپا و خاورمیانه درباره انتشار آن در سطحی جهانی نگران هستند.
مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا یک رویکرد دووجهی را در پیش گرفته است که بر اساس آن در کنار تلاش برای مهار ویروس، راهبرد‌هایی برای کاستن از تاثیرات آن روی جامعه اجرا می‌شود. دکتر مسونیر به خبرنگاران گفت ”ما ضمن اجرای اولین قرنطینه با این ابعاد در آمریکا، به تلاش‌های وزارت امور خارجه و نیز وزارت بهداشت در بازگرداندن شهروندان آمریکایی از مناطق با ریسک بالا کمک می‌کنیم. "

به گفته وی، این مرکز در جا‌هایی که ممکن باشد بحث شناسایی و ایزوله کردن موارد ابتلا به این ویروس را پیگیری کرده و در کنار آن درباره سفر به کشور‌های تحت تاثیر این ویروس، هشدار‌هایی صادر می‌کند. این مرکز همچنین از طریق کنترل مبادی ورودی آمریکا، ورود مواد جدید به کشور را که مشکل‌ترین وظیفه در راستای اقدامات پیشگیرانه است انجام می‌دهد.

نشانه‌های ویروس کرونا شبیه یک سرماخوردگی عادی است. علایم و نشانه‌هایی از قبیل بیماری 
ملایم تا متوسط بخش بالایی مجرای تنفسی، آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و یا سردرد و تب که می‌تواند چندین روز ادامه داشته باشد.

این ویروس در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف نظیر سالمندان و کودکان می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های جدی تری در بخش‌های پایینی مجرای تنفسی شود از قبیل سینه پهلو یا برونشیت.

افراد می‌توانند با اجرای برخی دستور العمل‌ها خطر ابتلای خود را کاهش دهند از قبیل دوری گزیدن از افراد بیمار، خودداری از تماس دست با چشم، بینی یا دهان خود و یا شستن دست‌ها با آب و 
صابون به مدت دست‌کم ۲۰ ثانیه.

بیشتر اوقات نشانه‌های این بیماری به خودی خود ناپدید می‌شود، ولی کارشناسان هشدار داده اند افرادی که نشانه‌های بیماری شان شدیدتر از یک سرماخوردگی عادی است باید به پزشک خود مراجعه کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر