۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۵۶۵۴
وزیر امور خارجه روسیه فاش کرد که افزودن بند پیوستن همه کشورها به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی به قطعنامه مربوط به نابودی تسلیحات شیمیایی در سوریه به پیشنهاد ایران بود که آمریکا هم از این ابتکارعمل حمایت کرد.

به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که در زمان رای گیری در مورد قطعنامه مربوط به تسلیحات شیمیایی سوریه در لاهه این بند که مربوط به پیوستن همه کشورها به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی است، به پیشنهاد ایران به این سند اضافه شد و آمریکا هم از آن حمایت کرد.

189 کشور جهان تاکنون به این کنوانسیون پیوسته‌اند، در حالی‌که کشورهای آنگولیا، مصر، اسرائیل، کره شمالی، میانمار و سودان جنوبی از عضویت در این پیمان سر باز می‌زنند.

لاوروف در مصاحبه با روزنامه «کامرسانت» روسیه گفت: این مسئله دارای اهمیت بسیار زیادی است که در کنفرانس لاهه زمانی که رای گیری در خصوص نقش کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی برای تحقق برنامه نابودسازی تسلیحات شیمیایی در سوریه صورت می‌گرفت، بند ویژه‌ای به قطعنامه اضافه گردید که بر اساس آن از تمامی کشورها، اگر تاکنون این کار را انجام نداده‌اند، خواسته شده است تا به این کنوانسیون بپیوندند.

وزیر خارجه روسیه افزود: بگذارید یک راز کوچک را همینجا برملاء کنم. این بند به پیشنهاد ایران صورت گرفت و آمریکا هم از این ابتکارعمل حمایت کرد.

لاوروف یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران در قرن گذشته دو بار قربانی حملات شیمیایی شده است، بنابراین واضح است که منع استفاده از این نوع سلاحها برای این کشور اهمیت خاص دارد و من فکر می‌کنم که این پیشنهاد مضاعف کاملا بجا و درست صورت گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر