۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۵۷۰۲۶
رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سیاست‌های اجرایی پدافند غیرعامل فرهنگی کشور در ستاد وزارتخانه رونمایی کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باتوجه به هجمه‌های ضدفرهنگی دشمن اتخاذ سیاست‌های بازدارنده و تاب‌آور همواره مورد دغدغه رهبر معظم انقلاب و مسئولان فرهنگی کشور بوده است.

به همین منظور سیاست‌های اجرایی پدافند غیرعامل فرهنگی برگرفته از قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام در حوزه پدافند غیرعامل ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، سند راهبردی پدافند غیرعامل کشور، قانون و اهداف و همچنین وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین و ابلاغ شده است.

پدافند غیر عامل به مجموعه اقدامات غیر مسلحانه‌ای که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن می‌شود.

در تعریفی دیگر پدافند غیر عامل، تمهیداتی است که در زمان صلح صورت می‌گیرد و امروزه مردم نیازمند خدمات متفاوتی بوده و نیز به دنبال محیطی آرام و قابل سکونت درون شهرها با آسایش هستند و عمده‌ترین هدف پدافند غیر عامل، ایمن سازی و کاهش آسیب پذیری زیرساخت‌های مورد نیاز مردم است که باید با یک برنامه ریزی و طراحی در توسعه پایدار کشور نهادینه شود. و برای اصلاح زیرساخت‌های فعلی راهکارهایی با مهندسی مجدد لازم است.

پدافند غیر عامل به دو بخش پدافند سخت و پدافند نرم تقسیم می‌شود، در پدافند سخت اقدامات سخت افزاری مثل اقدامات مهندسی، پیشگیری، پیش بینی و کاهش مخاطرات و در پدافند نرم استفاده از تاکتیک‌هایی است که مشتمل بر برنامه ریزی و آماده سازی سیستم و سازمان‌هاست.


سیاست های اجرایی پدافند غیر عامل فرهنگی  کشور

با استعانت از خداوند متعال و با توجه به نقش اساسی و حیات بخش فرهنگ در حفظ و پایداری نظام جمهوری اسلامی و بکارگیری ظرفیت های مختلف فرهنگی و هنری در افزایش اقتدار و تاب آوری در برابر انواع تهدیدات و نظر به ماموریت قطعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،سیاست های اجرایی"پدافند غیر عامل فرهنگی کشور" با مساعدت سازمان پدافند غیر عامل کشور به شرح زیر تصویب و ابلاغ شد:

هدایت، راهبری و هماهنگی فرماندهی برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر مبتی بر اجرائی کردن گام دوم  انقلاب براساس سند جامع راهبردی پدافند غیرعامل فرهنگی کشور

شناسایی،ارزش‌گذاری سرمایه‌ها و دارایی‌های فرهنگی-هنری کشور در چارچوب اسناد بالادستی فرهنگی

بررسی علل آسیب و چالش های فرهنگ عمومی مبتی بر نظام فرهنگی کشور

رصد، پایش، تشخیص و هشدار تهدیدات، ارتقای هوشمندانه و توانمندسازی ظرفیت های موجود

نهادینه سازی اصول، الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در برنامه و پروژه های توسعه فرهنگ و هنرکشور

توسعه و تعمیق آموزش‌های پدافند غیرعامل با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی 

استفاده حداکثری از قابلیت‌ها و توانمندی‌های هنرمندان، انجمن‌ها، سرمایه‌گذاران و اصحاب فرهنگ و هنر در نهادینه‌سازی فرهنگ پدافند غیرعامل

جلب مشارکت مردمی و بهره گیری از ظرفیت های  بخش های دولتی و غیردولتی حوزه فرهنگ و هنر

ایمن‌سازی، پایداری زیرساخت‌ها و دارایی‌های فرهنگی و هنری کشور در برابر آسیب های احتمالی 

ساماندهی و راهبری دیپلماسی نظام مدیریت فرهنگی و هنری در برابر آسیب های اجتماعی وچالش های نوین در فضای سایبری  

تقویت قدرت دیپلماسی، تاب آوری و ایجاد زمینه صدور فرهنگ در راستای خنثی سازی تهدیدات و سناریوهای ناتوی فرهنگی دشمن 

گفتمان سازی پدافند غیرعامل در جامعه فرهنگی و هنری کشور به منظور صیانت از سرمایه های فرهنگی ایرانی و اسلامی 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر