۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۵۵۰۸۴
یک تحلیلگر رژیم صهیونیستی با تأکید بر این‌که تسلط عربستان سعودی بر منطقه خلیج‌فارس بسیار متزلزل شده است، تصریح کرد که کشور پادشاهی به طرز ناامیدانه‌ای به دنبال ثبت دستاوردهای سیاسی است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم، «تسفی بارئیل» تحلیلگر اسرائیلی در امور خاورمیانه گفته که تسلط عربستان سعودی بر منطقه خلیج‌فارس بسیار متزلزل شده است و این کشور پادشاهی به طرز ناامیدانه‌ای به دنبال ثبت دستاوردهای سیاسی است.

بارئیل، که تحلیلگر امور منطقه عربی در روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» است، خاطرنشان کرد که فرود هواپیمای تیم ملی عربستان سعودی به دوحه واقعه‌ای تاریخی است و این رویداد محاصره علیه دوحه را شکست.

این تحلیلگر اسرائیلی خاطرنشان کرد، تلاش‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای ایجاد آشتی میان عربستان سعودی و قطر به نتیجه نرسید ولی به نظر می‌رسد تصمیم استراتژیک او مبنی بر آغاز عقب‌نشینی از خاورمیانه همان عامل محرکی است که عربستان سعودی را به گام گذاشتن در مسیر آشتی با قطر سوق داد. به گفته این بارئیل، ترامپ اقدام ایران در سرنگون کردن یک پهپاد آمریکایی را بی‌پاسخ گذاشت و به عربستان سعودی اطلاع داد که حمله به تاسیسات نفتی «آرامکو» یک امر سعودی است و او واقعا از کمک‌ها به این کشور پادشاهی خوشحال خواهد شد ولی ریاض بایستی هزینه این کمک را بپردازد.

علاوه بر این، منابعی به این شرق‌شناس صهیونیستی اعلام کردند که سیرک آکروباتیک، که در رسانه‌ها به «معامله قرن» معروف است و عربستان سعودی در آن نقش اساسی ایفا می‌کرده، در حال جمع کردن بار خود است. نیروهای آمریکایی در سوریه در صدد عقب‌نشینی و سپردن این کشور به دستان روسیه و ایران است و بنابراین، در مقابل این تحولات، منابعی در تل‌آویو تأکید کردند که عربستان سعودی باید استراتژی خود را مجددا مورد بررسی قرار دهد.

این تحلیلگر در ادامه افزود، تهدیدی برای آینده حقوقی و سیاسی ترامپ در افق ایجاد می‌شود و اگر او عزل شود و یا در انتخابات شکست بخورد و یک نامزد دموکرات پیروز شود؛ عربستان سعودی خود را مقابل مانعی خصمانه و دوگانه می‌بیند: در کنگره و در دولت. به منظور پیشگیری از این «فاجعه» بایستی «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی به منظور تثبیت جایگاه کشورش در خاورمیانه و بهبود وجهه آن در واشنگتن به سرعت وارد عمل شود.

بیشتر بخوانید
تحرکاتی جدید در سفارت عربستان سعودی در دمشق

اعتراف عربستان به نقش انصارالله در آینده یمن/الجبیر: امکان دستیابی به راه حل سیاسی وجود دارد

وی با تأکید بر این‌که «توافق ریاض» میان دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی» و شورای انتقالی جنوب یمن موفقیت‌بخش نبوده است، خاطرنشان کرد، جبهه یمن می‌تواند هدف بعدی ابتکار سیاسی عربستان سعودی می‌کند که موفقیت‌آمیز بودن آن به ولیعهد سعودی کمک خواهد کرد که یک دستاورد سیاسی را به نمایش بگذارد.

به گفته این تحلیلگر اسرائیلی، سوالی که واشنگتن، ریاض و تل‌‌آویو را به خود مشغول کرده، این است که آیا توافق سعودی‌ها با جنبش انصارالله یمن می‌تواند به کاهش روابط این جنبش با ایران و یا قطع روابط با آن منجر شود یا خیر. البته بارئیل توضیح داد که روابط ایران و انصارالله هرگز وابسته به برقراری این روابط دیپلماتیک با سعودی‌ها نیست.

تسیفی بارئیل به نقل از منابع مطلع خود در تل‌آویو، نوشت که برای عربستان سعودی تصمیم به باز کردن کانال دیپلماتیک با انصارالله به معنای اعترافی دیرهنگام ولی درست، به محدوده قدرتش است و یمن اکنون به آزمایش سیاسی مهم بن سلمان تبدیل شده است که امیدوار است از طریق آن، راه بازگشتش به واشنگتن هموار شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر