۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۵۴۵۶۳
شورای پدافند غیرعامل استان مرکزی به ریاست استاندار برگزار شد.

جلسه مشترک ویدیوکنفرانس شورای پدافند غیرعامل استان با وزارت کشور بمناسبت هفته نکوداشت پدافند غیرعامل بریاست آقازاده استاندار مرکزی و با حضور سردار دکتر جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، دکتر ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، شاهوردیان جانشین قرارگاه شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل، فراهانی مدیرکل پدافند غیرعامل استان و مدیران دستگاه های اجرایی عضو شورای پدافند استان در محل سالن جلسات طبقه چهارم استانداری همزمان با سراسر کشور برگزار شد.

در ابتدای جلسه فراهانی مدیرکل پدافند غیرعامل ضمن خوشامد گویی به میهمانان جلسه به ارائه گزارش عملکرد شش ماهه اداره کل پدافند غیرعامل در حوزه های مختلف پرداختند. وی عنوان داشت: بازدید از اماکن و زیرساخت ­های حیاتی، حساس و مهم استان در حوزه عملکرد مولدهای برق اضطراری 1398 با همکاری شرکت توزیع برق استان و براساس مصوبه شورای پدافند غیرعامل استان با تشکیل تیم ارزیابی با همکاری کلیه فرمانداران تابعه استان صورت پذیرفت. 

در ادامه فراهانی افزود: میزان آمادگی اماکن مهم خطوط ریل های راه آهن و ساختمان های اداره کل راه آهن در سطح استان مرکزی، جهت ارائه خدمات در هنگام وقوع بحران و بررسی عملکرد مولدهای برق اضطراری راه آهن توسط تیم ارزیابی متشکل از اداره کل پدافند غیرعامل، فرمانداری های تابعه، شرکت توزیع برق، شرکت راه آهن اراک مورد ارزیابی قرار گرفت.

در ادامه جلسه سرهنگ شاهوردیان در شورای پدافند غیرعامل استان مرکزی اظهار کرد:دفاع در پدافند غیرعامل با دفاع نظامی یک اختلاف ماهیتی دارد به این شکل که دفاع نظامی با ابزار و سلاح نظامی انجام می‌شود و دفاع غیرنظامی یا غیرعامل بدون ابزار و سلاح انجام می‌شود. 

وی افزود: عمده بحثی که در سال ۹۸ در پدافند غیرعامل پیگیری می‌شود در راستای صیانت از مردم در خصوص حوادث و سوانح احتمالی است که بخشی از این سوانح می‌تواند مرتبط با جنگ و بخشی مربوط به صنایع و مراکز خطرساز باشد و بر ما واجب است که بتوانیم مراکز حیاتی و حساس کشور را در برابر حوادث و تهدیدات حفظ و تقویت کنیم. 

شاهوردیان بیان کرد: با توجه به فعالیت‌ها و اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تهدیدات انجام داده، در دنیا ثابت شد که ایران اهل شعار نبوده و اهل عمل است و با این رویکرد نگاه منطقه به جمهوری اسلامی تغییر کرد. 

وی ادامه داد: نوع جنگ امروز با جنگ قبل متفاوت است و در حال حاضر ما در جنگ فرهنگی و سایبری و اقتصادی هستیم. 

رئیس سازمان پدافندغیرعامل کشور نیز از بیش از چند هزار حمله سایبری به زیرساخت‌های کشور خبر داد، اما در حال حاضر ایران به عنوان یک قدرت سایبری در منطقه مطرح شده است. شاهوردیان با اشاره به وجود واحدهای شیمیایی در استان مرکزی ادامه داد: استان مرکزی دارای تمام زیرساخت‌های شیمیایی و پرتویی است و ممکن است برای هرکدام از اینها خطراتی ایجاد شود لذا باید آمادگی لازم در زمینه‌های پرتوی و شیمیایی فراهم شود. 

جانشین فرمانده قرارگاه پدافند شیمیایی کشور با بیان اینکه فعالیت قرارگاه شیمیایی از دوسال پیش آغاز شده گفت: با توجه به اینکه یکی از مشکلات عمده کشور نبود مرکز درمان مصدومان شیمیایی بود در نتیجه با ابلاغ کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور بیمارستان بقیه الله الاعظم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان مرجع و بیمارستان اصلی و اساسی مصدومان شیمیایی با ۴۰۰ تخت فعال ایجاد شده است در حالی که در گذشته به دلیل درمان اختصاصی مصدومان شیمیایی هیچ مرکزی این درمان را انجام نمی‌داد.

شاهوردیان خاطرنشان کرد: آموزش تمام بیمارستان‌های کشور که دارای زیرساخت‌های شیمیایی هستند بر عهده این مرکز به عنوان اصلی‌ترین مرکز است، لذا امیدواریم این اقدام خوب به بدنه کشور هم سرایت کرده و بتوانیم در استان‌هایی که دارای مراکز شیمیایی هستند، بستر درمان شیمیایی را فراهم کنیم. 

وی با بیان اینکه استان مرکزی در شاهراه ارتباطی کشور واقع شده اضافه کرد: محصولات تولیدی پتروشیمی شازند در این جاده‌ها به کل کشور توزیع و محصولاتی نیز از بندر امام خمینی(ره) در جاده‌های این استان ترانزیت می‌شوند. جانشین فرمانده قرارگاه پدافند شیمیایی کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه آتش‌نشانی اولین ایستگاهی است که حوادث کارخانه‌ای و جاده‌ای را مدیریت می‌کند در نتیجه مقرر شده که ایستگاه های آتش نشانی ۵۰ شهر با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر در مرحله اول به لوازم مورد نیاز شیمیایی مجهز شوند که تا به امروز ۲۷ شهر به این تجهیزات مجهز شده‌اند و در مرحله دوم در سال ۹۹ تجهیزات تخصصی نیز به استان‌ها ارائه خواهد شد.

در پایان جلسه نیز آقازاده استاندار محترم با ارائه گزارش به جلسه مشترک وزارت کشور از طریق ویدیو کنفرانس، به جمع بندی موضوعات مطروحه در جلسه پرداخت و عنوان کرد: تیم‌های ارزیابی در شهرستان‌ها با همکاری فرمانداری‌هادر این موضوع نظارت دارند و در سال آینده تعداد مراکز مجهز به برق اضطراری در استان افزایش می‌یابد. 

وی اظهار داشت: ذخیره‌ کالاهای استراتژیک از جمله گندم با همکاری جهاد کشاورزی، فرمانداری‌های استان، سازمان غله و دانشگاه علوم پزشکی انجام شده‌است. 

استاندار مرکزی گفت: ۱۲ واحد به ظرفیت ۲۳۷ هزار ۵۰۰ تنیذخیره کالای استراتژیک استان اضافه شده تا در مواقع مورد نیاز استفاده شود.

آقازاده افزود: بازدید از شبکه ریلی و میزان تاب‌آوری در خدمات‌رسانی در زمان وقوع حوادث طبیعی و انسانی انجام و آمادگی لازم کسب شده‌است. 

وی اظهار داشت: میزان تاب‌آوری در ۲ سد الغدیر ساوه و کمال‌صالح شازند در مواقع بحران برای تامین آب کشاورزی و آشامیدنی در دستور کار شواری پدافند غیرعامل استان قرار داد. 

استاندار مرکزی گفت: نظارت و تاب‌آوری شبکه جاده‌ای استان به عنوان یکی از استان‌های مهم در این مقوله از دیگر دستور کارهای شورای پدافند غیرعامل استان است. 

آقازاده افزود: ۱۵ طرح عمرانی مرتبط با پدافند غیرعامل در هفته پدافند غیرعامل در استان بهره‌برداری می‌شود. 

وی اظهار داشت: برگزاری ۳۰ رزمایش زمینی، سایبری و شیمیایی در این هفته در استان انجام می‌شود. استاندار مرکزی گفت: ۴۰ درصد طرح پدافند غیرعامل استان تهیه شده‌است و مبالغی پیش پرداخت در قرارداد به شرکت تهیه‌کننده طرح پرداخت و تا پایان سال طرح تکمیل می‌شود. در این نشست هریک از دستگاه‌های اجرایی استان در خصوص فعالیت پدافند غیرعامل دستگاه مربوط خود گزارش کار ارایه کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر