۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۵۶۱۵
با توجه به آثار و نتایج سوئی که اسراف و تبذیر در نظام اجتماعی و حیات بشر دارد، در رهنمودهای قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام از این کار منع شده و هشدار داده شده است که چه بسا عدم دقت در مصرف صحیح مال، موجب بروز مشکلات زیادی در زندگی می شود و چون این کار نوعی عدول از دستور الهی است در آخرت نیز انسان را گرفتار عذاب سخت الهی می سازد.
راهکار عملی برای درمان اسراف

۱- احیای فرهنگ میانه‌روی و اعتدال

فرهنگ دینی ما به خوبی ابعاد و انواع مختلف اسراف را ترسیم می کند و به انسان مسلمان می آموزد که چگونه خود را از سقوط در این ورطه حفظ کند.

علی(ع) آن جا که از اوصاف رسول خدا(ص) سخن می گویند، می‌فرمایند: «سیرته القصد و سنته الرشد؛ سیره پیامبر اکرم(ص) میانه‌روی و سنتش تلاش برای راهنمایی مردم بود» و در جای دیگر در توصیف ویژگی‌های اهل بیت(ع) می‌فرماید: «طریقتنا القصد…؛ روش ما در تمام امورزندگی میانه‌روی است».

علی(ع) می‌فرمایند: «اگر خواستار تهذیب نفس هستید میانه‌روی پیش گیرید و به قناعت و کم‌خواهی عادت کنید».

و می فرمایند: «از جمله نشانه های برخورداری از نعمت عقل دوری از تبذیر و اسراف و داشتن حسن تدبیر است».

۲- اصلاح الگوی تولید ومصرف

اصلاح الگوی تولید ومصرف در دو سطح قابل بررسی است:

- "تولید کالا”

- "مصرف کالا ”

در سطح تولید کالا که از مرحله تبدیل مواد خام تا انتقال و توزیع به مصرف کننده را شامل می شود، نیاز است که سازندگان و تولیدکنندگان هر دو بخش دولتی و خصوصی علاوه بر رعایت ضوابط زیست محیطی، فن آوری تولید کالاهای خود را با استانداردهای جهانی و حتی الامکان مناسب با اقلیم هر منطقه مطابق کنند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر