۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
کد خبر: ۵۴۵۸۴
با حضور مسئولان دستگاههای اجرایی استان و جمع کثیری از اساتید و دانشجویان
در گرامیداشت هفته پدافند و با حضور مدیران دستگاههای اجرایی، اساتید و جمع کثیری ازدانشجویان سمیناری با عنوان پدافند غیرعامل در حوزه امنیت سایبری در تالار فردوسی دانشگاه کردستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، سمینار پدافند غیرعامل در حوزه امنیت سایبری در تالار فردوسی دانشگاه کردستان برگزار شد.

دراین مراسم دکتر رحمت صادقی با اشاره به مخاطرات فضای سایبری اظهار داشت: فضای سایبری هم فرصت و هم تهدیدی پرمخاطره تلقی می‌‏شود، به‏ طوری که بستر رشد فعالیت در راستای منافع ملی و هم فرصتی برای اقدامات خلاف قانون ایجادشده که می‏‌توان به جرایم سایبری، سایبر تروریسم و تجسس در حریم خصوصی افراد و جنگ سایبری اشاره‏ داشت.

رئیس دانشگاه کردستان افزود: ضرورت و اهمیت صیانت از فضای سایبری کشور در برابر انواع تهدیدها و حملات سایبری، همچنین تقویت این فضا براساس هویت ملی یکی از نکاتی است که جامعه دانشگاهی باید نسبت به آن احساس مسئولیت کند.

وی گفت: مرکز آپای دانشگاه کردستان در راستای برطرف کردن این مخاطرات طی چند سال گذشته به وسیله برگزاری کارگاه های آموزشی برای کاربران فضای مجازی و تولید ابزارتوسعه فعالیتهای خوبی داشته و به عنوان مرکزی شناخته شده در کشور مطرح است.

در ادامه محمد فتحی با اشاره به اینکه حوزه فعالیت مرکز آپا رصد فضای مجازی جهت تشخصیص آسیب پذیری‌های فنی ناشی از این فضا و هم‌چنین ارائه راهکارهای مقابله با آن است، اظهار کرد: بر این اساس فعالیت‌های مرکز آپا دانشگاه کردستان با وظایف کارگروه‌های سایبری سازمان پدافند غیرعامل دارای وجوه اشتراکی بسیاری است.

وی با اشاره به مخاطرات و آسیب پذیری های فضای سایبری، گفت: به طور مشخص ما در سطح کشور آسیب پذیری هایی در فضای سایبری داریم ونیاز است تا برای شناسایی و رصد مراکز آپا اقدام کنند.

مدیر مرکز آپا دانشگاه کردستان، با بیان اینکه در این سمینار ضمن معرفی کلیات آسیب‌پذیری‌های فضای مجازی، آمار این آسیب پذیری‌ها در سال‌های اخیر ارائه شد، تصریح کرد: هم‌چنین تلاش شد تا راهکارها و روش‌های مقابله از جمله تست نفوذ نرم‌افزار، برنامه‌های کاربردی و شبکه به وسیله کارشناسان و صاحب‌نظران این عرصه ارائه گردد.

وی با ذکر این نکته که اهم توجه کاربران فضای مجازی عمدتاً به خدمات مفید این فضا بوده و به جنبه‌های آسیب‌پذیر و تهدیدات آن واقف نیستند، گفت: بر این اساس باید این آسیب پذیری‌ها و تهدیدات در قالب برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهایی برای کاربران توجیح، تشریح و معرفی شود.

فتحی با اشاره به اینکه مرکز آپا دانشگاه کردستان از بدو تأسیس، با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان و کارشناسان فناوری اطلاعات ادارات، در حوزه آگاهی رسانی اقدامات مفیدی را انجام داده است، گفت: خوشبختانه در مراحل بعد استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های علمی در راستای مقابله با آسیب‌پذیری فضای سایبری توسط این مرکز در دست اجرا است.

وی به محور فعالیتهای مرکز آپای دانشگاه کردستان در طی چندسال گذشته اشاره و افزود: همایشها، کارگاه ها، دوره ها و جلسات برگزار شده، گزارشهای تحلیلی، مستندات امن سازی، هشدارها و اخبار امنیتی، ۲ سامانه، ۴ ابزار و یک سیستم عامل سفارشی سازی شده برای تحلیل بدافزار، کشف و گزارش آسیب پذیری، امداد و ارزیابی امنیتی از جمله گزارش عملکرد مرکز آپا دانشگاه کردستان بوده است.

وی در پایان ویژگی شاخص سمینار پدافند غیرعامل در حوزه امنیت سایبری را مقابله با تهدیدات فضای مجازی دانست و خاطرنشان کرد: از دیگر مأموریت های مرکز آپا دانشگاه کردستان، آموزش و آگاهی‌رسانی رویکرهای علمی حفظ امنیت در فضای مجازی به متخصصین این حوزه خواهد بود.

در پایان این مراسم نیز ابزارهای توسعه داده شده در مرکز آپا دانشگاه کردستان از جمله سامانه امن نگار، پویشگر آسیب پذیری، پویشگر امنیتی wintesterو پویشگر SMTP رونمایی و معرفی شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر