۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۵۶۷۰۸
شهرداری تذکر گرفت؛
عضو شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت پایش و نظارت شهرداری در حوزه تأسیسات زیرسطحی پایتخت توسط شهرداری گفت: زیرساخت‌های شهری در معرض خطر فروریزش‌ها هستند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، افشین حبیب‌زاده در یکصد و نود و ششمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری به شهرداری درباره تأسیسات و عوارض زیرسطحی در پایتخت اظهار داشت:حدود 17 نوع تأسیسات و عوارض زیرسطحی در تهران شناسایی شده که اکثر آنها فاقد نقشه و جانمایی مشخص هستند.

وی با تأکید بر اینکه شناسایی این تأسیسات در ایمنی معابر حائز اهمیت است گفت: همچنین این مسأله در مطالعات اولیه و طراحی پروژه‌های شهری  امری مهم محسوب می‌شود. از طرفی تهران با فروریزش‌های متعدد همراه بوده که در مناطق قدیمی بیشتر دردسرساز شده است.

این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد:‌فروریزش‌ها علاوه بر اینکه سبب آسیب جدی به  زیرساخت‌های شهری می‌شود آرامش روانی و امنیت شهروندان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد لذا پایش و اسکن مستمر معابر شهری از این لحاظ حائز اهمیت است.

حبیب‌زاده گفت: در همه کشورها نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته چرا که به دلیل ماهیت دینامیکی و شکل‌گیری مستمر حفرات انجام پایش‌های دوره‌ای از آنها ضروری است.

وی تصریح کرد: شناسایی، نگاشت و نقشه برداری فضای زیرسطحی دارای پیچیدگی‌های فناورانه و ماهیت چند رشته‌ای است. بنابر این رفع چالش‌های آن مستلزم استمرار کارهای مطالعاتی خواهد بود.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: همچنین اگر شهرداری بخواهد این موضوع را برون‌سپاری کند باید توانایی علمی و فنی کافی برای واگذاری ارزیابی و نظارت را داشته باشد همچنین شهرداری بتواند تست و آزمون‌های لازم را در این زمینه حتی پس از واگذاری انجام دهد که در حال حاضر چنین توانمندی را شهرداری ندارد.

وی گفت: در این زمینه حساسیت‌های امنیتی و ملاحظات پدافندی وجود دارد که  حکایت از توسعه فناوری شناسایی در داخل کشور است و استفاده از خدمات خارجی اصلا به صلاح نیست. بنابر این استفاده بهینه و مؤثر از این خدمات نیاز به آگاهی و اشراف به روز توانایی‌ها و فناوری‌ها دارد که شهرداری باید به سمت آن پیش رود.

حبیب‌زاده عنوان کرد:‌ باید در این حوزه استراتژیک شهرداری اهتمام ویژه‌ای داشته باشد وعلاوه بر احیای گروه مطالعات زیرسطحی در ساختار مشاروه فنی و مهندسی نسبت به تفکیک آن و توانمندی‌ها بیشتر از گذشته اقدام کند.

وی گفت: از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری درخواست داریم طرح شیوه‌نامه جامع شناسایی معارضین زیرسطحی در طرح‌های عمرانی را تکمیل کند و در صورت نیاز نسبت به تدوین شیوه‌نامه جامع پایش ایمنی معابر شهری اقدام شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر