۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۵۶۱۶۲
آژانس فضایی آمریکا (ناسا) درگزارشی جدید اعلام کرد: انتظار می‌رود ابرهای دودزایی که دراثر آتش سوزی بی‌سابقه جنگل‌ها و بیشه زارهای استرالیا ایجاد شده، در اثر جریان‌های هوایی حداقل یکبار در سراسر جو کره زمین دور زده و سپس دوباره به آسمان این کشور بازگردد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا رسانه‌های آسیایی نوشتند: ماهواره‌های این سازمان نشان می‌دهد که ابرهای دودزای تشکیل شده ناشی از این آتش سوزی مهیب تا روز ۸ ژانویه سال جاری تقریبا نیمی از فضای کره زمین را طی نموده و از جو آمریکای جنوبی عبور کرده و در تمامی این مناطق طلوع و غروب خورشید را مه آلود ساخته است.  

این سازمان فضایی گزارش داد: انتظار می‌رود دودهای ناشی از این آتش سوزی دستکم یک بار چرخش کاملی در فضای اطراف زمین داشته باشد و دوباره به آسمان استرالیا بازگردد.  

این سازمان در پستی که در روزهای اخیر در صفحه شبکه اجتماعی خود گذاشته، تاکید کرده است: ماهواره‌های ناسا میزان دود فوق العاده‌ای را که از آتش سوزی استرالیا و پراکندگی های متعاقب در فضای کره زمین را مشاهده کرده و تصاویر آن را ارسال کرده‌اند.  

طبق گزارش این سازمان، بیش از ۱۱ میلیون هکتار از جنگل‌ها و مزارع استرالیا از ماه سپتامبر۲۰۱۹  تاکنون در حال سوختن هستند. این آتش سوزی چند ماه قبل از فصل آتش سوزی تابستانی استرالیا  شروع شده است. این آتش‌های گسترده به ویژه در ایالت‌های ویکتوریا و نیوساوت ولز در امتداد مناطق جنگلی سواحل شرقی این کشور شدت داشته است.  

ناسا درگزارش خود تاکید کرد: همزمان با ورود ابرهای ضخیم دود آلود این آتش سوزی به دریای تاسمانی هوا در بخش‌های زیادی از نیوزیلند نیز دچار آلودگی شدید شد و حتی رنگ سفید برف‌ها در قله‌ کوهها را به قهوه‌ای تغییر داد و تنها چند روز بعد ماهواره‌ها از عبور این ابرهای دودزای آلوده از فراز جنوب آمریکا گزارش دادند.  

طبق گزارش ناسا، آتش سوزی‌های گسترده در استرالیا سبب ایجاد طوفان‌های جوی موسوم به "پیروکومولونیمبوس"  شده که در اثر آن مقادیر زیادی دود  تا ارتفاع بیش از ۱۶ کیلومتری از سطح زمین به استراتوسفر (جو زمین) تزریق شده است.  ابرهای دودزا شامل خاکستر، دود و مواد سوزانده هستند که  از طریق جریان‌های هوایی به جو احاطه کنند کره زمین منتقل شدند.  

ناسا هشدار داد این طوفان‌ها، معمولاً رعد و برق‌های خشک ایجاد می‌کنند که می‌تواند باعث بروز آتش سوزی‌های جدید شود.  

دولت استرالیا تاکنون با ایجاد صندوق ۴۶ میلیون دلاری درصدد نجات زندگی حیات وحش  به ویژه کوالاهای در محاصره آتش سوزی اختصاص داده است اما خسارات ناشی از جنگل‌های این کشور سراسر دنیا را با بحران زیست محیطی روبه رو کرده است. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر