۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۵۵۴۳۲
شمخانی:
دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ایران تسلیم پذیر و انزوا پذیر نیست، گفت: ایران در حوزه منطقه‌ای فعال و تأثیرگذار است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست خبری که برای تشریح روند دومین کنفرانس امنیتی منطقه‌ای در هتل آزادی برگزار شد، اظهار داشت: همه طرف‌هایی که در این نشست شرکت داشتند بر مسائل بسیار مهمی تاکید داشتند، در نشست امروز درباره همکاری‌های امنیت جمعی و فرصت‌ها که در منطقه وجود دارد مطالبی مطرح شد.

وی دغدغه‌های مشترک شرکت کنندگان در دومین کنفرانس امنیتی منطقه‌ای را یکی دیگر از محورهای مذاکرات اعلام کرد و ادامه داد: در کتب امنیتی نیروهای فرامنطقه‌ای و سبد امنیتی ایالات متحده آمریکا، چین، ایران و روسیه سه تهدید عمده در حوزه امنیتی آمریکاست؛ این موضوع به طرفین دیکته می‌کند که آمریکا بدخواه ملت‌هاست. از این پس باید به سمت همکاری پیش برویم.

شمخانی با اشاره به توطئه‌های آمریکا در منطقه گفت: آمریکا مسیر شکست خورده پرورش و حمایت داعش را انتخاب و امروز انتقال داعش شکست خورده از سرزمین شامات و عراق به افغانستان را انتخاب کرده که شرکت کنندگان در دومین کنفرانس امنیتی منطقه‌ای آن را به عنوان یک تهدید مشترک در نظر گرفته و ضرورت مقابله با آن را به عنوان یک دستور کار پذیرفته‌اند.

وی افزود: آنهایی که به عنوان اسلام و دولت اسلامی ترور و خشونت را در منطقه گسترش می‌دهند هیچ نسبتی با اسلام رحمانی ندارند و این مهم نکته فرهنگی مشترک دوستان شرکت کننده در اجلاس امروز بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی سه محور مشترک در میان شرکت کنندگان را استفاده از فرصت‌های مشترک، دغدغه‌های مکتوب و دغدغه‌های عملیاتی و فصل مشترک همکاری‌های طرفین شرکت کننده در کنفرانس امنیتی منطقه‌ای دانست و افزود: این تجمع و اجلاس برخلاف پروپاگاندای تو خالی آمریکا برای منزوی سازی ایران شکل گرفته و این اجتماع نشان می‌دهد ایران تسلیم پذیر و انزوا پذیر نیست، ایران در حوزه منطقه‌ای فعال و تأثیرگذار است.

مذاکرات آمریکا با طالبان بدون حضور دولت افغانستان است

دریابان شمخانی در ادامه بابیان اینکه کنفرانس امنیتی منطقه‌ای از سال گذشته به ابتکار جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شد، افزود: خوشحالیم که این ابتکار مورد تأیید کشورهای مؤثر در منطقه واقع شده است، امسال چون بحث‌های اساسی اجلاس امنیتی منطقه‌ای پیرامون موضوع افغانستان بود، همسایه‌های افغانستان از جمله تاجیکستان و ازبکستان هم به نشست دعوت شدند و مشارکت خوبی داشتند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه سطح تعاملات اجلاس امسال بسیار خوب و مناسب بود و هر کدام از کشورها پیشنهادات خیلی خوبی را پیرامون موضوع افغانستان مطرح کردند، گفت: قرار شد آنچه در اجلاس امروز گفته شد تبدیل به صورت‌جلسه‌ای شود و در حدفاصل این اجلاس تا اجلاس سال آینده، توسط دبیران شورای امنیت پیگیری‌شود.

شمخانی با بیان اینکه در اجلاس امروز مقرر شد که اجلاس امنیتی منطقه‌ای به صورت مستمر و سالیانه باشد، گفت: همچنین قرار شد آنچه در اجلاس امروز بیان شد پیگیری، اجرایی و عملیاتی شود.

وی افزود: با توجه به فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، حضور ۷ کشور تأثیرگذار منطقه در اجلاس تهران، دلیلی بر این بود که فشار حداکثری آمریکا علیه ایران با ایستادگی فعال کشورهای منطقه مواجه شده است.

شمخانی با بیان اینکه انتقال داعش به افغانستان یک تهدید مشترک علیه کشورهای منطقه است گفت: آن که به اسم اسلام و دولت اسلامی ترور و خون را در منطقه ترویج می‌کند هیچ نسبتی با اسلام رحمانی ندارد.

وی با بیان اینکه بر خلاف پروپاگاندای تو خالی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، اجلاس امروز نشان داد که ایران انزواپذیر و تسلیم‌پذیر نیست گفت: مذاکرات آمریکا با طالبان بدون حضور دولت افغانستان است و ما به همین دلیل با آن مخالف هستیم.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با بیان اینکه به دلیل عدم اعتماد به آمریکایی‌ها ما در فرمت آمریکا برای حل بحران افغانستان شرکت نکردیم، گفت: در هر نوع تصمیم گیری برای افغانستان باید مردم و دولت افغانستان مشارکت داشته باشند.

شمخانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها بیشتر از آنکه به دنبال حل بحران افغانستان باشند، به دنبال مدیریت ناامنی برای استفاده از کرانه افغانستان هستند، عنوان کرد: مذاکره ما با طالبان در جهت تسهیل ارتباط گروه‌های افغان با دولت افغانستان است. ایران هر کجا ورود نظامی کرده است آن را کتمان نکرده است. ما به فلسطین کمک می‌کنیم. به عراق و یمن نیز کمک مستشاری می‌کنیم. هیچ‌نیازی به کمک تسلیحاتی به افغانستان وجود ندارد. در افغانستان سلاح از انواع مختلف به وفور وجود دارد که به راحتی قابل خرید است. همچنین ایران به هیچ عنوان کمک نظامی به طالبان نمی‌کند. کمک نظامی ایران به طالبان با مشی عمومی جمهوری اسلامی ایران که تولید ثبات در افغانستان توسط دولت افغانستان است در تضاد است.

باید در برابر داعش با هر زبان و قومیتی ایستاد

وی افزود: هدف انتقال داعش به افغانستان این بود که در سال ۲۰۱۹ مرزهای ناامنی برای روسیه، ایران و چین به وجود بیاید که خوشبختانه این هدف ناکام ماند.

شمخانی ادامه داد: نیروهای مبارزه با تروریسم ناتو که به افغانستان رفتند ۱۴۰ هزار نفر بودند ولی واقعیت این است که این مأموریت توفیقی برای ناتو و غرب در زمینه‌های مبارزه با تروریسم و مقابله با کشت مواد مخدر نداشت.

شمخانی با بیان اینکه ما در اجلاس امروز اعلام کردیم آمادگی‌داریم یک قرارگاه مشترک عملیاتی بزنیم و از مقدورات نظامی خودمان از جمله پهپاد علیه داعش در افغانستان استفاده کنیم گفت: در این زمینه باید منتظر باشیم و ببینیم نتیجه انتخابات در افغانستان چگونه خواهد شد.

وی افزود: اجلاس سوم گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در سال آینده نیز با همین ترکیب امسال برگزار خواهد شد و در صورتی که تشکیلات شورای امنیتی پاکستان شکل بگیرد، آنها هم در اجلاس سال آتی حضور خواهند داشت.

شمخانی همچنین گفت: در دیدارهای دوجانبه امروز ما با مقامات امنیتی ۷ کشور شرکت کننده در اجلاس تهران، همگی این مقامات از آمریکا به عنوان زورگو و متخلف در برجام یاد کردند و اقدامات ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای را اقدامات قابل درکی دانستند.

وی با بیان اینکه ما در ایران در زمینه مقابله با پولشویی و مقابله با تروریسم قوانینی سخت‌تر از کنوانسیون سی‌اف‌تی را عملیاتی کرده‌ایم، یادآور شد: ما نمی‌توانیم هم تحریم شویم هم اقدامات دور زدن تحریم را در سی‌اف‌تی نشان دهیم. در دیدارهای دوجانبه امروز درخواست کردیم که هم از چین و هم از روسیه هیئت‌هایی را به ایران بفرستند تا قوانین مترقی کشورمان در زمینه مقابله با پولشویی و مقابله با تروریسم را به آنها نشان دهیم.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با بیان اینکه خروج ناتو از افغانستان با توجه به وضع مالی افغانستان باید با هماهنگی دولت این کشور باشد گفت: اگر ناتو بخواهد افغانستان را ترک کند، باید آنچه به عنوان سلاح در افغانستان دارد را در این کشور بگذارد و در اختیار دولت این کشور قرار دهد و آن وقت خاک افغانستان را ترک کند.

شمخانی در پایان با بیان اینکه جغرافیای مقابله با تروریسم جغرافیای محدودی نیست گفت: اعتقاد ما این است که فقط نباید با داعش افغانی مقابله کرد بلکه باید در برابر داعش با هر زبان و قومیتی ایستاد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر