۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۵۶۴۲۹
ایران در حالی برای جذب گردشگران چینی برنامه ریزی مفصلی کرده که هشدارها درباره سفر این گردشگران و بازرگانان حامل ویروس کرونا به ایران جدی تر شده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، ویروس اسرارآمیز کرونا که منشأ و علت آن هنوز مشخص نیست، به سرعت در حال انتشار است به گونه‌ای که احتمال می‌رود بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفر به این بیماری ناشناخته مبتلا هستند. 

دولت چین تمهیدات ویژه ای برای مبارزه با آن اندیشیده اند و اکنون مردم دو شهر ووهان و هوانگ‌گوانگ نیز به نوعی قرنطینه شده اند چون دولت چین از آنها خواسته که در شهر خود بمانند و سفر نکنند. 

سیستم‌های حمل و نقل عمومی نیز به این دو شهر انجام نمی‌شود همچنین به شهروندان شهرهای دیگر نیز گفته شده که به این دو شهر نروند.

سفارت ایران در چین هم از هموطنان مقیم این کشور درخواست کرد: هموطنانی که قصد سفر به چین را دارند پیش از سفر آخرین وضعیت شیوع ویروس در مقصد را رصد کرده و از تردد در اماکن مشکوک به آلودگی اجتناب کنند. 

در صورت مشاهده علائم ابتلاء به ویروس به مراکز درمانی مراجعه و جهت دریافت خدمات کنسولی با سفارت یا کنسولگری‌های ایران تماس بگیرند.

اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین هم با ارائه هشدار به تجار ایرانی در مورد ویروس مرگبار کرونا، از آنها خواست تا پیش از سفر به چین، آخرین وضعیت شیوع ویروس در مقصد را رصد کنند.

سال جدید چینی آغاز شده است. هر سال در ایام تعطیلات سال نو، میلیون‌ها چینی در داخل و خارج کشور برای گذراندن تعطیلات به شهرها و کشورهای گوناگون سفر می‌کنند و به این دلیل، احتمال انتقال این بیماری بیش از اوقات معمول است. چینی‌ها آمار بالای خروج گردشگر را به کشورهای مختلف دارند و به همین دلیل کشورهای زیادی خواهان جذب آنها هستند. 

گردشگران چینی در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۵۰ میلیون سفر به کشورهای مختلف داشته اند.

ایران نیز یکی از این کشورهاست که از مدتها قبل برای جذب چینی‌ها برنامه ریزی کرده است حتی وزیر میراث فرهنگی نیز در حاشیه سفرش به چین که چند ماه قبل انجام شده بود از گردشگران چینی دعوت کرد تا سال نوی خود را در ایران بگذرانند. 

برنامه ریزی ها برای حضور گردشگران چینی متعدد است استان یزد نیز برنامه‌های خود را برای جشن سال نوی چینی اعلام کرده است.

از طرفی مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشته است: ویروس تنفسی خطرناکی در کشور چین و برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی به شدت شیوع پیدا کرده، در تمامی فرودگاه‌های جهان مسافران پروازهای از مبدا چین کنترل بهداشتی می‌شوند. 

روزانه بیش از ۱۵۰۰ نفر از مبادی چین و سایر کشورهای در معرض شیوع وارد کشور می‌شوند ولی هیچ کنترلی اعمال نمی‌شود.

البته آماری که حریری اعلام کرده احتمالاً تنها محدود به تجار چینی بوده است والا آمار گردشگران چینی بیش از اینها و حتی گفته می‌شود این آمار به ۵۲ هزار نفر هم می‌رسد. 

از سویی برنامه ریزی وزارت میراث فرهنگی برای افزایش این آمار و رساندن آن به ۷ میلیون گردشگر از چین است. اتفاقی که باید با توجه به شیوع ویروس کرونا و ناشناخته بودن آن تمهیدات جدی تری داشت.

۱۵۰۰ تاجر چینی در ایران

با وجود اینکه سفارتخانه‌های مختلف از سفر به چین و حضور گردشگران چینی ابراز نگرانی کرده اند ولی تدابیری برای حضور گردشگران چینی به کشورشان به کار گرفته اند. مانند مسئولان فرودگاه بین‌المللی ابوظبی که اعلام کردند مسافران ورودی از چین تحت معاینات دقیق و غربالگری قرار می‌گیرند.

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز اعلام کرده کنترل مسافران ورودی از چین در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) از نظر علائم ابتلاء به گونه جدید ویروس کرونا انجام می‌شود ما چینی‌ها را دیپورت نمی‌کنیم.

محمد مهدی گویا در این زمینه توضیح بیشتری داده و گفته: مسافرانی که از چین وارد ایران می‌شوند، در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) از نظر علائم ابتلاء به ویروس کرونا بررسی می‌شوند. اگر علائمی از بیماری مشاهده شود، اقدامات لازم برای مراقبت از این افراد انجام می‌شود. اگر کسی در چین آلوده به این بیماری شده باشد، فقط می‌تواند از طریق هواپیما به ایران برسد و تنها جایی که مسافر از چین وارد می‌شود، فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) است.

اگرچه بیشتر مبتلایان به این ویروس به شهر ووهان در چین سفر کرده بودند اما این ویروس در شهر پکن پایتخت چین نیز دیده شده است. شهری که ایرانی‌های زیادی نیز برای تجارت به آنجا رفته و یا چینی‌های زیادی به ایران می‌فرستد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر