۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۵۵۴
اگر چه كاربرد عوامل بيولوژيك به عنوان يك عامل تهديد، عليه امنيت ملت‌ها و کشورها سابقه و قدمتي به بلنداي تاريخ دارد ولي بعد از واقعه تروريستي 11 سپتامبر سال 2001، بصورت فزاينده‌اي مورد توجه جهان و بويژه كشورهاي غربي و توسعه يافته قرار گرفته است.
مجيد جلالي نيا
  مجيد جلالي نيا
به گزارش پایداری ملی، وزارت جهاد کشاورزي وظايف و ماموريتهاي متنوعي در سطح ملي دارد اما در اين بين، مهمترين جايگاهي که در عرصه دفاع ملي بر عهده دارد ، تامين امنيت غذايي  كشور است. بخشي از اين وظيفه به افزايش توليد محصولات كشاورزي وابسته است و بخشي به حفظ محصول توليد شده از گزند عوامل خسارتزا  و بخشي نيز به تنظيم تعادل بازار محصولات كشاورزي با تعيين مقدار، زمان و نوع محصولات كشاورزي وارداتي بستگي دارد. در اين قسمت، بخش مربوط به حفظ محصولات توليد شده در برابر عوامل بيولوژيك مهاجم غير بومي مورد توجه قرار گرفته است . لازم به ذكر است كه عوامل بيولوژيك مهاجم (invasive) به دو صورت طبيعي و تعمدا نه وارد كشور مي گردند كه شكل دوم،بيوتروريسم حوزه كشاورزي محسوب شده و جزو عمليات هاي تروريستي طبقه بندي مي شود و پايداري و استقلال اقتصادي كشورها را هدف مي گيرد.
 

اگر چه كاربرد عوامل بيولوژيك به عنوان يك عامل تهديد ، عليه امنيت ملتها و کشورها سابقه و قدمتي به بلند اي تاريخ دارد ولي  بعد از واقعه تروريستي 11 سپتامبر سال 2001، بصورت فزاينده اي مورد توجه جهان و بويژه كشورهاي غربي و توسعه يافته  قرار گرفته است. آگرو تروريسم زير مجموعه اي از بيو تروريسم است  و به مجموعه اي از اقدامات عامدانه جهت شيوع بيماريهاي دامي و گياهي با هدف ايجاد نگراني و كمبود در تامين و سلامت مواد غذايي مورد نياز جمعيت هدف اطلاق مي شود كه داراي اثرات ناخواسته و  گسترده ي اقتصادي ، اجتماعي و سياسي مي باشد. در مقابل به مجموعه پاسخها و تدابير فني و آگاهانه به اين اقدامات كه به منظور دفع كامل و يا به حداقل رساندن تبعات منفي ناشي از اين تهديدات انجام ميگيرد، دفاع زيستي (BIODEFENCE) گفته مي شود و هدف آن رسيدن به امنيت غذايي(FOOD SECURITY) است. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر