۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۵۴۲۲۴
یک شرکت تخصصی تولید رادار در آلمان می‌گوید که سال گذشته دو فروند جنگنده اف-35 را با استفاده از نسل جدید رادارهای غیرفعال خود از فاصله 150 کیلومتری ردیابی کرده است.
در حالی که شرکت تسلیحاتی آمریکایی «لاکهید مارتین» برای تبلیغ جنگنده نسل جدید خود یعنی «اف-۳۵» روی قابلیت رادارگریز و مخفی‌کار بودن آن تمرکز کرده است، اما خبر می‌رسد که این رادارهای جدید آلمانی توانسته‌اند این پرنده‌ها را شناسایی و رهگیری کنند.

نشریه تخصصی «ژورنال جنگ‌افزارهای شبکه‌محور» گزارش داد که شرکت آلمانی «هِنسُلدت» که به طور ویژه روی ساخت و توسعه شبکه‌های راداری فعالیت می‌کند، در آوریل سال گذشته توانسته دو فروند جنگنده اف-۳۵ را ردیابی کند که در حال پرواز در نمایشگاه هوایی برلین ۲۰۱۸ بودند.

به نوشته روزنامه «ینی‌شفق»، شبکه جدید رادار غیرفعال این شرکت «توئین‌ویس» (TwInvis) نام دارد که توانسته بود این جنگنده‌ها را از فاصله ۱۵۰ کیلومتری شناسایی کند و بخشی از حسگرها و پردازشگرهای نسل جدید است.

شرکت سازنده این رادار شعار «شناساگر ساکتِ اشیاء ساکت» را برای توئین‌ویس انتخاب کرده و در توضیحات آن نوشته است: «این یک رادار غیرفعال است که بُعد جدیدی را به دنیای نظارت و آگاهی موقعیتی اضافه کرده است... این رادار را نمی‌توان مکان‌یابی کرد زیرا هیچ انرژی گسیل نمی‌کند و برای ردیابی اهداف نیازی به آن ندارد».

این گزارش درباره رادارهای جدید توضیح می‌دهد: «[آنها] به قدری حساس و قدرتمند هستند که می‌توانند تمام فعالیت‌هایی هوایی را که تا کنون گفته شده بود غیرقابل شناسایی هستند، ردیابی کنند. این فناوری می‌تواند در برابر طراحی جنگنده‌های رادارگریز موثر باشد... رادارهای غیرفعال به دلیل اینکه از خود امواج ساطع نمی‌کنند، مخفی هستند و خلبان زمانی که به محوطه تحت پوشش آنها وارد می‌شود، متوجه ردیابی شدن نمی‌شوند».

در حالی که این گزارش از ردیابی جنگنده‌های آمریکایی در فاصله‌ای بیش از یک سال از زمان وقوع رخ می‌دهد اما سخنگوی برنامه تولید مشترک اف-35  می‌گوید که از ادعای شرکت هنسلدت یا آسیب‌پذیری این جنگنده‌ها در برابر رادارهای غیرفعال خبر ندارد.
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر