۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۶۲۸۶
رئیس جمهوری روسیه برای افزایش جمعیت در روسیه، مشوق های مالی برای فرزندآوری را باز هم افزایش داده است تا شاید جمعیت ساکنان پهناورترین کشور جهان دیگر هر روز کمتر از دیروز نباشد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از  ایرنا، مشوق های جدید مالی برای فرزند آوری در روسیه به عقیده بسیاری هزینه های هنگفتی بر روی دوش دولت روسیه می گذارد اما بنظر می رسد باعث افزایش محبوبیت پوتین در بین مردم شده است.

در ادامه با تبدیل ارقام و مقایسه آنها براساس هر روبل، ۲۰۰ تومان تلاش کرده‌ایم مشوق های ارایه شده در روسیه برای فرزند آوری را تشریح کنیم.

برای اینکه ذهنیتی از درآمد در روسیه داشته باشیم بد نیست نگاهی به حداقل حقوق در این کشور بیندازیم، حداقل حقوق در روسیه که در قانون به آن اشاره شده است، ۵۵۰۰ روبل یعنی چیزی کمتر از ۱۰۰ دلار آمریکا و معادل یک میلیون و یکصد هزار تومان است، رقمی که یک ششم اجاره ماهانه یک خانه نهایت ۴۰ متری در اطراف مسکو به حساب می آید بنابراین روس ها با این حقوق نمی توانند در مسکو پایتخت روسیه زندگی کنند.

در چنین شرایطی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده است که برای فرزند نخست مبلغ ۴۵۰ هزار روبل حدود ۹۰ میلیون تومان پرداخت خواهد کرد، با این رقم یک روس می تواند یک خودرو شاسی بلند تولید داخل با عنوان لادا را خریداری کند البته نباید فراموش کرد که قیمت بنزین درجه یک در روسیه حدود ۱۰ هزار تومان برای هر لیتر است.

تا هفته گذشته، دولت پوتین به هر خانواده که نخستین فرزند خود را به دنیا می آورد ۱۰ هزار روبل معادل دومیلیون تومان پاداش می داد به عبارتی با وعده های اخیر پوتین، زوج های جوان در روسیه شاهد رشد چهار هزار و ۵۰۰ درصدی در میزان پاداش فرزندآوری بوده اند.

طبق گفته پوتین، خانواده‌هایی هم که فرزند دوم خود را بدنیا بیاورند ۶۱۸ هزار روبل چیزی در حدود ۱۲۴ میلیون تومان از دولت پاداش خواهند گرفت.

فراموش نکنید که این مبالغ سرمایه مادری در روسیه خوانده می شود و خانواده ها نمی توانند آن را صرف خرید خودرو کنند بلکه تنها می توانند آن را صرف خرید خانه، پرداخت قسط بانکی مربوط به آن یا هزینه تحصیل فرزندان خود کنند.

پوتین دستور داده با توجه به تورم سالیانه، هر سال ارقام اعلام شده با توجه به تورم افزایش یابند.

تسویه بدهی خانواده هایی که فرزند سوم خود را به دنیا می آورند از دیگر تدابیری بود که ولادیمیر پوتین آنها را برای رشد جمعیت روسیه به اجرا گذاشته است علاوه بر این قطعه زمینی به مساحت ۶۰۰ متر مربع به ارزش محلی که خانواده مربوطه در آن ساکن است از سوی دولت اهدا خواهد شد.

با توجه به قوانین سختگیرانه ثبت محل زندگی برای افراد داخلی و خارجی در روسیه با عنوان طرح رجیستری محل سکونت، دولت روسیه به راحتی به اطلاعات مربوط به محل زندگی افراد دسترسی دارد.

برای افراد با حداقل درآمد در روسیه (ماهیانه یک میلیون و یکصد هزار تومان)نیز تدبیری اندیشیده شده است و دولت موظف شده به آنها ماهیانه ۱۱ هزار روبل معادل دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق بدهد. اگر چه معلوم نیست دولت روسیه تا چه زمانی این رقم را به خانواده های واجد شرایط خواهد داد اما برخی مدعی هستند که این حقوق تا سن ۱۸ سالگی فرزند بدنیا آمده تداوم خواهد داشت.

یادآور می شود که ۹۵ درصد هزینه های مربوط به مهد کودک و مدرسه در روسیه با شهرداری هاست و خانواده ها تنها برای ثبت نام فرزندان خود رقم ناچیزی پرداخت می کنند، به طور مثال به ازای ثبت نام هر فرزند در مهدکودک دولتی، روس ها باید رقمی حدود ۳۰۰ هزار تومان در ابتدای ورود برای هر سال پرداخت کنند و پس از آن تمامی امور از غذا گرفته تا نگهداری کودکان تا پایان کار مادران در ادارات و شرکت ها برعهده سیستم آموزشی قرار دارد.

صاحبنظران در روسیه امیدوارند با مشوق های جدید پوتین، روند نزولی جمعیت در روسیه سرانجام متوقف شود چرا که پیش بینی ها نشان می دهد درصورت ادامه بی تمایلی روس ها برای فرزند آوری، جمعیت این کشور در ۲۰ سال آینده تا ۱۱۰ میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

 کمیته آمار دولتی روسیه اواخر سال گذشته در گزارشی اعلام کرد: در ۹ ماه سال ۲۰۱۹ میلادی، جمعیت روسیه ۲۵۹ هزار و ۶۰۰ نفر کاهش یافت.

براین اساس، جمعیت روسیه ۱۴۶ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۴۶۰ نفر است که ۶۷ میلیون و ۸۸۶ هزار نفر یا ۴۶.۳ درصد را مردان و ۷۸ میلیون و ۶۸۱ هزار نفر یا ۵۳.۷ درصد را زنان تشکیل می دهند.

گفتنی است، روس‌ها جمعیت بیش از دو میلیون نفری کریمه که بر سر مالکیت آن با اوکراین اختلاف نظر دارند را نیز در آمار خود می آورند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر