۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۵۴۷۱۹
جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور در شاهرود:
جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور با بیان اینکه بیش از 40 قلم از کالای پدافند شیمیایی امروز در ایران تولید می شود گفت: این بدان معنی است که به دانش بومی تجهیزات پدافند شیمیایی دست پیدا کرده‌ایم و حتی ظرفیت صادرات آن را نیز داریم.
به گزارش پایداری ملی به نقل از روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور، همایش ملی پدافند شیمیایی صبح امروز با حضور سردار علی اصغر زارعی، جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور، مهندس علی اکبر شاهوردیان جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی و جمعی از معاونان و مسئولان این سازمان و مسئولان استانی سمنان در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.

علی اکبر شاهوردیان جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور در سخنانی به بیان چرایی تشکیل قرارگاه پدافند شیمیایی و ماموریت‌های آن پرداخت و گفت: به محض اینکه با مردم در رابطه با موضوع پدافند شیمیایی صحبت می‌کنیم جنگ‌های دهه اخیر و دفاع مقدس را به یاد می‌آورند. در حال حاضر 70 هزار مصدوم شیمیایی در کشور پرونده دارند که در حال درمان هستند و 10 هزار تلفات شیمیایی داریم و خیلی از عزیزانی هستند که شیمیایی هستند ولی پرونده ثبت شده ندارند. لذا وقتی صحبت از پدافند شیمیایی می‌شود نگرش ها به سمت دفاع مقدس و حملات شیمیایی می‌رود. اما در واقع حملات شیمیایی صرفا به جنگ مربوط نمی‌شود و گستره بیشتری دارد.

وی گفت: قریب به 500 روستا و شهرهای ایران در جنگ تحمیلی مورد حمله شیمیایی قرار گرفت. بنابراین کنترل، هدایت و صیانت  از مردم در زمان جنگ مطرح می‌شود .این سوال مطرح است که متولی این امورات بر عهده چه سازمان و ارگانی است.

جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور گفت: موضوع دیگر کموتروریست است که نمونه آن را در حملات داعش به مردم در سوریه و عراق شاهد بودیم.

شاهوردیان گفت: امروز اگر کشور ما می خواهد از خام فروشی جلوگیری کند باید صنعت بالا دستی و پایین دستی ایجاد کنیم و صنایع پتروشیمی در این میان بسیار مورد توجه هستند. اما همین صنایع شیمیایی در صورت عدم رعایت برخی اصول و مبانی پدافند غیرعامل، می‌تواند خطر آفرین باشد. 

وی در ادامه به موضوع وسایل و مواد آرایشی و بهداشتی پرداخت و خاطرنشان کرد: ما امروز در بحث وسایل آرایش و پیرایشی ساماندهی نداریم و مرزهای ما به‌روی مواد آرایشی باز است و کنترل درستی انجام نمی شود. تمام آزمایشگاه‌های ما که در آن مواد شیمیایی نگه‌داری می‌شود نیز از نظر شیمیایی خطراتی دارند حتی امکان دارد این آزمایشگاه‌ها در مراکز علمی باشند.

متاسفانه در کشور هیچ سازمانی که بتواند در برابر این موضوعات پاسخگو باشد وجود نداشته است .از این رو در کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور تصمیم گرفته شد یک قرارگاه به نام قرارگاه پدافند شیمیایی کشور در تشکیل گردد و این قرارگاه ایجاد شده است تا بتواند این مجموعه را سر و سامان دهد.

شاهوردیان در ادامه به عملکرد این قرارگاه در چند سال گذشته پرداخت و گفت: اولین کار تهیه سند راهبری قرارگاه پدافند شیمیایی کشور بود که به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح رسید و ابلاغ شده است. در حال حاضر این قرارگاه دارای سند راهبردی است و چشم‌انداز و اقدامات و ماموریت‌هایی که در این قرارگاه انجام شود مشخص شده است.

وی با بیان اینکه ما برای صیانت از مردم و دارایی‌هایمان نیازمند آموزش هم در بخش عمومی و هم تخصصی هستیم گفت: خوشبختانه ایجاد دوره کارشناسی ارشد پدافند شیمیایی در دانشگاه امام حسین در مرحله نهایی است و امیدواریم تا پایان سال آن را به تصویب برسانیم تا بتوانیم در حوزه متخصصان مورد نیاز کشور را تربیت کنیم.

جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور ادامه داد: برای دوره‌های آموزشی کوتاه مدت هم، یک مرکز CBRNE را در شهر یزد راه‌اندازی کرده‌ایم تا بتوانیم دوره‌های امداد و نجات و آتش نشانی و ... را در برگزار کنیم.

شاهوردیان با بیان اینکه تا چند سال پیش هیچ مرکز تخصصی درمان مصدومان شیمی در کشور نداشتیم خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفته است امروز ما صاحب اورژانس و بیمارستان اختصاصی شیمیایی در کشور هستیم. بیمارستان بقیه الله (عج) در تهران به عنوان قطب درمانی در اختیار ماست. البته گام بعدی ما ایجاد بیمارستان‌های منطقه‌ای است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ملی صنایع پدافند غیرعامل گفت: بیش از 40 قلم از کالای پدافند شیمیایی امروز در ایران تولید می شود. این بدان معنی است که به دانش بومی تجهیزات پدافند شیمیایی دست پیدا کرده‌ایم و حتی ظرفیت صادرات آن را نیز داریم.

جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور با بیان اینکه مرحله نهایی ایجاد آمادگی رزمایش است گفت: در این زمینه، رزمایش‌ها را از سطح شهر، شهرستان و استان برنامه‌ریزی کردیم. امسال هم دو رزمایش استانی را در تهران و خوزستان که قطب شیمیایی ما در کشور است برگزار خواهیم کرد.

شاهوردیان با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه پدافند شیمیایی گفت: ما برای آموزش و فرهنگ‌سازی اقدامات خوبی را در زمینه تولید محتوا و جزوات آموزشی و چند رسانه‌ای انجام دادیم. برگزاری این همایش‌های هم می‌تواند در زمینه نزدیک کردن دانشگاه‌ها و مراکز اجرایی و مفهوم‌سازی در زمینه پدافند شیمیایی بسیار موثر باشد.

به گفته وی، باید همگان با این حقیقت آشنا شوند که پدافند شیمیایی، یک کار علمی بین‌رشته‌ای است که حوزه‌های بسیاری را از رصد تا درمان که تماما تخصصی است در دل خود جا داده است و دستیابی به آن نیازمند پشتوانه علمی است.

جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور با بیان اینکه از مراکز دانشگاهی انتظار داریم از ما حمایت علمی داشته باشند ادامه داد: ما از پروژه‌هایی که در راستای ماموریت‌های قرارگاه باشد حمایت می‌کنیم. 

شاهوردیان با بیان اینکه 50 ماده شیمیایی خطرناک که در کشور تولید می شود را شناسایی کردیم گفت: چگونگی شناخت، تولید و نحوه کار با تمام این مواد نیازمند پروتکل است و ما از نهادهای علمی می خواهیم به ما کمک کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر